Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellinen seminaarityo (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-45-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ulla-Maija Takkunen
Eija Lähteenmäki
Marja-Liisa Timperi
Opintojakso
7S-45

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla
- osaa laatia kirjallisen tutkielman käyttäen tutkimuksellista otetta
- osaa esitellä tutkielman kokonaisuuden ja keskeisen sisällön suullisesti käyttäen havaintovälineitä

Sisältö (Opintojakso)

- Aiempaan tutkimukseen tutustuminen valitusta asiakasryhmästä, työorientaatiosta tai yhteiskunnallisesta ilmiöstä.
- Opiskelija paneutuu itseään kiinnostavaan ilmiöön, joka liittyy sosionomin työhön.
- Tutkielman laatiminen ko. aihepiiristä noudattaen Tamkin opinnäytetyön kirjallisen raportin oheistusta.
- Osallistuminen tiedonhankinnan opetukseen etsimällä kirjaston tietokannoista ajantasaisia tiedonlähteitä
- Lastentarhaopettajan kelpoisuuden hankkivat tekevät tutkielmansa varhaiskasvatuksen teemoista.

Aika ja paikka

Aika
ks lukujärjestys
13.1. ohjeet
14.1. itsenäinen työ pareittain
17.1. Eija Lähteenmäki
23.1. Taina Peltonen (2 ryhmässä)
6.2. & 20.2. Eija Lähteenmäki
2.3. -3.3. Seminaari (kaikille pakollinen molemmat päivät, esitys jompana kumpana päivänä)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tavoitteet lyhyesti: opiskelija
- osaa laatia pienimuotoisen tutkielman
- osaa laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla

Opintojakson sisältö (lyhyesti)
- aikaisempaan tietoon tutustuminen
- tutkielman laatiminen TAMKin ohjeistusta noudattamalla

Sisältö:
Ohjeistus (myös äidinkieli & tiedonhaku)
seminaarityö / kirjallinen raportti; ryhmätyö itsenäisesti
esitysseminaari.

Oppimateriaalit

Tutustuminen opinnäytyön ohjeistoon ja arviointi kriteereihin kts. TAMK intranet

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 9 h
Tiedonhankintaopastus 6h
Esitysseminaari 8 - 12 h
Itsenäinen työskentely 81-85 h.

Sisällön jaksotus

Ohjeistus
aiheen valinta
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely
Esitysseminaarit
Seminaaritöiden palautus viimeistään ennen harjoitteluun lähtemistä

Lisätietoja opiskelijoille

Lähtökohtana teema josta asetetaan tutkimuksellinen kysymys
- ole realistinen sen suhteen miten laajaa kysymystä voit selvittää
- hyvän kysymyksen asettaminen vaatii aiheeseen perehtymistä

Kirjallisuus
- monipuolinen aiheeseen perehtyminen välttämätöntä
- lähteiden monipuolisuus, vuoropuhelu, lähdekritiikki. Erilaisia näkökulmia. Ei ns oppikirjatekstejä.

Empiirisen aineiston hankinta
- kysyminen, havainnointi
- eettiset rajaukset sille mitä voi haastatella tai kysyä tai dokumentoida

Aineiston käsittely
- ota huomioon ajalliset mahdollisuudet
menetelmän osaaminen (kirjallisuus)

Analyysi
- yhteys teoriaan (käsitteisiin) / kirjallisuus
- pohdinta, vastaaminen kysymykseen MIKSI

Sosiaaliala
- analyyttisesti reflektoivaa pohdintaa, näkökulmia

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin

Siirry alkuun