Skip to main content

Gerontological Social Work (8 cr)

Code: 7S-32-3005

General information


Enrolment period
07.10.2019 - 31.12.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.01.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
12 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Minna Eloranta
Sanna Keskikuru
Person in charge
Sanna Keskikuru
Course
7S-32

Objectives (course unit)

1. Bachelor of Social Services in Work with Senior Citizens and the Aged
Students
- are able to analyse their individual and professional identity in working with senior citizens and the aged
- adssopt the ethical values of work with the aged
2. Elderly People as Clients of Social and Health Care Services
Students
- can analyse and understand old age and ageing with the help of gerontological theories
- can apply gerontological information and principles of empowerment in work with senior citizens and the aged
3. Methods and Approaches to Work with Elderly Clients
Students
- can explain the process and experiences of ageing from the perspective of individuals, community, society and cultures
- can apply different methods and approaches to work with clients
- comprehend case management with senior citizens and elderly people
- are familiar with the most common memory disorders and can apply different work methods with memory disorder patients
- can apply different methods of client work in individual and group counselling
4. Phenomena and Special issues in Work with Senior Citizens and the Aged
- Assistive technology, accessibility
- Social rehabilitation of elderly people
- Family caregivers, supporting family members, intergenerational work
- Maltreatment
- Sociocultural work with the aged
- Relationships and sexuality
- Current studies
5. Advanced Knowledge of Legislation, Service system and Client Process
Students
- acquire information on key laws, service system, services, and benefits in work with senior citizens and the aged
-can assess client relationships from the perspective of legislation, service system, and client process

Content (course unit)

Different disciplines and practices of gerontology
- Environments and actors
- Services, rehabilitation, legislation, case management
- Multi-professionalism, expertise
- Sociocultural and preventive work
- Memory disorders and reminiscence
- Special issues and current advocacy work

Assessment methods and criteria

- Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroille
- Lähiopetus
- yksilötyöskentely- oppimisen todentaminen blogityöskentelyssä
- Pienryhmä työskentely
- Loppuseminaari

Osaamistavoitteet

1.Sosionomina ikäihmisten kanssa​
- osaa jäsentää sosionomin identiteettiä ikäihmisten kanssa tehtävässä työssä​
- sisäistää gerontologisen sosiaalialan työn eettiset arvot.​


2. Ikääntynyt ihminen hyvinvointi- sosiaali ja terveyspalveluiden asiakkaana​
- osaa jäsentää ja tulkita vanhuutta ja vanhenemista gerontologisten teorioiden avulla​
- osaa soveltaa gerontologista tietoa sekä voimavaraistavan ja valtauttavan ajattelun periaatteita​
- ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja osallisuus asiakasprosessissa​

3. Työorientaatiot ja menetelmät ikääntyneen kohtaamisessa​
- osaa selittää vanhenemisen prosessia ja kokemuksia yksilön, yhteisön, yhteiskunnan ja kulttuurien kautta​
- osaa soveltaa erilaisia työorientaatiota ja menetelmiä asiakkaan kohtaamisessa sekä yksilö- ja ryhmänohjauksessa​
- hallitsee ikääntyneen asiakkaan palveluohjauksen​
- tietää yleisimmät muistisairaudet​
- osaa soveltaa erilaisia sosionomin asiakastyömenetelmäopintoja​

4. Ilmiöitä ja erityiskysymyksiä​
- osaa soveltaa erityiskysymyksiin liittyvää ajankohtaista tutkimustietoa​
- geronteknologia, esteettömyys​
- kuntoutus ja ennalta ehkäisevä työ ikääntyneen näkökulmasta​
- omaishoito, omaisten tukeminen, sukupolvityö, perhehoito,​
- sosiokulttuurinen työ ikääntyvien parissa​
- ikäihmisten sosiaaliset ongelmat ja muistisairaudet​

5. Lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja asiakasprosessin syventävä osaaminen​
-tietää ikäihmisiä koskevat lait ja osaa soveltaa niitä asiakaskeskeisesti,​
- osaa arvioida ja kehittää asiakkuutta juridisten säädösten ja palvelujärjestelmän sekä asiakasprosessin näkökulmista.​

Sisältö
Gerontologian eri tieteen alat ja käytännöt​
- Gerontologisen työn toimintakentät ja toimijat​
- Ikäihmisten palvelut, kuntoutus, juridiset säädökset, palveluohjaus​
- Moniammatillisuus, asiantuntijuus​
- Sosiokulttuurinen ja ennalta ehkäisevä vanhustyö​
- Ikäihmisten sosiaaliset ongelmat sekä muistisairaudet ja muistelutyö​
- Erityiskysymykset ja ajankohtainen vaikuttamistyö​

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Alustukset eri teemoista
- Työelämävierailut/-ja vierailijat
- itsenäinen opiskelu,
- opiskelu ja työskentely pienryhmissä
- blogityöskentely
- loppuseminaari
- kirjallisuus ja tutkimus

Learning materials

Innostava vanhuus - Sosiokulttuurinen innostaminen vanhempien aikuisten parissa, Leena Kurki
ISBN: 9789517923590
Kieli: Suomi
Paino: 283 grammaa
Julkaistu: 2008-01-01
Kustantaja: Finn Lectura
Sivumäärä: 172

Hyvä vanhuus​, Jennu Kulmala
1. painos, 2019
ISBN 978-952-451-893-2
318 sivua
Sidottu

Mieleen tatuoitu minuus​. ihmislähtöinen elämäntapa muistityössä, Taina Semi
ISBN: 9789529354474
Kieli: Suomi
Paino: 450 grammaa
Julkaistu: 2015-01-01
Kustantaja: TJ Semi
Sivumäärä: 142


Kuluerästä voimavaraksi​- Sosiokulttuurinen puheenvuoro ikääntymiskysymyksiin
Asta Suomi- Sinikka Hakonen(Toim
1. painos, 2008
ISBN 978-952-451-187-2
260 sivua
Nidottu

Vanhuus ja sosiaalityö​- Sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välillä
Marjaana Seppänen- Antti Karisto- Teppi Kröger (Toim)
1 painos, 2007
ISBN 978-952-451-153-7
348 sivua
Nidottu
Kirja ja yhteiskustanne

Kutkuttavaa taidetta​- Taidetoiminta seniori- ja vanhustyössä
Leonie Hohenthal- Antin
1 painos, 2006
ISBN 952-451-137-1
224 sivua
Nidottu

Ikäteknologia​
Jaana Leikas
Kustantaja:
Vanhustyön keskusliitto
Kieli:
Suomi
Sivumäärä:
281
Asu:
Kovakantinen kirja
Julkaisuvuosi:
2014 (lisätietoa)
ISBN:
9789518062038

+ muut opettajien antamat materiaalit ja linkit​

Student workload

8x27h= 216h
-luennot ja seminaarit
- Työelämävierailut, opintokäynnit
- kirjalliseen materiaaliin tutustuminen
-itsenäinen opiskelu,tiimityö,oppimistehtävät, blogityöstäminen

Content scheduling

Kts kurssin Tabula

Practical training and working life cooperation

Ikäihmisten palveluihin ja sosionomin työkenttään tutustuminen.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin. Osaa ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan työn perusasiat tyydyttävästi. Tuntee keskeiset käsitteet ja suoriutuu annetuista tehtävistä opintojaksolla ja osallistuu ryhmän toimintaan.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.Osaa ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan asiakastyön keskeiset tiedot ja -taidot hyvin. Osaa soveltaa ja perustella teoriaa suhteessa käytäntöön. Tunnistaa asiakastyön haasteet ja osaa arvioida kehittämistyön tarpeita. Tuntee yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen tason vaikutuksia asiakastyöhön. Toimii vastuullisesti oman ja ryhmän osaamisen vahvistamiseksi.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suhteessa opintojakson tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin.Ymmärtää laaja-alaisesti ikääntyneiden parissa tehtävän sosiaalialan työn kokonaisuuden. Osaa yhdistää teoriaa ammatilliseen kontekstiin. Osaa arvioida erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja asiakastyössä sekä yhdistää niihin yhteiskunnallisen ja yhteisöllisen tason vaikutuksia. Toimii sitoutuneesti ja rakentavasti ryhmässä. Oman osaamisen vastuullinen kehittäminen.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Suomeksi
Kurssin arviointi on hyväksytty/hylätty.
Hyväksytty arviointi edellyttää Tamkin yhteisen arviointikehikon vähintään tason 3 kriteerien täyttymistä.
kts. Tamkin yhteinen arviointikehikko

Opiskelija osallistuu lähiopetuskerroille, suorittaa arviointikehikon tason 3 mukaisesti annetut yksilö- ja ryhmätehtävät, opiskelija todentaa oppimistaa arviontikehikon tason 3 mukaisesti ryhmätyönä toteuttavassa blogissa.

Go back to top of page