Socially and Ethically Effective Case Management (5cr)
Code: TK00FF01-3001
General information
- Enrolment period
- 02.07.2020 - 31.07.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 26.11.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Business Operations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Case Management in Social Services and Health Care, Specialisation Education
- Teachers
- Maija Koivunen
- Minna Niemi
- Course
- TK00FF01
Objectives (course unit)
Erikoistuja
1. Osaa ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä
2. Osaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaiset työtavat, niiden vahvistamisen ja edelleen kehittämisen asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa
3. Osaa viestiä palveluista asiakkaalle ja yhteistyökumppaneille
4. Osaa viestiä omasta ammatillisesta osaamisestaan ja asiakas- ja palveluohjauksesta eri viestimissä ja medioissa
Content (course unit)
- Sosiaalisesti ja eettisesti kestävä kehitys
- Digitalisaatio ja teknologian uudet mahdollisuudet ammatillisessa viestinnässä
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Hyväksytty
Hallitsee ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuotoisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä. Soveltaa sosiaalisen sekä muun kestävän kehityksen mukaisia työtapoja, vahvistaa ja kehittää niitä asiakas- ja palveluohjausprosessin eri vaiheissa. Osaa viestiä palveluista asiakas- ja palveluohjauksesta asiakkaalle sekä omasta ammatillisesta asiakas- ja palveluohjausosaamisesta yhteistyökumppaneille eri viestimissä ja medioissa.
Täydennettävä/hylätty
Yllä mainitut tavoitteet eivät toteudu.
Location and time
Lähipäivät 15.-16.10.2020, pakollinen läsnäolo
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Asiantuntijaluennot, itsenäinen työskentely ja tiedonhankinta
Yhteistoiminnallinen työskentely, oppimistehtävät
Learning materials
-Granholm, C. (2016). Socialwork in digital transfer-blending services for the next gen-eration. (Hämtad 5.3.19). Saatavissa https://fskc.fi/Site/Data/2067/Files/C_Granholm_DR_avhd_2016_PDF_version.pdf
-Hirvilammi, T. (2015). Kestävän hyvinvoinnin jäljillä. Ekologisten kysymysten integroi-minen hyvinvointitutkimukseen. Sosiaali- ja terveysturvan tutkimuksia 136. Helsinki: Kelan tutkimusosasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/154175/Tutkimuksia136.pdf?sequence=4
-Kalliomaa-Puha, L., Kotkas, T. & Rajavaara, M. (toim.) (2014). Harkittua? Avauksia sosiaaliturvan harkintavallan tutkimukseen. Teemakirja 13. Helsinki: Kelan tutkimus-osasto. Saatavissa https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/45435/Harkittua.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-Kauppila, T., Kiiski, K, & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus. Sosiaalihuollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali- ja terveysministeriön ra-portteja ja muistioita 14/2018. Helsinki.
-Kivistö, M. & Päykkönen, K. (toim.) (2017). Sosiaalityö digitalisaatiossa. Rovaniemi: Lapin yliopisto. Saatavissa https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-035-7
-Kortesuo, K. (2012). Tekstiä ruudulla. Kirjoitamme verkkoon. Helsinki: Infor Oy.
-Matthies, A-L. & Närhi, K. (2014). Ekososiaalinen lähestymistapa rakenteellisen sosi-aalityön viitekehyksenä. Saatavissa https://www.researchgate.net/profile/Aila-Lee-na_Matthies/publication/266684413_Ekososiaalinen_lahestymistapa_rakenteellisen_sosiaalityon_viitekehyksena/links/56a0079808ae4af52546df40/Ekososiaalinen-laehestymistapa-rakenteellisen-sosiaalityoen-viitekehyksenae.pdf
Meristö, T. (1991). Skenaariotyöskentely yrityksen johtamisessa. Acta Futura Fennica No 3. Helsinki: VAPK-kustannus.
Metsämuuronen, J. (2000). Uuden vuosituhannen haasteet sosiaali- ja terveysalalla. Saatavissa https://www.researchgate.net/publication/305775030_Uuden_vuosituhannen_haasteet_sosiaali-_ja_terveysalalla
Pohjola, A., Kemppainen, T., Niskala, A. & Peronius, N. (2019). Yhteiskunnallisen asemansa ottava sosiaalityö. Tallinna: Vastapaino.
SITRA. Ennakointi. Saatavissa https://www.sitra.fi/teemat/ennakointi/#ajankohtaista
SITRA, Tulevaisuuden terveydenhuolto. Saatavissa http://www.lpy.fi/files/kumppania/lpy_doc/SITRA-tulevaisuuden_terveydenhuolto_2022.pdf
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hallitsee ohjauksen ja viestinnän etiikan sekä työtavat ja niiden kehittämisen monimuo-toisina ja moniviestimin eri toimintaympäristöissä. Soveltaa sosiaalisen sekä muun kes-tävän kehityksen mukaisia työtapoja, vahvistaa ja kehittää niitä asiakas- ja palveluoh-jausprosessin eri vaiheissa. Osaa viestiä palveluista asiakas- ja palveluohjauksesta asi-akkaalle sekä omasta ammatillisesta asiakas- ja palveluohjausosaamisesta yhteistyö-kumppaneille eri viestimissä ja medioissa.