Tutkimuksellinen seminaarityo (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-45-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Ulla-Maija Takkunen
- Eija Lähteenmäki
- Marja-Liisa Timperi
- Opintojakso
- 7S-45
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä
Sisältö (Opintojakso)
- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.
Aika ja paikka
Aika
ks lukujärjestys
13.1. ohjeet
14.1. itsenäinen työ pareittain
17.1. Eija Lähteenmäki
23.1. Taina Peltonen (2 ryhmässä)
6.2. & 20.2. Eija Lähteenmäki
2.3. -3.3. Seminaari (kaikille pakollinen molemmat päivät, esitys jompana kumpana päivänä)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tavoitteet lyhyesti: opiskelija
- osaa laatia pienimuotoisen tutkielman
- osaa laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
Opintojakson sisältö (lyhyesti)
- aikaisempaan tietoon tutustuminen
- tutkielman laatiminen TAMKin ohjeistusta noudattamalla
Sisältö:
Ohjeistus (myös äidinkieli & tiedonhaku)
seminaarityö / kirjallinen raportti; ryhmätyö itsenäisesti
esitysseminaari.
Oppimateriaalit
Tutustuminen opinnäytyön ohjeistoon ja arviointi kriteereihin kts. TAMK intranet
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 9 h
Tiedonhankintaopastus 6h
Esitysseminaari 8 - 12 h
Itsenäinen työskentely 81-85 h.
Sisällön jaksotus
Ohjeistus
aiheen valinta
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely
Esitysseminaarit
Seminaaritöiden palautus viimeistään ennen harjoitteluun lähtemistä
Lisätietoja opiskelijoille
Lähtökohtana teema josta asetetaan tutkimuksellinen kysymys
- ole realistinen sen suhteen miten laajaa kysymystä voit selvittää
- hyvän kysymyksen asettaminen vaatii aiheeseen perehtymistä
Kirjallisuus
- monipuolinen aiheeseen perehtyminen välttämätöntä
- lähteiden monipuolisuus, vuoropuhelu, lähdekritiikki. Erilaisia näkökulmia. Ei ns oppikirjatekstejä.
Empiirisen aineiston hankinta
- kysyminen, havainnointi
- eettiset rajaukset sille mitä voi haastatella tai kysyä tai dokumentoida
Aineiston käsittely
- ota huomioon ajalliset mahdollisuudet
menetelmän osaaminen (kirjallisuus)
Analyysi
- yhteys teoriaan (käsitteisiin) / kirjallisuus
- pohdinta, vastaaminen kysymykseen MIKSI
Sosiaaliala
- analyyttisesti reflektoivaa pohdintaa, näkökulmia
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin