Siirry suoraan sisältöön

Ikäihmiset ja senioripalvelut (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-32-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.10.2019 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.01.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 35
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Minna Eloranta
Sanna Keskikuru
Vastuuhenkilö
Sanna Keskikuru
Opintojakso
7S-32

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:

1. Sosionomina ikäihmisten kanssa
- osaa jäsentää sosionomin identiteettiä ikäihmisten kanssa tehtävässä työssä
- sisäistää gerontologisen sosiaalialan työn eettiset arvot.
2. Ikääntynyt ihminen hyvinvointi- sosiaali ja terveyspalveluiden asiakkaana
- osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden avulla
- osaa soveltaa gerontologista tietoa sekä voimavaraistavan ja valtauttavan ajattelun periaatteita
- ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja osallisuus asiakasprosessissa
3. Työorientaatiot ja menetelmät ikääntyneen kohtaamisessa
- osaa selittää vanhenemisen prosessia ja kokemuksia yksilön, yhteisön, yhteiskunnan ja kulttuurien kautta
- osaa soveltaa erilaisia työorientaatiota ja menetelmiä asiakkaan kohtaamisessa sekä yksilö- ja ryhmänohjauksessa
- hallitsee ikääntyneen asiakkaan palveluohjauksen
- tietää yleisimmät muistisairaudet
- osaa soveltaa erilaisia sosionomin asiakastyömenetelmäopintoja
4. Ilmiöitä ja erityiskysymyksiä
- osaa soveltaa erityiskysymyksiin liittyvää ajankohtaista tutkimustietoa
- geronteknologia, esteettömyys
- kuntoutus ja ennalta ehkäisevä työ ikääntyneen näkökulmasta
- omaishoito, omaisten tukeminen, sukupolvityö, perhehoito,
- sosiokulttuurinen työ ikääntyvien parissa
- ikäihmisten sosiaaliset ongelmat ja muistisairaudet
5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen
-tietää ikäihmisiä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti,
- osaa arvioida ja kehittää asiakkuutta juridisten säädösten ja palvelujärjestelmän sekä asiakasprosessin näkökulmista.

Sisältö (Opintojakso)

- Gerontologian eri tieteen alat ja käytännöt
- Gerontologisen työn toimintakentät ja toimijat
- Ikäihmisten palvelut, kuntoutus, juridiset säädökset, palveluohjaus
- Moniammatillisuus, asiantuntijuus
- Sosiokulttuurinen ja ennalta ehkäisevä vanhustyö
- Ikäihmisten sosiaaliset ongelmat sekä muistisairaudet ja muistelutyö
- Erityiskysymykset ja ajankohtainen vaikuttamistyö

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille
- Lähiopetus
- yksilötyöskentely- oppimisen todentaminen blogityöskentelyssä
- Pienryhmä työskentely
- Loppuseminaari

Osaamistavoitteet

1.Sosionomina ikäihmisten kanssa​
- osaa jäsentää sosionomin identiteettiä ikäihmisten kanssa tehtävässä työssä​
- sisäistää gerontologisen sosiaalialan työn eettiset arvot.​


2. Ikääntynyt ihminen hyvinvointi- sosiaali ja terveyspalveluiden asiakkaana​
- osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden avulla​
- osaa soveltaa gerontologista tietoa sekä voimavaraistavan ja valtauttavan ajattelun periaatteita​
- ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja osallisuus asiakasprosessissa​

3. Työorientaatiot ja menetelmät ikääntyneen kohtaamisessa​
- osaa selittää vanhenemisen prosessia ja kokemuksia yksilön, yhteisön, yhteiskunnan ja kulttuurien kautta​
- osaa soveltaa erilaisia työorientaatiota ja menetelmiä asiakkaan kohtaamisessa sekä yksilö- ja ryhmänohjauksessa​
- hallitsee ikääntyneen asiakkaan palveluohjauksen​
- tietää yleisimmät muistisairaudet​
- osaa soveltaa erilaisia sosionomin asiakastyömenetelmäopintoja​

4. Ilmiöitä ja erityiskysymyksiä​
- osaa soveltaa erityiskysymyksiin liittyvää ajankohtaista tutkimustietoa​
- geronteknologia, esteettömyys​
- kuntoutus ja ennalta ehkäisevä työ ikääntyneen näkökulmasta​
- omaishoito, omaisten tukeminen, sukupolvityö, perhehoito,​
- sosiokulttuurinen työ ikääntyvien parissa​
- ikäihmisten sosiaaliset ongelmat ja muistisairaudet​

5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen​
-tietää ikäihmisiä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti,​
- osaa arvioida ja kehittää asiakkuutta juridisten säädösten ja palvelujärjestelmän sekä asiakasprosessin näkökulmista.​

Sisältö
Gerontologian eri tieteen alat ja käytännöt​
- Gerontologisen työn toimintakentät ja toimijat​
- Ikäihmisten palvelut, kuntoutus, juridiset säädökset, palveluohjaus​
- Moniammatillisuus, asiantuntijuus​
- Sosiokulttuurinen ja ennalta ehkäisevä vanhustyö​
- Ikäihmisten sosiaaliset ongelmat sekä muistisairaudet ja muistelutyö​
- Erityiskysymykset ja ajankohtainen vaikuttamistyö​

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Alustukset eri teemoista
- Työelämävierailut/-ja vierailijat
- itsenäinen opiskelu,
- opiskelu ja työskentely pienryhmissä
- blogityöskentely
- loppuseminaari
- kirjallisuus ja tutkimus

Oppimateriaalit

Innostava vanhuus - Sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa, Leena Kurki
ISBN: 9789517923590
Kieli: Suomi
Paino: 283 grammaa
Julkaistu: 2008-01-01
Kustantaja: Finn Lectura
Sivumäärä: 172

Hyvä vanhuus​, Jennu Kulmala
1. painos, 2019
ISBN 978-952-451-893-2
318 sivua
Sidottu

Mieleen tatuoitu minuus​. ihmislähtöinen elämäntapa muistityössä, Taina Semi
ISBN: 9789529354474
Kieli: Suomi
Paino: 450 grammaa
Julkaistu: 2015-01-01
Kustantaja: TJ Semi
Sivumäärä: 142


Kuluerästä voimavaraksi​- Sosiokulttuurinen puheenvuoro ikääntymiskysymyksiin
Asta Suomi- Sinikka Hakonen(Toim
1. painos, 2008
ISBN 978-952-451-187-2
260 sivua
Nidottu

Vanhuus ja sosiaalityö​- Sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välillä
Marjaana Seppänen- Antti Karisto- Teppi Kröger (Toim)
1 painos, 2007
ISBN 978-952-451-153-7
348 sivua
Nidottu
Kirja ja yhteiskustanne

Kutkuttavaa taidetta​- Taidetoiminta seniori- ja vanhustyössä
Leonie Hohenthal- Antin
1 painos, 2006
ISBN 952-451-137-1
224 sivua
Nidottu

Ikäteknologia​
Jaana Leikas
Kustantaja:
Vanhustyön keskusliitto
Kieli:
Suomi
Sivumäärä:
281
Asu:
Kovakantinen kirja
Julkaisuvuosi:
2014 (lisätietoa)
ISBN:
9789518062038

+ muut opettajien antamat materiaalit ja linkit​

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

8x27h= 216h
-luennot ja seminaarit
- Työelämävierailut, opintokäynnit
- kirjalliseen materiaaliin tutustuminen
-itsenäinen opiskelu,tiimityö,oppimistehtävät, blogityöstäminen

Sisällön jaksotus

Kts kurssin Tabula

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ikäihmisten palveluihin ja sosionomin työkenttään tutustuminen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin. Osaa ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan työn perusasiat tyydyttävästi. Tuntee keskeiset käsitteet ja suoriutuu annetuista tehtävistä opintojaksolla ja osallistuu ryhmän toimintaan.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.Osaa ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan asiakastyön keskeiset tiedot ja -taidot hyvin. Osaa soveltaa ja perustella teoriaa suhteessa käytäntöön. Tunnistaa asiakastyön haasteet ja osaa arvioida kehittämistyön tarpeita. Tuntee yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen tason vaikutuksia asiakastyöhön. Toimii vastuullisesti oman ja ryhmän osaamisen vahvistamiseksi.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.Ymmärtää laaja-alaisesti ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan työn kokonaisuuden. Osaa yhdistää teoriaa ammatilliseen kontekstiin. Osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja asiakastyössä sekä yhdistää niihin yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen tason vaikutuksia. Toimii sitoutuneesti ja rakentavasti ryhmässä. Oman osaamisen vastuullinen kehittäminen.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suomeksi
Kurssin arviointi on hyväksytty/hylätty.
Hyväksytty arviointi edellyttää Tamkin yhteisen arviointikehikon vähintään tason 3 kriteerien täyttymistä.
kts. Tamkin yhteinen arviointikehikko

Opiskelija osallistuu lähiopetuskerroille, suorittaa arviointikehikon tason 3 mukaisesti annetut yksilö- ja ryhmätehtävät, opiskelija todentaa oppimistaa arviontikehikon tason 3 mukaisesti ryhmätyönä toteuttavassa blogissa.

Siirry alkuun