Human Resource Management and Competence Management (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7H00EC45-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.08.2020 - 20.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.08.2020 - 02.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa soveltaa dialogisen ja yhteistoiminnallisen johtamisen menetelmiä esimiestyössä
- osaa soveltaa valmentavan ja voimaannuttavan johtamisen menetelmiä esimiestyössä
- osaa soveltaa osaamisen johtamisen menetelmiä esimiestyössä
- osaa soveltaa työlainsäädännön keskeiset säädökset henkilöstöjohtamisessa
- tunnistaa ja osaa arvioida omia johtamisvalmiuksiaan ja kehittämiskohteitaan esimiestyössä
Sisältö (Opintojakso)
- henkilöstöjohtamisen mallit ja teoriat
- osaamisen johtamisen käytännöt
- henkilöstöön liittyvä työlainsäädäntö sosiaali- ja terveysalalla
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- hallitsee ko. teema-alueen perustiedot
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa soveltaa keskeisiä dialogisen ja yhteistoiminnallisen johtamisen, valmentavan ja voimaannuttavan johtamisen sekä osaamisen johtamisen periaatteita esimiestyössä
- osaa soveltaa työlainsäädännön ja työehtosopimusten sääntöjä sekä menettelytapoja
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa toteuttaa kriittisesti ja eettisesti harkiten dialogisen ja yhteistoiminnallisen johtamisen, valmentavan ja voimaannuttavan johtamisen sekä osaamisen johtamisen periaatteita
- osaa toteuttaa perustellusti työlainsäädännön ja työehtosopimusten säädöksiä sekä menettelytapoja
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävä, tiimitehtävä / Laaksonen, hyväksytty-täydennettävä
Työoikeuden tiimitehtävä/ Laaksonen, arviointi 0-5
Henkilöstöjohtamisen ja osaamisen johtamisen tiimitehtävä/ Salin, arviointi 0-5
Yksilötehtävät/ Laaksonen, hyväksytty - täydennettävä
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit, opetusvideot, sähköiset verkkomateriaalit, yhteistoiminnallinen oppiminen,itsenäinen työskentely.
Oppimateriaalit
Henkilöstöjohtamisen kirjallisuus:
Laaksonen H. & Salin, S. 2019. Iloa ja intoa johtamiseen. Helsinki: Oppian.
Lehto, K. 2017. Johda rohkeasti! Oivalluksia esimiestyöstä
ja johtajuudesta. Vaasan yliopiston julkaisuja. (saatavana pdf-versiona netistä)
Syvänen, S., Tikkamäki, K., Loppela, K., Tappura, S., Kasvio, A., Toikka, T. 2015. Dialoginen johtaminen. Avain tuloksellisuuteen, työelämän laatuun ja innovatiivisuuteen. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy- Juvenes Print.
Laaksonen, H. & Ollila, S. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Helsinki: Edita. Luku 4.
Laaksonen, Laitinen & Hiilamo (toim.)(2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä, luku 8. (kirjastossa myös sähköisenä).
Kivinen, P. 2018. Yhteistoiminnallinen kehittäminen ja dialogisuus - teoriasta käytäntöön. Teoksessa Työn ilolla! dialogia ja yhteistoiminnallista kehittämistä, toim. H. Laaksonen. TAMK. (saatavana pdf-versio)
Österberg, M. 2014. Henkilöstöasiantuntijan käsikirja. Helsinki: Medai Zone.
Syvänen, S., Kasvio, A., Loppela, K., Lundell, S., Tappura, S. & Tikkamäki, K. 2012. Dialoginen johtaminen innovatiivisuuden edistäjänä. Työterveyslaitoksen julkaisuja. Printservice Oy, Helsinki. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/114647/Dialoginen_johtaminen.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kääriäinen, O., Törmä, A-M., Torppa, K. & Paasivaara, L. 2009. Vetovoimaisen hoitotyön malli ja sen piirteitä OYS:n Erva-alueen sairaaloissa. Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin julkaisuja 2/2009. Oulu: Oulun yliopistollinen sairaala, Oulun yliopisto, Terveystieteiden laitos, terveyshallintotiede. https://www.google.fi/search?q=Vetovoimaisen+hoitoty%C3%B6n+malli+ja+sen+piirteit%C3%A4&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwjD0pPY07TcAhViSZoKHUQkD-sQsAQIQQ&biw=1280&bih=587#imgrc=kzRaZTieV8mnBM:
Friese, Christopher R ; Xia, Rong ; Ghaferi, Amir ; Birkmeyer, John D ; Banerjee, Mousumi 2015. Hospitals In Magnet Program Show Better Patient Outcomes On Mortality Measures Compared To Non- Magnet Hospitals. Health affairs (Project Hope) June 2015, Vol.34(6), pp.986-92 (e-article)
Goode, Colleen J ; Blegen, Mary A ; Park, Shin Hye ; Vaughn, Thomas ; Spetz, Joanne 2011. Comparison of patient outcomes in Magnet® and non-Magnet hospitals. The Journal of nursing administration December 2011, Vol.41(12), pp.517-23. (e-article)
Laschinger, H., Finegan, J. & Wilk, P. 2009. Context matters. The Impact of Unit Leadership and Empowerment on Nurses’ Organizational Commitment. The Journal of Nursing Administration 39 (5) 228-235.
MacPhee, M., Skeleton-Green, J., Bouthillette, F.& Suryaprakash, N.2011. An empowerment framework for nursing leadership development: supporting evidence. Journal of Advanced Nursing. Jan 2012, vol 68, s. 159-169.
Laschinger, H. & Fida, R. 2015. Linking Nurses’ Perceptions of Patient Care Quality to Job Satisfaction. The Role of Authentic Leadership and Empowering Professional Prac-
tise Environments. The Journal of Nursing Administration 45 (5), 276-283.
Laaksonen, H. 2008. Luottamukseen perustuva voimistava johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. Vaasa: Vaasan yliopisto. https://www.univaasa.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-214-4.pdf
Laaksonen, H. (toim.) 2018. Työn ilolla! –dialogia ja yhteistoiminnallista kehittämistä. Tampere: Kirjapaino Hermes Oy. Tästä luvut I-III. http://julkaisut.tamk.fi/PDF-tiedostot-web/B/99-Tyon-ilolla.pdf
Kansainvälisyys
Mahdollinen TAMKin kv-päiville osallistuminen ja siellä verkostoituminen kv-opiskelijoiden kanssa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista