Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä palveluohjaus (5op)

Toteutuksen tunnus: TK00FF01-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 31.07.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 26.11.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettajat
Maija Koivunen
Minna Niemi
Opintojakso
TK00FF01

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Erikoistuja
1. Osaa ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä
2. Osaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaiset työtavat, niiden vahvistamisen ja edelleen kehittämisen asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa
3. Osaa viestiä palveluista asiakkaalle ja yhteistyökumppaneille
4. Osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa

Sisältö (Opintojakso)

- Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä kehitys
- Digitalisaatio ja teknologian uudet mahdollisuudet ammatillisessa viestinnässä

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty
Hallitsee ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä. Soveltaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaisia työtapoja, vahvistaa ja kehittää niitä asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa. Osaa viestiä palveluista asiakas- ja palveluohjauksesta asiakkaalle sekä omasta ammatillisesta asiakas- ja palveluohjausosaamisesta yhteistyökumppaneille eri viestimissä ja medioissa.


Täydennettävä/hylätty
Yllä mainitut tavoitteet eivät toteudu.

Aika ja paikka

Lähipäivät 15.-16.10.2020, pakollinen läsnäolo

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Asiantuntijaluennot, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta
Yhteistoiminnallinen työskentely, oppimistehtävät

Oppimateriaalit

-Granholm, C. (2016). Socialwork in digital transfer-blending services for the next gen-eration. (Hämtad 5.3.19). Saatavissa https://fskc.fi/Site/Data/2067/Files/C_Granholm_DR_avhd_2016_PDF_version.pdf
-Hirvilammi, T. (2015). Kestävän hyvinvoinnin jäljillä. Ekologisten kysymysten integroi-minen hyvinvointitutkimukseen. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 136. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/154175/Tutkimuksia136.pdf?sequence=4
-Kalliomaa-Puha, L., Kotkas, T. & Rajavaara, M. (toim.) (2014). Harkittua? Avauksia sosiaaliturvan harkintavallan tutkimukseen. Teemakirja 13. Helsinki: Kelan tutkimus-osasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/45435/Harkittua.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-Kauppila, T., Kiiski, K, & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus. Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali- ja terveysministeriön ra-portteja ja muistioita 14/2018. Helsinki.
-Kivistö, M. & Päykkönen, K. (toim.) (2017). Sosiaalityö digitalisaatiossa. Rovaniemi: Lapin yliopisto. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7
-Kortesuo, K. (2012). Tekstiä ruudulla. Kirjoitamme verkkoon. Helsinki: Infor Oy.
-Matthies, A-L. & Närhi, K. (2014). Ekososiaalinen lähestymistapa rakenteellisen sosi-aalityön viitekehyksenä. Saatavissa https://www.researchgate.net/profile/Aila-Lee-na_Matthies/publication/266684413_Ekososiaalinen_lahestymistapa_rakenteellisen_sosiaalityon_viitekehyksena/links/56a0079808ae4af52546df40/Ekososiaalinen-laehestymistapa-rakenteellisen-sosiaalityoen-viitekehyksenae.pdf
Meristö, T. (1991). Skenaariotyöskentely yrityksen johtamisessa. Acta Futura Fennica No 3. Helsinki: VAPK-kustannus.
Metsämuuronen, J. (2000). Uuden vuosituhannen haasteet sosiaali- ja terveysalalla. Saatavissa https://www.researchgate.net/publication/305775030_Uuden_vuosituhannen_haasteet_sosiaali-_ja_terveysalalla
Pohjola, A., Kemppainen, T., Niskala, A. & Peronius, N. (2019). Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tallinna: Vastapaino.
SITRA. Ennakointi. Saatavissa https://www.sitra.fi/teemat/ennakointi/#ajankohtaista
SITRA, Tulevaisuuden terveydenhuolto. Saatavissa http://www.lpy.fi/files/kumppania/lpy_doc/SITRA-tulevaisuuden_terveydenhuolto_2022.pdf

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hallitsee ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuo-toisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä. Soveltaa sosiaalisen sekä muun kes-tävän kehityksen mukaisia työtapoja, vahvistaa ja kehittää niitä asiakas- ja palveluoh-jausprosessin eri vaiheissa. Osaa viestiä palveluista asiakas- ja palveluohjauksesta asi-akkaalle sekä omasta ammatillisesta asiakas- ja palveluohjausosaamisesta yhteistyö-kumppaneille eri viestimissä ja medioissa.

Siirry alkuun