Skip to main content

Work Methods and Practices of Preventive Child Welfare (5cr)

Code: TK00DV73-3003

General information


Enrolment period
02.06.2020 - 31.07.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 05.12.2020
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Business Operations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 20
Degree programmes
Specialisation Education in Child Welfare Work
Teachers
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Anssi-Pekka Udd
Course
TK00DV73

Objectives (course unit)

Osallistuja tuntee etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä.
Osallistuja perehtyy huoltajien kanssa tehtävään yhteistyöhön ja toimintaan, vertaisuuden merkitykseen sekä ryhmän hyödyntämiseen ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä.
Osallistuja vahvistaa osaamistaan monialaisista ja moniammatillisista yhteistyöryhmistä, jotka on koottu esimerkiksi alueellisesti.
- Osallistuja tarkastelee ja täsmentää asettamiaan henkilökohtaisia osaamistavoitteita suoritettavan opintojakson osaamistavoitteiden pohjalta ja työstää kehittämistyönsä teemaa ja sisältöä.
- Osallistuja jatkaa osaamisensa itsearviointia ja sen näkyväksi tekemistä opintojakson osatehtävissä.

Content (course unit)

Opintojaksolla perehdytään
- etsivän, jalkautuvan ja yhteisöllisen työn työnmuotoihin, -menetelmiin ja -käytäntöihin.
- informaatioteknologian tarjoamien mahdollisuuksien hyödyntämiseen etsivässä ja jalkautuvassa sekä yhteisöllisessä työssä.
- käsitteisiin: huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, vertaisuus, osallisuus, varhainen tukeminen, kolmiportaisen tuen malli, huolen puheeksi ottaminen ja myönteinen tunnistaminen sekä työmenetelmiin ja -käytäntöihin, jotka mahdollistavat huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön (kasvatuskumppanuuden) ja vertaisuuden toteutumista.
- erilaisten ryhmien ohjaukseen kasvatuskumppanuutta ja vertaisuutta vahvistaen.

Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)

Opiskelija
- osaa määritellä etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä
- osaa määritellä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön muotoja, vertaistyön periaatteita ja ryhmämuotoisia käytänteitä ehkäisevässä työssä
- osaa määritellä keskeisiä perheiden kanssa toimivia monialaisia ja -ammatillisia toimijoita ja niiden roolia
- osaa määritellä ehkäisevän työn roolin omassa työssään

Assessment criteria, good (3-4) (course unit)

Opiskelija
- osaa jäsentää ja soveltaa ja vertailla etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä
- osaa arvioida erilaisten vanhempien kanssa tehtävään yhteistyön muotoja, vertaistyön periaatteita ja ryhmämuotoisia käytänteitä ehkäisevässä työssä
- osaa arvioida monialaisen ja -ammatillisen työn roolia ja käytänteitä osana ehkäisevää työtä
- osaa arvioida ehkäisevää työtä ja sen käytänteitä oman työnsä näkökulmasta

Assessment criteria, excellent (5) (course unit)

Opiskelija
- osaa analysoida kriittisesti etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä eri tasoilla
- osaa analysoida kriittisesti vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön periaatteita ja käytänteitä eri tasoilla
- osaa analysoida ehkäisevää työtä moniammatillisen ja -alaisen työn mahdollisuuksien ja haasteiden näkökulmasta
- osaa analysoida omaa työtänsä kriittisesti ehkäisevän työn näkökulmaa sekä yhteistyötä eri tasoilla korostaen
Englanniksi

Assessment methods and criteria

Ennakkotehtävien ja täydennettävien oppimistehtävien arviointi 0-5.
Aktiivinen osallistuminen lähiopetuskerroilla.

Assessment scale

0-5

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa nimetä yksittäisiä ehkäisevän työn muotoja ja toiminnan periaatteita
- osaa nimetä vanhempien kanssa tehtävän työn erilaisia muotoja
- osaa nimetä yksittäisiä monialaisia alan toimijoita ehkäisevään työhön liittyen
- osaa nimetä ehkäisevän työn piirteitä oman työnsä kannalta

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa määritellä etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä
- osaa määritellä vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön muotoja, vertaistyön periaatteita ja ryhmämuotoisia käytänteitä ehkäisevässä työssä
- osaa määritellä keskeisiä perheiden kanssa toimivia monialaisia ja -ammatillisia toimijoita ja niiden roolia
- osaa määritellä ehkäisevän työn roolin omassa työssään

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa jäsentää ja soveltaa ja vertailla etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä
- osaa arvioida erilaisten vanhempien kanssa tehtävään yhteistyön muotoja, vertaistyön periaatteita ja ryhmämuotoisia käytänteitä ehkäisevässä työssä
- osaa arvioida monialaisen ja -ammatillisen työn roolia ja käytänteitä osana ehkäisevää työtä
- osaa arvioida ehkäisevää työtä ja sen käytänteitä oman työnsä näkökulmasta

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija
- osaa analysoida kriittisesti etsivän ja jalkautuvan sekä yhteisöllisen työn menetelmiä ja käytäntöjä ennaltaehkäisevässä lastensuojelutyössä eri tasoilla
- osaa analysoida kriittisesti vanhempien kanssa tehtävän yhteistyön periaatteita ja käytänteitä eri tasoilla
- osaa analysoida ehkäisevää työtä moniammatillisen ja -alaisen työn mahdollisuuksien ja haasteiden näkökulmasta
- osaa analysoida omaa työtänsä kriittisesti ehkäisevän työn näkökulmaa sekä yhteistyötä eri tasoilla korostaen

Go back to top of page