Ehkäisevän lastensuojelun työmenetelmät ja -käytännöt (5op)
Toteutuksen tunnus: TK00DV73-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2020 - 31.07.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 05.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketoiminta
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Lastensuojelutyön erikoistumiskoulutus
- Opettajat
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Anssi-Pekka Udd
- Opintojakso
- TK00DV73
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Osallistuja tuntee etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä.
Osallistuja perehtyy huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön ja toimintaan, vertaisuuden merkitykseen sekä ryhmän hyödyntämiseen ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä.
Osallistuja vahvistaa osaamistaan monialaisista ja moniammatillisista yhteistyöryhmistä, jotka on koottu esimerkiksi alueellisesti.
- Osallistuja tarkastelee ja täsmentää asettamiaan henkilökohtaisia osaamistavoitteita suoritettavan opintojakson osaamistavoitteiden pohjalta ja työstää kehittämistyönsä teemaa ja sisältöä.
- Osallistuja jatkaa osaamisensa itsearviointia ja sen näkyväksi tekemistä opintojakson osatehtävissä.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojaksolla perehdytään
- etsivän, jalkautuvan ja yhteisöllisen työn työnmuotoihin, -menetelmiin ja -käytäntöihin.
- informaatioteknologian tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntämiseen etsivässä ja jalkautuvassa sekä yhteisöllisessä työssä.
- käsitteisiin: huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, vertaisuus, osallisuus, varhainen tukeminen, kolmiportaisen tuen malli, huolen puheeksi ottaminen ja myönteinen tunnistaminen sekä työmenetelmiin ja -käytäntöihin, jotka mahdollistavat huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön (kasvatuskumppanuuden) ja vertaisuuden toteutumista.
- erilaisten ryhmien ohjaukseen kasvatuskumppanuutta ja vertaisuutta vahvistaen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa määritellä etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä
- osaa määritellä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön muotoja, vertaistyön periaatteita ja ryhmämuotoisia käytänteitä ehkäisevässä työssä
- osaa määritellä keskeisiä perheiden kanssa toimivia monialaisia ja -ammatillisia toimijoita ja niiden roolia
- osaa määritellä ehkäisevän työn roolin omassa työssään
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja soveltaa ja vertailla etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä
- osaa arvioida erilaisten vanhempien kanssa tehtävään yhteistyön muotoja, vertaistyön periaatteita ja ryhmämuotoisia käytänteitä ehkäisevässä työssä
- osaa arvioida monialaisen ja -ammatillisen työn roolia ja käytänteitä osana ehkäisevää työtä
- osaa arvioida ehkäisevää työtä ja sen käytänteitä oman työnsä näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa analysoida kriittisesti etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä eri tasoilla
- osaa analysoida kriittisesti vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön periaatteita ja käytänteitä eri tasoilla
- osaa analysoida ehkäisevää työtä moniammatillisen ja -alaisen työn mahdollisuuksien ja haasteiden näkökulmasta
- osaa analysoida omaa työtänsä kriittisesti ehkäisevän työn näkökulmaa sekä yhteistyötä eri tasoilla korostaen
Englanniksi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ennakkotehtävien ja täydennettävien oppimistehtävien arviointi 0-5.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroilla.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa nimetä yksittäisiä ehkäisevän työn muotoja ja toiminnan periaatteita
- osaa nimetä vanhempien kanssa tehtävän työn erilaisia muotoja
- osaa nimetä yksittäisiä monialaisia alan toimijoita ehkäisevään työhön liittyen
- osaa nimetä ehkäisevän työn piirteitä oman työnsä kannalta
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa määritellä etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä
- osaa määritellä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön muotoja, vertaistyön periaatteita ja ryhmämuotoisia käytänteitä ehkäisevässä työssä
- osaa määritellä keskeisiä perheiden kanssa toimivia monialaisia ja -ammatillisia toimijoita ja niiden roolia
- osaa määritellä ehkäisevän työn roolin omassa työssään
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa jäsentää ja soveltaa ja vertailla etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä
- osaa arvioida erilaisten vanhempien kanssa tehtävään yhteistyön muotoja, vertaistyön periaatteita ja ryhmämuotoisia käytänteitä ehkäisevässä työssä
- osaa arvioida monialaisen ja -ammatillisen työn roolia ja käytänteitä osana ehkäisevää työtä
- osaa arvioida ehkäisevää työtä ja sen käytänteitä oman työnsä näkökulmasta
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa analysoida kriittisesti etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä eri tasoilla
- osaa analysoida kriittisesti vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön periaatteita ja käytänteitä eri tasoilla
- osaa analysoida ehkäisevää työtä moniammatillisen ja -alaisen työn mahdollisuuksien ja haasteiden näkökulmasta
- osaa analysoida omaa työtänsä kriittisesti ehkäisevän työn näkökulmaa sekä yhteistyötä eri tasoilla korostaen