Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatus ja päivähoito (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-29-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
07.10.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.01.2020 - 10.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
12 - 35
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Petteri Väkiparta
Raija Yliniemi
Opintojakso
7S-29

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet:
1. Sosionomi varhaiskasvattajana
- syventää ja selkeyttää omaa kasvatustietoisuuttaan ja osaa soveltaa ammatillisia käsityksiään käytännön kasvatustilanteissa
- osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
- ymmärtää pedagogisen suhteen merkityksen.
2. Varhaiskasvatuksen teoreettinen perusta ja filosofiset lähtökohdat
- tietää ja osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
- osaa soveltaa varhaiskasvatustyön keskeisiä päämääriä ja arvolähtökohtia
- tuntee lapsen oppimis- ja kehitysprosessit
- ymmärtää varhaiskasvatuksen merkityksen elinikäisen oppimisen näkökulmasta
3. Kasvatus ja pedagogiikka
- osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lasta osallistavaa orientaatiota toiminnassaan
- osaa havainnoida ja tukea lasta kasvun, kehityksen ja oppimisen eri vaiheissa
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogisesti mielekästä toimintaa lapsille
- osaa huomioiden hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuuden lapsen arjessa
- osaa varhaiskasvatuksen keskeiset sisältöalueet sekä menetelmät
4. Päivähoidon toimintaympäristö ja perustehtävä
- tietää varhaiskasvatuksen keskeiset päämäärät , tavoitteet ja perustehtävän
- tuntee ja osaa soveltaa toiminnassaan varhaiskasvatuksen ja päivähoidon asiakirjoja sekä lainsäädäntöä
- tietää ja tuntee päivähoidon eri muodot.
5. Moniammatillinen yhteistyö ja kasvatuskumppanuus
- tuntee kasvatuskumppanuuden keskeiset periaatteet, osaa käynnistää sekä ylläpitää
- kasvatuskumppanuutta
- tietää moniammatillisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä ammatillisessa toiminnassaan.

Sisältö (Opintojakso)

Sisällöt:
- Varhaiskasvatuksen arvopohja ja filosofiset lähtökohdat
- Varhaiskasvatuksen yhteiskunnalliset tehtävät
- Vaihtoehtoiset pedagogiikat
- Lapsen oppimisen teoriat ja oppimiskäsitykset.
- Aikuinen oppimisen tukijana
- Lapsen osallisuus varhaiskasvatuksessa
- Pedagoginen suunnittelu (varhaiskasvatussuunnitelma)
- Lapsen oppimisympäristöt
- Sisällölliset orientaatiot
- Leikki, leikkiteoriat, leikin merkitys lapsen oppimisessa.
- Päivähoidon eri muodot, laatu ja arviointi
- Kasvatuskumppanuus ja moniammatillinen verkostotyö

Opintojakson tavoitteet ja sisällöt liitetään kiinteäksi osaksi varhaiskasvatuksen harjoittelua
(15op)

Aika ja paikka

Kevät 2020

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti ( Raija osuus) 4 op exam 10.3. - 30.5.2020. Tenttiin tulee toes Ahola Liisa : Vasun käyttöopas. PS-kustantamo ja Tabulan mateiaali sovituin osin. Arvioidaan 0-5
Toinen arvioitava osuus tulee myöhemmin, kun toinen opettaja aloittaa helmikuussa työt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi ja arviointiperusteet Raijan osuuden tentistä
Tentti arvioiodaan 0-5.
Arvionnin kriteerit ovat :
1.vastausten rajaus, jäsentyneisyys
2 olennaisten seikkojen valinta kokonaisuudesta ja sisällön monipuolisuus
3 tiedon soveltaminen, , kantaaottaminen , omiin kokemuksiin reflektointi
4 käsitteiden selkeys, alkuperäisen merkityksen esille tuleminen - kattavuus ja tiiviys
Tenttiavautuu examissa 10.3. ja päättyy 30.5.2020.
.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöt,
opintokäynnit
tutkimusmatka päiväkotiin - tunnit harjoittelusta
osallistuminen asiantuntijapäiville, Sopraano sali varhaiskasvatus - luennot ja näyttely10.3 klo 9.00-15,00

Oppimateriaalit

Kurssin oppimisympäristössä eli Tabulassa kaikki luentomateriaali.
Tenttittävä teos Raijan osuudesta Liisa Ahola:Vsun käyttöopas.PS-kustantamo 2018.
lisäksi opintojaksoon liittyy teos Ahola Liisa ja Piia Roos: Iloa ja oivalluksia. 2019

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi kokonaisuudessaan 8x27h = 216h
6 h Syksyn seminaari Moniammatillinen ja uudistuva tiimityö varhaiskasvatuksessa
10h ennakkotehtävä
80h lähiopetus
6 h asiantuntijapäivät
Vierailut ja niihin valmistautuminen 10h
Tenttiin valmistautuminen ja tenttisuoritus 34h
Lisäksi 70 h itsenäistä ?osa ehkä tästä lähiopetusta -tarkentuu helmikuussa

Sisällön jaksotus

ke 5.2 klo 9.00-12.00
KE 8.1.2020
AP Aloitus, opintojakson tavoitteet ja toteutus, (Raija)
Varhaiskasvatuksen opettajan osaaminen (Eeva)
IP
Varhaiskasvatuksen ja vk pedagogiikan määrittelyä ( Raija)
Ennakkotehtävän purkaminen pienryhmissä.
KE15.1.2020
AP Näkökulmia lapsen kehitykseen ( Eeva)
IP Lapsen johtava toiminta jakotitehtävän käsittely pien ryhmässä . (Raija )
TI 21.1. IP Lapsen sitoutuminen toimintaan ja Vuorovaikutus
varhaiskasvatuksessa ( Raija)
KE 22.1 AP Laaja-alainen osaaminen ( Eeva) ip ei opetusta
KE 29.1 AP Osaamisen alueet ( Eeva)
IP Lapsen oppimisen ohjaus ja tukeminen mm. Lähikehityksen alue.
(Raija)
KE 5.2 AP Monikulttuurisuus varhaiskasvatuksessa asiantuntija
Virve Savolaine
IP Pedagoginen dokumentointi ja havainnointi tiimityönä. Lapsen
vasuprosessi aiheen aloitus( Raija)
Ke 12.2 AP Lapsen Vasu - teema jatkuu. ( Raija)
IP Osallisuus varhaiskasvatuksessa (Eeva)
Ke 19.2 AP Tämä on minun ryhmäni. Yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa.
(Raija)
IP Oppimisympäristö ( Eeva)
Ke 4.3 klo 9-10.30 Yhteisöllisyys teema jatkuu Raija
klo 10.45- 12.00 Petterin opetus
Ti 10.3 Asiantuntija päivät Tamperetalossa
TO 11.3

Vierailukäynnit: Montessori ja Steiner päiväkoditehkä jokin kolmaskin päiväkoti ti ja to päiviin.
Lisäksi tulee opetusta muutama kerta ti ja to aikoihin,
Petterin teemoja: Leikki, suunnittelu ja arviointi, tiimityö ?, kasvatusyhteistyö tarkentuu helmikuun alussa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintokäynnit 2-3 päiväkotia
Tutkimusmatka päiväkotiin

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei osaa eikä tiedä varhaiskasvatuksen keskeistä käsitteistöä.Varhaiskasvatuksen keskeiset ammatilliset valmiudet ja vaatimukset eivät tule näkyväksi opiskelijan toiminnassa /ajattelussa. Ei osaa ilmaista varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja tavoitteita selkeästi.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.

Siirry alkuun