Skip to main content

Public Health Nursing of School-Aged Children, Adolescents and Students (3 cr)

Code: 7K00BV65-3006

General information


Enrolment period
29.05.2020 - 04.08.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 11.10.2020
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Emergency Care, Midwifery, Public Health Nursing
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing and Health Care, Public Health Nursing
Teachers
Maija Korpikoski
Hanna Viitala
Anne Silvan
Mari Vikman
Eeva-Mari Miettinen
Laura Hilden
Person in charge
Anne Silvan
Small groups
Pienryhmä 1 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 13 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Course
7K00BV65

Objectives (course unit)

Students
- evaluate and support pupils’ health, growth and development
- cooperate with parents and support their educational task
- evaluate and promote adolescents’ physical, psychological, social and emotional wellbeing in growth and school environment
- support adolescents’ maturation and prevent their social exclusion
- understand youth as a life period and understand its special characteristics taking advantage of them while working as a public health nurse
- support young persons in taking care of their own health and illness in cooperation with parents and other professionals
- recognise and take care of symptoms of school-aged children and their families in time and consult an expert and refer to follow-up treatment if needed
- evaluate students’ health, resources and wellbeing in school environment and support students’ and study communities’ wellbeing in cooperation with others

Content (course unit)

- public health nursing of school aged children
- public health nursing of adolescents
- youth as a period of moving to working life
- youth cultures, sexuality, eating problems, health practices
- public health nursing and social work with school-aged children and pupils
- cooperation with parents
- networking with youth work and creating new forms of cooperation
- public health nursing of students

Prerequisites (course unit)

Clinical professional studies of the degree programme and anatomy and physiology (135 cr)

Location and time

vk 33-38/2020

Exam schedules

Tabulatestit: käytänteet tulevat tarkentumaan orientaatiossa
Koe 18.9.19 (2h)
Uusintakokeet Tenttiterraariossa vk:lla 43/20 sekä vk:lla 48/20
Korotuskoe keväällä 2021 vk 12-13, yhteys opettajaan sähköpostitse viimeistään 3 viikkoa aiemmin
Testi- ja koekäytänteet tulevat tarkentumaan orientaatiossa

Assessment methods and criteria

Tabulatestit: hyväksytty/hylätty
Koe: numeraalinen arviointi
Tehtävät: suorittaminen hyväksytty/hylätty
Opintojakson oppimistehtävät sekä opintojakson aikana toteutuva itse- ja vertaisarviointi voivat nostaa tai laskea opintojakson kokonaisarvosanaa
Pienryhmätyöskentely: läsnäolovelvollisuus + aktiivinen osallistuminen + tehtävien suorittaminen hyväksytty/ hylätty
Erityisasiantuntijoiden luennot: läsnäolovelvollisuus
Arviointimenetelmät tulevat tarkentumaan orientaatiossa.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

keskusteluluennot
itsenäinen opiskelu
oppimistehtävät
tutkimusklubi
verkkokurssit
pienryhmätyöskentely
Opetusmenetelmiin voi tulla muutoksia orientaatiotuntiin mennessä

Learning materials

KOEMATERIAALI:
*Hietanen-Peltola ym. 2019. Kohtaaminen keskiössä -Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa. THL Ohjaus 2/2019. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137983/URN_ISBN_978-952-343-307-6.pdf?sequence=1&isAllowed=y

* Hakulinen-Viitanen T. ym. 2012. Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. THL Opas 22 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf?sequence=1
Luku 1 Laaja terveystarkastus – kuvaus ja käytännöt/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 2 Laaja terveystarkastus – hyvinvoinnin arviointi ja neuvonta/kouluterveydenhuollon näkökulma
Luku 3 Laaja terveystarkastus – kirjaaminen, kehittäminen ja johtaminen: osat 1, 2 ja 3

* Hietanen-Peltola ym. 2018. Yhteisestä työstä hyvinvointia -opiskeluhuoltoryhmä perusopetuksessa. THL Ohjaus 9/2018. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136782/Ohjaus%202018_009_verkko_20180117.pdf?sequence=4&isAllowed=y

*Tuovila, Seilo, Kunttu 2020. Opiskeluterveydenhuollon opas. STM:n julkaisuja 2020:14. file:///C:/Users/silann/AppData/Local/Temp/STM_2020_14_J-1.pdf
LUVUT 2-7 ja 9

* Haravuori ym. 2016. Mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät opiskeluterveydenhuollossa. Opas arviointiin, hoitoon ja käytäntöihin. THL Ohjaus 20 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/131873/URN_ISBN_978-952-302-722-0.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Luku 3 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden tunnistaminen, arvioiminen ja hoidon tarpeen määrittely
Luku 5 Mielenterveys- ja päihdehäiriöiden hoitomenetelmät
Luku 6 Mielenterveyden edistäminen oppilaitoksissa

Tuntimateriaali ja tunneilla osoitettu materiaali

SUOSITELTAVA KIRJALLISUUS:
* Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet. 2009. STM. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/72129/URN%3aNBN%3afi-fe201504226745.pdf?sequence=1
s. 19-126 koulu- ja opiskeluterveydenhuollon osalta
* Mäki P. ym (toim.) 2017. Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. THL Opas 14, 4. uudistettu painos. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/135858/URN_ISBN_978-952-302-964-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Osat 2-7, 9.4, 10, 11.1, 11.3, 12-16/ kouluterveydenhuollon näkökulma
* Duodecim: Oppiportti Opiskeluterveys 2019. e-kirja. (Finna: Terveysportti → Oppiportti: kirjat: Opiskeluterveys) soveltuvin osin:
- Nuoren ja nuoren aikuisen psykososiaalinen kehitys
- Opiskelukyky on opiskelijan työkykyä
- Opiskeluterveydenhuollon tavoitteet ja toteutus
- Terveyden edistäminen ja varhainen puuttuminen opiskeluterveydenhuollossa
- Terveellinen ja turvallinen opiskeluympäristö
- Opiskelukyvyn ja opiskeluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
- Työelämään siirtyminen
- Terveystottumukset ja niihin vaikuttaminen
- Sairastaminen opiskeluiässä
*Hietanen-Peltola & Korpilahti 2015. Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. THL Ohjaus 7/2015. http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/126936/URN_ISBN_978-952-302-505-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Koemateriaali ja suositeltava kirjallisuus tulevat tarkentumaan orientaatioon mennessä

Student workload

3 op 3 x 27 = 81 tuntia
Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyön lähiopetusta noin 19h + erityiskysymykset/ asiantuntijaluennot 19h
Pienryhmätyöskentely 12h + itsenäinen työskentely
Itsenäistä työskentelyä noin 33h
Ajankäyttö- ja kuormitustiedot tulevat tarkentumaan orientaatiossa

Content scheduling

Opintojakson toteutussuunnitelma tarkentuu orientaatiossa (12.8.20)

Completion alternatives

-

Practical training and working life cooperation

Opintokokonaisuuuteen sisältyy orientoivan harjoittelun sisältävä kouluikäisen terveydenhoitotyön ohjattu harjoittelu. Ko. opintojaksolla erillinen orientaatio

International connections

-

Further information

Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus
Erityiskysymysten asiantuntijaluennoilla läsnäolovelvollisuus
Tutkimusklubissa läsnäolovelvollisuus
Mahd. kouluterveydenhoitajan vierailu -tunnilla läsnäolovelvollisuus
Opintojakson oppimistehtävät sekä opintojakson aikana toteutuva itse- ja vertaisarviointi voivat nostaa tai laskea opintojakson kokonaisarvosanaa
Lisätiedot tulevat täydentymään orientaatioon mennessä

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Jos arviointi hyväksytty/hylätty tällöin hyväksytyn suorituksen osaaminen tulee olla H3

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan osoittama tieto on oikeaa, mutta asiat irrallisia, toteavalla tasolla ja perustelut puutteellisia.
Opiskelija tarkastelee kouluikäisen, nuoren ja opiskelijan terveyttä rajoittuneesti vain tietystä näkökulmasta.
Opiskelijan osoittama asiakas-, perhe- ja yhteisönäkökulma puutteellista

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

opiskelijan osoittama tieto pohjautuu tutkittuun tietoon, esitystapa johdonmukainen ja opiskelija pystyy perustelemaan asiat monesta eri näkökulmasta. Osaamisessa näkyy asiakas-,perhe- ja yhteisönäkökulma

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Osaa tarkastella kouluikäisen, nuoren ja heidän perheidensä sekä opiskelijan tilannetta kokonaisvaltaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen ja osoittaa valmiuksia heidän yksilölliseen tukemiseen. Osaaminen monipuolista ja perusteltua ja toiminnassa näkyy asikas-,perhe- ja yhteisönäkökulma

Go back to top of page