Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöpsykologia ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7H00EC49-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2020 - 31.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2020 - 17.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Hannele Laaksonen
Pirkko Kivinen
Vastuuhenkilö
Hannele Laaksonen
Opintojakso
7H00EC49

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa tunnistaa johtajuutta psykologian käsitteiden ja teorioiden näkökulmasta
- ymmärtää johtajuutta ja johdettuna olemista psykologisena ilmiönä
- osaa tunnistaa monikulttuurisuuden elementtejä viestinnän näkökulmasta
- osaa toimia taitavasti sekä esimiehenä että alaisena
- osaa toimia taitavasti erilaisissa vaativissa viestintätilanteissa niihin sopivalla tavalla

Sisältö (Opintojakso)

- psykologisia näkökulmia johtamiseen
- vuorovaikutus ja viestinnän prosessi
- ryhmässä työskentelyn taito
- puheviestintätaidot
- monikulttuurisuus ja viestintä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
- osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
- osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
- osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

kirjallisia yksilö- ja tiimitehtäviä

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja/tai etäopetus, yhteistoiminnallinen oppiminen, välitehtävät, itsenäinen opiskelu.

Oppimateriaalit

Aro, A., Feldt, T., Ruohomäki, V. (toim.) 2007. Puheenvuoroja työ- ja organisaatiopsykologiasta. Työ- ja organisaatiopsykologit Ry:n vuosikirja. Helsinki: Edita.
Haslam, S., Reicher, S., Platow, M. 2012 / 2018. Uusi johtamisen psykologia. Gaudeamus.
Juuti, P. 2006. Organisaatiokäyttäytyminen. Helsinki: Otava.
Lämsä, A-M. & Hautala, T. 2005. Organisaatiokäyttäytymisen perusteet. Helsinki: Edita Prima Oy.
Paavola, V. 2010. Työpaikan ikuiset myytit. PS-kustannus.
Perttula & Syväjärvi (toim.) 2012. Johtamisen psykologia. Ihmisten johtaminen muuttuvassa työelämässä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Juuti & Vuorela . 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus
Syvänen, Tikkamäki, Loppela, Tappura, Kasvio & Toikko 2015. Dialoginen johtaminen. Tampere: Tampereen Yliopistopaino Oy.
Artikkelit ilmoitetaan kurssin alussa.
Steffen Blaschke & Dennis Schoeneborn 2016. Organization as Communication : Perspectives in Dialogue.Taylor & Francis Group.
Edgar H. Schein & Peter Scheiner 2016. Organizational Culture and Leadership. John Wiley & Sons, Incorporated.
Hannele Laaksonen; Heleena Laitinen; Heikki Hiilamo (toim.)(2020). Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. Helsinki: SanomaPro.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähi- ja/tai etäopetus 20 h, itsenäinen työskentely ja yhteistoiminnallinen oppiminen
yt. 135 h

Sisällön jaksotus

25.9.2020 Työyhteisöpsykologia
23.10.2020 Vistintää
10.11.2020 Viestintää
3.12.20 Työyhteisöpsykologia ja viestintä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-Osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja ammatillista.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-Osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja ammatillista.

Siirry alkuun