Skip to main content

Research Skills in Seminar Work (4 cr)

Code: 7S-45-3014

General information


Enrolment period
02.12.2019 - 31.01.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services and Health Care
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Ulla-Maija Takkunen
Eija Lähteenmäki
Marja-Liisa Timperi
Course
7S-45

Objectives (course unit)

Students
- can do a small-scale study
- can expand their knowledge base by methodical information acquisition

Content (course unit)

- Getting acquainted with prior studies on a chosen client group, approach to work or social phenomenon
- Small-scale study on that subject
- Written report according to the guidelines of Bachelor’s thesis
- Participation in information acquisition teaching by searching for current information sources from library databases (Information Acquisition Skills)
- Students specializing in early childhood education will do a study on family work or early childhood education

Location and time

Aika
ks lukujärjestys
13.1. ohjeet
14.1. itsenäinen työ pareittain
17.1. Eija Lähteenmäki
23.1. Taina Peltonen (2 ryhmässä)
6.2. & 20.2. Eija Lähteenmäki
2.3. -3.3. Seminaari (kaikille pakollinen molemmat päivät, esitys jompana kumpana päivänä)

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Tavoitteet lyhyesti: opiskelija
- osaa laatia pienimuotoisen tutkielman
- osaa laajentaa tietopohjaansa suunnitelmallisen tiedonhankinnan avulla

Opintojakson sisältö (lyhyesti)
- aikaisempaan tietoon tutustuminen
- tutkielman laatiminen TAMKin ohjeistusta noudattamalla

Sisältö:
Ohjeistus (myös äidinkieli & tiedonhaku)
seminaarityö / kirjallinen raportti; ryhmätyö itsenäisesti
esitysseminaari.

Learning materials

Tutustuminen opinnäytyön ohjeistoon ja arviointi kriteereihin kts. TAMK intranet

Student workload

Opiskelijan työaika 4 x 27 = 108 tuntia.
Info ja ohjeistus, ohjaus 9 h
Tiedonhankintaopastus 6h
Esitysseminaari 8 - 12 h
Itsenäinen työskentely 81-85 h.

Content scheduling

Ohjeistus
aiheen valinta
Äidinkielen ohjeistus raporttiin liittyen
Tiedonhankinta (kirjasto)
Työskentely
Esitysseminaarit
Seminaaritöiden palautus viimeistään ennen harjoitteluun lähtemistä

Further information

Lähtökohtana teema josta asetetaan tutkimuksellinen kysymys
- ole realistinen sen suhteen miten laajaa kysymystä voit selvittää
- hyvän kysymyksen asettaminen vaatii aiheeseen perehtymistä

Kirjallisuus
- monipuolinen aiheeseen perehtyminen välttämätöntä
- lähteiden monipuolisuus, vuoropuhelu, lähdekritiikki. Erilaisia näkökulmia. Ei ns oppikirjatekstejä.

Empiirisen aineiston hankinta
- kysyminen, havainnointi
- eettiset rajaukset sille mitä voi haastatella tai kysyä tai dokumentoida

Aineiston käsittely
- ota huomioon ajalliset mahdollisuudet
menetelmän osaaminen (kirjallisuus)

Analyysi
- yhteys teoriaan (käsitteisiin) / kirjallisuus
- pohdinta, vastaaminen kysymykseen MIKSI

Sosiaaliala
- analyyttisesti reflektoivaa pohdintaa, näkökulmia

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

- työn sisältö on liian suppea
- otsikointi ei vastaa lukujen sisältöä, työn kokonaisuus jäsentymätön
- paljon puutteita raportin kielielellisessä ilmaisussa ja ulkoasussa
- pohdinta erittäin puutteellinen

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - epäselvä
2. Lähdemateriaalin käyttö- vähäistä, yksipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - yksipuolista puolista, jäsentymätöntä
4. Aineiston kuvailu - pinnallista
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - puuttuu tai niukka
6. Kirjallinen ilmaisu- riittävää
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- puuttuu tai on niukkaa

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä
2. Lähdemateriaalin käyttö- suhteellisen monipuolista
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - jäsentynyt ja selkeä, keskeinen sisältö monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - hyvä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - pohtivaa
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyvä

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Kirjallinen tuotos:
1. Tutkimusongelman rajaus ja tavoitteen määrittely - selkeä ja perusteltu
2. Lähdemateriaalin käyttö- monipuolista, lähteet käyvät dialogia, ei pelkkää referaattia
3. Sisällön monipuolisuus ja jäsentyneisyys - monipuolinen
4. Aineiston kuvailu - selkeä
5. Aineiston kriittinen ja analyyttinen tarkastelu - kriittisesti reflektoiva
6. Kirjallinen ilmaisu- hyvä
7. Innovatiivisuus ja kytkeytyminen sosiaalialan työhön- hyviä ja raikkaita näkökulmia tuotu esiin

Go back to top of page