Early Education and Day Care Services (8 cr)
Code: 7S-29-3014
General information
- Enrolment period
- 07.10.2019 - 31.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2020 - 10.03.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 8 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 12 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Petteri Väkiparta
- Raija Yliniemi
- Course
- 7S-29
Objectives (course unit)
1. Early Childhood Educator
Students
- deepen and clarify own pedagogical awareness and can apply own perceptions in practical situations
- understand the meaning of pedagogical relationship
- can apply child orientation and child participation in own work
- recognize and question own beliefs, values, and attitudes concerning childhood, parenthood, and professionalism
2. Theoretical Principles of Early Childhood Education
Students
- can apply key principles and values of early childhood education
- know the main objectives of early childhood education and the documents governing it
- understand the learning and development process of a child
- can explain and justify own decisions and the principles of own work
- recognize the characteristics of children’s culture and community and can use them in own work
3. Education and Pedagogy
Students
- can support and guide a child in the different stages of growth, development, and learning
- can observe and assess the development and needs of a child
- can plan, implement and evaluate pedagogically meaningful activities for children
- can guide a child individually and in a group taking key pedagogical principles into account
- recognize the meaning of care, upbringing, and education in a child’s everyday life
- know the most important contents and methods of early childhood education
- can plan and construct a meaningful growth and learning environment for a child
- can support and promote a child’s spontaneous play and guide it if necessary
4. Environment and Basic Task of Day Care
Students
- know and can apply documents and legislation governing early education and day care
- can take the basic task of day care into account in own work and in the development of own work
- know and understand the different forms of day care
5. Multi-professional Networking and Educational Partnership
Students
- know the basic principles of educational partnership
- can initiate and maintain educational partnership in the different stages and situations of a child’s development
- can help to consolidate the different growth environments of a child
- can assess the need for early support and know what early intervention is
- understand the principles of multi-professional networking and can apply them in own work
Content (course unit)
Bachelor of Social services as an early childhood educator
The historical and theoretical background of early childhood education
Education and pedagogical understanding
The environment and basic task of day care
- Legislation, statutes
- Children’s culture
Multi-professional networking and educational partnership
Location and time
Kevät 2020
Exam schedules
Tentti ( Raija osuus) 4 op exam 10.3. - 30.5.2020. Tenttiin tulee toes Ahola Liisa : Vasun käyttöopas. PS-kustantamo ja Tabulan mateiaali sovituin osin. Arvioidaan 0-5
Toinen arvioitava osuus tulee myöhemmin, kun toinen opettaja aloittaa helmikuussa työt.
Assessment methods and criteria
Arviointi ja arviointiperusteet Raijan osuuden tentistä
Tentti arvioiodaan 0-5.
Arvionnin kriteerit ovat :
1.vastausten rajaus, jäsentyneisyys
2 olennaisten seikkojen valinta kokonaisuudesta ja sisällön monipuolisuus
3 tiedon soveltaminen, , kantaaottaminen , omiin kokemuksiin reflektointi
4 käsitteiden selkeys, alkuperäisen merkityksen esille tuleminen - kattavuus ja tiiviys
Tenttiavautuu examissa 10.3. ja päättyy 30.5.2020.
.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, ryhmätyöt,
opintokäynnit
tutkimusmatka päiväkotiin - tunnit harjoittelusta
osallistuminen asiantuntijapäiville, Sopraano sali varhaiskasvatus - luennot ja näyttely10.3 klo 9.00-15,00
Learning materials
Kurssin oppimisympäristössä eli Tabulassa kaikki luentomateriaali.
Tenttittävä teos Raijan osuudesta Liisa Ahola:Vsun käyttöopas.PS-kustantamo 2018.
lisäksi opintojaksoon liittyy teos Ahola Liisa ja Piia Roos: Iloa ja oivalluksia. 2019
Student workload
Kurssi kokonaisuudessaan 8x27h = 216h
6 h Syksyn seminaari Moniammatillinen ja uudistuva tiimityö varhaiskasvatuksessa
10h ennakkotehtävä
80h lähiopetus
6 h asiantuntijapäivät
Vierailut ja niihin valmistautuminen 10h
Tenttiin valmistautuminen ja tenttisuoritus 34h
Lisäksi 70 h itsenäistä ?osa ehkä tästä lähiopetusta -tarkentuu helmikuussa
Content scheduling
ke 5.2 klo 9.00-12.00
KE 8.1.2020
AP Aloitus, opintojakson tavoitteet ja toteutus, (Raija)
Varhaiskasvatuksen opettajan osaaminen (Eeva)
IP
Varhaiskasvatuksen ja vk pedagogiikan määrittelyä ( Raija)
Ennakkotehtävän purkaminen pienryhmissä.
KE15.1.2020
AP Näkökulmia lapsen kehitykseen ( Eeva)
IP Lapsen johtava toiminta jakotitehtävän käsittely pien ryhmässä . (Raija )
TI 21.1. IP Lapsen sitoutuminen toimintaan ja Vuorovaikutus
varhaiskasvatuksessa ( Raija)
KE 22.1 AP Laaja-alainen osaaminen ( Eeva) ip ei opetusta
KE 29.1 AP Osaamisen alueet ( Eeva)
IP Lapsen oppimisen ohjaus ja tukeminen mm. Lähikehityksen alue.
(Raija)
KE 5.2 AP Monikulttuurisuus varhaiskasvatuksessa asiantuntija
Virve Savolaine
IP Pedagoginen dokumentointi ja havainnointi tiimityönä. Lapsen
vasuprosessi aiheen aloitus( Raija)
Ke 12.2 AP Lapsen Vasu - teema jatkuu. ( Raija)
IP Osallisuus varhaiskasvatuksessa (Eeva)
Ke 19.2 AP Tämä on minun ryhmäni. Yhteisöllisyys varhaiskasvatuksessa.
(Raija)
IP Oppimisympäristö ( Eeva)
Ke 4.3 klo 9-10.30 Yhteisöllisyys teema jatkuu Raija
klo 10.45- 12.00 Petterin opetus
Ti 10.3 Asiantuntija päivät Tamperetalossa
TO 11.3
Vierailukäynnit: Montessori ja Steiner päiväkoditehkä jokin kolmaskin päiväkoti ti ja to päiviin.
Lisäksi tulee opetusta muutama kerta ti ja to aikoihin,
Petterin teemoja: Leikki, suunnittelu ja arviointi, tiimityö ?, kasvatusyhteistyö tarkentuu helmikuun alussa
Practical training and working life cooperation
Opintokäynnit 2-3 päiväkotia
Tutkimusmatka päiväkotiin
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ei osaa eikä tiedä varhaiskasvatuksen keskeistä käsitteistöä.Varhaiskasvatuksen keskeiset ammatilliset valmiudet ja vaatimukset eivät tule näkyväksi opiskelijan toiminnassa /ajattelussa. Ei osaa ilmaista varhaiskasvatuksen keskeisiä päämääriä ja tavoitteita selkeästi.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Jäsentynyt kokonaisuus. Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omaa kokemuksten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote.