Interaction and Participation in Interdisciplinary Client Work (5cr)
Code: TK00FF00-3001
General information
- Enrolment period
- 31.01.2020 - 29.02.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.03.2020 - 19.10.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Business Operations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Case Management in Social Services and Health Care, Specialisation Education
- Teachers
- Maija Koivunen
- Toni Leander
- Minna Niemi
- Course
- TK00FF00
Objectives (course unit)
Erikoistuja
1. Osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa
2. Osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa asiakas- ja palveluohjauksen eri rooleissa
3. Osaa käyttää digitaalisia palveluja ja ohjata asiakasta digitaalisten palveluiden käytössä
4. Osaa hyödyntää digitaalisia välineitä ja robotologiaa asiakas- ja palveluohjauksessa ja edistää niiden kehittämistä monialaisessa ja
-ammatillisessa yhteistyössä
Content (course unit)
- Vastavuoroisuus ja dialogisuus asiakas- ja palveluohjauksen ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja ohjaamisessa
- Moniammatillisen vuorovaikutuksen ja kohtaamisen teoreettiset lähtökohdat ja asiakaskeskeinen orientaatio
- Roolit asiakas- ja palveluohjauksessa sekä moniammatillisessa verkostotyössä
- Vuorovaikutus ja tiimityötaidot moniammatillisessa verkostotyössä
- Sähköisen asioinnin palvelut
- Digitaalisten palvelujen saavutettavuus
- Digitalisaatio ja robotologian palvelumuotoilun mahdollisuudet asiakas- ja palveluohjauksessa
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Hyväksytty
Opiskelija osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa erilaisissa asiakastilanteissa ja hän osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakas – ja palveluohjaustyön digitaalisia keinoja sekä osaa ohjata asiakkaita digitaalisten palveluiden käytössä. Hän osaa tarkastella asiakaslähtöisesti moniammatillista yhteistyötä sekä hyödyntää tässä yhteistyössä digitaalisia välineitä. Opiskelija kykenee reflektoimaan kriittisesti oman asiantuntijuuden kehittymistä.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.
Location and time
Lähipäivät 3.- 4.9.2020 klo 8.30-16
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Flipped learning + kontaktiopetus (verkossa tai lähiopetuksena)
Asiantuntija-alustukset, itsenäinen opiskelu ja tiedonhankinta, Yhteistoiminnallinen työskentely
Mahdollistetaan erilaiset tavat tuottaa oppimistehtäviä
Oppimistehtävät: 1) Ennakkotehtävä, 2) Simulaatioharjoitukset, 3) Itsearviointi
Learning materials
Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja ter-veydenhuollossa. Edita. Helsinki.
Kantola, T., Pöyry-Lassila, P. & Meristö, T. (2017). SoTe-tieto ekosysteemissä: MORFEUS-näkymät asiakaslähtöisen yhteistyön ja palveluohjauksen työkaluina. Finnish Journal of eHealth and eWelfare 9(2–3), 241-250.
Mönkkönen K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen so-siaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Törrönen, M., Hänninen, K., Jouttimäki, P., Lehto-Lundėn, T., Salovaara, P. & Veistilä, M. (2016). Vastavuoroinen sosiaalityö. Gaudeamus.
Kauppila, T., Kiiski, K. & Lehtonen, M. (2018). Sähköhelmenkalastus - Sosiaali-huollon sähköisten palvelujen nykytila ja kehittämistarpeet. Sosiaali - ja terveysmi-nisteriön raportteja ja muistioita 14/2018.
Mönkkönen, K., Kekoni, T & Pehkonen, A. (toim.) (2019). Moniammatillinen yhteis-työ. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Isola, A., Kaartinen, H., Leemann, L., Lääperi, R., Shhneider, T., Valtasi, S. & Ke-to-Tokoi, A. (2017). Mitä osallisuus on? Osallisuuden viitekehystä rakentamassa. THL. Työpaperi 33/2017. Saatavissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-302-917-0
Sihvo, P. & Nykänen, J. (toim.) (2018). Nopeat kokeilut sote-alan digitalisaatiota edistämässä. Karelia-ammattikorkeakoulun julkaisuja B, Oppimateriaaleja ja ko-koomateoksia: 55.2018. Saatavissa http://www.karelia.fi/images/julkaisut/Digisote_loppujulkaisu.pdf
Student workload
5op: 27h x5 = 135h
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa soveltaa vuorovaikutuksen tietoperustaa erilaisissa asiakastilanteissa ja hän osaa toimia vastavuoroisessa ja dialogisessa vuorovaikutussuhteessa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakas – ja palveluohjaustyön digitaalisia keinoja sekä osaa ohjata asiakkaita digitaalisten palveluiden käytössä. Hän osaa tarkastella asiakaslähtöisesti moniammatillista yhteistyötä sekä hyödyntää tässä yhteistyössä digitaalisia välineitä. Opiskelija kykenee reflektoimaan kriittisesti oman asiantuntijuuden kehittymistä.