Koululaisen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BV65-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 29.05.2020 - 04.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 11.10.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Maija Korpikoski
- Hanna Viitala
- Anne Silvan
- Mari Vikman
- Eeva-Mari Miettinen
- Laura Hilden
- Vastuuhenkilö
- Anne Silvan
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Opintojakso
- 7K00BV65
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa arvioida ja tukea oppilaan terveyttä, kasvua ja kehitystä
- osaa toimia yhteistyössä vanhempien kanssa ja tukea osaltaan vanhempien kasvatustehtävää
- osaa arvioida ja edistää lapsen ja nuoren kasvu- ja kouluympäristön fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja emotionaalista hyvinvointia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
- osaa tukea nuorta aikuistumisessa ja ehkäistä syrjäytymistä
- ymmärtää nuoruuden elämänvaiheena ja sen erityispiirteet ja osaa hyödyntää niitä työssään
- osaa tukea nuorta terveyden ja sairauden omahoidossa yhteistyössä vanhempien ja muiden toimijoiden kanssa
- osaa tunnistaa ja puuttua ajoissa oppilaan ja hänen perheensä oireiluun sekä osaa tarvittaessa konsultoida ja lähettää hoitoon
- osaa arvioida opiskelijan terveyttä , voimavaroja ja opiskeluympäristön hyvinvointia sekä tukee opiskelijan ja opiskeluyhteisön hyvinvointia yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- kouluikäisen terveydenhoitotyö
- nuoren terveydenhoitotyö
- nuoruus työelämään siirtymisen vaiheena
- nuorisokulttuurit, seksuaalisuus, syömishäiriöt, terveystottumukset
- oppilas- ja opiskeluhuoltotyö
- vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö
- koulu-opiskelu ja nuorisotoimen kanssa verkostoituminen ja yhteistyömuotojen kehittäminen
- opiskelijan terveydenhoitotyö
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
Sairaanhoitajavaiheen kliinisten opintojen ja anatomian ja fysiologian suorittaminen (135 op)
Aika ja paikka
vk 33-38/2020
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tabulatestit: käytänteet tulevat tarkentumaan orientaatiossa
Koe 18.9.19 (2h)
Uusintakokeet Tenttiterraariossa vk:lla 43/20 sekä vk:lla 48/20
Korotuskoe keväällä 2021 vk 12-13, yhteys opettajaan sähköpostitse viimeistään 3 viikkoa aiemmin
Testi- ja koekäytänteet tulevat tarkentumaan orientaatiossa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tabulatestit: hyväksytty/hylätty
Koe: numeraalinen arviointi
Tehtävät: suorittaminen hyväksytty/hylätty
Opintojakson oppimistehtävät sekä opintojakson aikana toteutuva itse- ja vertaisarviointi voivat nostaa tai laskea opintojakson kokonaisarvosanaa
Pienryhmätyöskentely: läsnäolovelvollisuus + aktiivinen osallistuminen + tehtävien suorittaminen hyväksytty/ hylätty
Erityisasiantuntijoiden luennot: läsnäolovelvollisuus
Arviointimenetelmät tulevat tarkentumaan orientaatiossa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
keskusteluluennot
itsenäinen opiskelu
oppimistehtävät
tutkimusklubi
verkkokurssit
pienryhmätyöskentely
Opetusmenetelmiin voi tulla muutoksia orientaatiotuntiin mennessä
Oppimateriaalit
KOEMATERIAALI:
*Hietanen-Peltola ym. 2019. Kohtaaminen keskiössä -Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. THL Ohjaus 2/2019. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y
* Hakulinen-Viitanen T. ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3
* Hietanen-Peltola ym. 2018. Yhteisestä työstä hyvinvointia -opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa. THL Ohjaus 9/2018. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136782/Ohjaus%202018_009_verkko_20180117.pdf?sequence=4&isAllowed=y
*Tuovila, Seilo, Kunttu 2020. Opiskeluterveydenhuollon opas. STM:n julkaisuja 2020:14. file:///C:/Users/silann/AppData/Local/Temp/STM_2020_14_J-1.pdf
LUVUT 2-7 ja 9
* Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Luku 3 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden tunnistaminen, arvioiminen ja hoidon tarpeen määrittely
Luku 5 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitomenetelmät
Luku 6 Mielenterveyden edistäminen oppilaitoksissa
Tuntimateriaali ja tunneilla osoitettu materiaali
SUOSITELTAVA KIRJALLISUUS:
* Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. 2009. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72129/URN%3aNBN%3afi-fe201504226745.pdf?sequence=1
s. 19-126 koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta
* Mäki P. ym (toim.) 2017. Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. THL Opas 14, 4. uudistettu painos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Osat 2-7, 9.4, 10, 11.1, 11.3, 12-16/ kouluterveydenhuollon näkökulma
* Duodecim: Oppiportti Opiskeluterveys 2019. e-kirja. (Finna: Terveysportti → Oppiportti: kirjat: Opiskeluterveys) soveltuvin osin:
- Nuoren ja nuoren aikuisen psykososiaalinen kehitys
- Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä
- Opiskeluterveydenhuollon tavoitteet ja toteutus
- Terveyden edistäminen ja varhainen puuttuminen opiskeluterveydenhuollossa
- Terveellinen ja turvallinen opiskeluympäristö
- Opiskelukyvyn ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- Työelämään siirtyminen
- Terveystottumukset ja niihin vaikuttaminen
- Sairastaminen opiskeluiässä
*Hietanen-Peltola & Korpilahti 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. THL Ohjaus 7/2015. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Koemateriaali ja suositeltava kirjallisuus tulevat tarkentumaan orientaatioon mennessä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op 3 x 27 = 81 tuntia
Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön lähiopetusta noin 19h + erityiskysymykset/ asiantuntijaluennot 19h
Pienryhmätyöskentely 12h + itsenäinen työskentely
Itsenäistä työskentelyä noin 33h
Ajankäyttö- ja kuormitustiedot tulevat tarkentumaan orientaatiossa
Sisällön jaksotus
Opintojakson toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatiossa (12.8.20)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintokokonaisuuuteen sisältyy orientoivan harjoittelun sisältävä kouluikäisen terveydenhoitotyön ohjattu harjoittelu. Ko. opintojaksolla erillinen orientaatio
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus
Erityiskysymysten asiantuntijaluennoilla läsnäolovelvollisuus
Tutkimusklubissa läsnäolovelvollisuus
Mahd. kouluterveydenhoitajan vierailu -tunnilla läsnäolovelvollisuus
Opintojakson oppimistehtävät sekä opintojakson aikana toteutuva itse- ja vertaisarviointi voivat nostaa tai laskea opintojakson kokonaisarvosanaa
Lisätiedot tulevat täydentymään orientaatioon mennessä
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jos arviointi hyväksytty/hylätty tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakas-, perhe- ja yhteisönäkökulma puutteellista
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
opiskelijan osoittama tieto pohjautuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta. Osaamisessa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tarkastella kouluikäisen, nuoren ja heidän perheidensä sekä opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia heidän yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua ja toiminnassa näkyy asikas-,perhe- ja yhteisönäkökulma