Skip to main content

Interaction and Participation in Interdisciplinary Client Work (5cr)

Code: TK00FF00-3001

General information


Enrolment period
31.01.2020 - 29.02.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.03.2020 - 19.10.2020
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Business Operations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Case Management in Social Services and Health Care, Specialisation Education
Teachers
Maija Koivunen
Toni Leander
Minna Niemi
Course
TK00FF00

Objectives (course unit)

Erikoistuja
1. Osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa
2. Osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa asiakas- ja palveluohjauksen eri rooleissa
3. Osaa käyttää digitaalisia palveluja ja ohjata asiakasta digitaalisten palveluiden käytössä
4. Osaa hyödyntää digitaalisia välineitä ja robotologiaa asiakas- ja palveluohjauksessa ja edistää niiden kehittämistä monialaisessa ja
-ammatillisessa yhteistyössä

Content (course unit)

- Vastavuoroisuus ja dialogisuus asiakas- ja palveluohjauksen ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja ohjaamisessa
- Moniammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen teoreettiset lähtökohdat ja asiakaskeskeinen orientaatio
- Roolit asiakas- ja palveluohjauksessa sekä moniammatillisessa verkostotyössä
- Vuorovaikutus ja tiimityötaidot moniammatillisessa verkostotyössä
- Sähköisen asioinnin palvelut
- Digitaalisten palvelujen saavutettavuus
- Digitalisaatio ja robotologian palvelumuotoilun mahdollisuudet asiakas- ja palveluohjauksessa

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Hyväksytty
Opiskelija osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa erilaisissa asiakastilanteissa ja hän osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakas – ja palveluohjaustyön digitaalisia keinoja sekä osaa ohjata asiakkaita digitaalisten palveluiden käytössä. Hän osaa tarkastella asiakaslähtöisesti moniammatillista yhteistyötä sekä hyödyntää tässä yhteistyössä digitaalisia välineitä. Opiskelija kykenee reflektoimaan kriittisesti oman asiantuntijuuden kehittymistä.


Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.

Location and time

Lähipäivät 3.- 4.9.2020 klo 8.30-16

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

Flipped learning + kontaktiopetus (verkossa tai lähiopetuksena)
Asiantuntija-alustukset, itsenäinen opiskelu ja tiedonhankinta, Yhteistoiminnallinen työskentely
Mahdollistetaan erilaiset tavat tuottaa oppimistehtäviä
Oppimistehtävät: 1) Ennakkotehtävä, 2) Simulaatioharjoitukset, 3) Itsearviointi

Learning materials

Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja ter-veydenhuollossa. Edita. Helsinki.
Kantola, T., Pöyry-Lassila, P. & Meristö, T. (2017). SoTe-tieto ekosysteemissä: MORFEUS-näkymät asiakaslähtöisen yhteistyön ja palveluohjauksen työkaluina. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 9(2–3), 241-250.
Mönkkönen K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen so-siaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Törrönen, M., Hänninen, K., Jouttimäki, P., Lehto-Lundėn, T., Salovaara, P. & Veistilä, M. (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
Kauppila, T., Kiiski, K. & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus - Sosiaali-huollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali - ja terveysmi-nisteriön raportteja ja muistioita 14/2018.
Mönkkönen, K., Kekoni, T & Pehkonen, A. (toim.) (2019). Moniammatillinen yhteis-työ. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Isola, A., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Shhneider, T., Valtasi, S. & Ke-to-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. THL. Työpaperi 33/2017. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-917-0
Sihvo, P. & Nykänen, J. (toim.) (2018). Nopeat kokeilut sote-alan digitalisaatiota edistämässä. Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B, Oppimateriaaleja ja ko-koomateoksia: 55.2018. Saatavissa http://www.karelia.fi/images/julkaisut/Digisote_loppujulkaisu.pdf

Student workload

5op: 27h x5 = 135h

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa erilaisissa asiakastilanteissa ja hän osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakas – ja palveluohjaustyön digitaalisia keinoja sekä osaa ohjata asiakkaita digitaalisten palveluiden käytössä. Hän osaa tarkastella asiakaslähtöisesti moniammatillista yhteistyötä sekä hyödyntää tässä yhteistyössä digitaalisia välineitä. Opiskelija kykenee reflektoimaan kriittisesti oman asiantuntijuuden kehittymistä.

Go back to top of page