Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus ja osallisuus moniammatillisessa yhteistyössä (5op)

Toteutuksen tunnus: TK00FF00-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
31.01.2020 - 29.02.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.03.2020 - 19.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettajat
Maija Koivunen
Toni Leander
Minna Niemi
Opintojakso
TK00FF00

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Erikoistuja
1. Osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa
2. Osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa asiakas- ja palveluohjauksen eri rooleissa
3. Osaa käyttää digitaalisia palveluja ja ohjata asiakasta digitaalisten palveluiden käytössä
4. Osaa hyödyntää digitaalisia välineitä ja robotologiaa asiakas- ja palveluohjauksessa ja edistää niiden kehittämistä monialaisessa ja
-ammatillisessa yhteistyössä

Sisältö (Opintojakso)

- Vastavuoroisuus ja dialogisuus asiakas- ja palveluohjauksen ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja ohjaamisessa
- Moniammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen teoreettiset lähtökohdat ja asiakaskeskeinen orientaatio
- Roolit asiakas- ja palveluohjauksessa sekä moniammatillisessa verkostotyössä
- Vuorovaikutus ja tiimityötaidot moniammatillisessa verkostotyössä
- Sähköisen asioinnin palvelut
- Digitaalisten palvelujen saavutettavuus
- Digitalisaatio ja robotologian palvelumuotoilun mahdollisuudet asiakas- ja palveluohjauksessa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty
Opiskelija osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa erilaisissa asiakastilanteissa ja hän osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakas – ja palveluohjaustyön digitaalisia keinoja sekä osaa ohjata asiakkaita digitaalisten palveluiden käytössä. Hän osaa tarkastella asiakaslähtöisesti moniammatillista yhteistyötä sekä hyödyntää tässä yhteistyössä digitaalisia välineitä. Opiskelija kykenee reflektoimaan kriittisesti oman asiantuntijuuden kehittymistä.


Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.

Aika ja paikka

Lähipäivät 3.- 4.9.2020 klo 8.30-16

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Flipped learning + kontaktiopetus (verkossa tai lähiopetuksena)
Asiantuntija-alustukset, itsenäinen opiskelu ja tiedonhankinta, Yhteistoiminnallinen työskentely
Mahdollistetaan erilaiset tavat tuottaa oppimistehtäviä
Oppimistehtävät: 1) Ennakkotehtävä, 2) Simulaatioharjoitukset, 3) Itsearviointi

Oppimateriaalit

Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja ter-veydenhuollossa. Edita. Helsinki.
Kantola, T., Pöyry-Lassila, P. & Meristö, T. (2017). SoTe-tieto ekosysteemissä: MORFEUS-näkymät asiakaslähtöisen yhteistyön ja palveluohjauksen työkaluina. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 9(2–3), 241-250.
Mönkkönen K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen so-siaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Törrönen, M., Hänninen, K., Jouttimäki, P., Lehto-Lundėn, T., Salovaara, P. & Veistilä, M. (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
Kauppila, T., Kiiski, K. & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus - Sosiaali-huollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali - ja terveysmi-nisteriön raportteja ja muistioita 14/2018.
Mönkkönen, K., Kekoni, T & Pehkonen, A. (toim.) (2019). Moniammatillinen yhteis-työ. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Isola, A., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Shhneider, T., Valtasi, S. & Ke-to-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. THL. Työpaperi 33/2017. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-917-0
Sihvo, P. & Nykänen, J. (toim.) (2018). Nopeat kokeilut sote-alan digitalisaatiota edistämässä. Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B, Oppimateriaaleja ja ko-koomateoksia: 55.2018. Saatavissa http://www.karelia.fi/images/julkaisut/Digisote_loppujulkaisu.pdf

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op: 27h x5 = 135h

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa erilaisissa asiakastilanteissa ja hän osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakas – ja palveluohjaustyön digitaalisia keinoja sekä osaa ohjata asiakkaita digitaalisten palveluiden käytössä. Hän osaa tarkastella asiakaslähtöisesti moniammatillista yhteistyötä sekä hyödyntää tässä yhteistyössä digitaalisia välineitä. Opiskelija kykenee reflektoimaan kriittisesti oman asiantuntijuuden kehittymistä.

Siirry alkuun