Skip to main content

Expertise in Interdisciplinary Collaboration (5cr)

Code: TK00FE99-3001

General information


Enrolment period
31.01.2020 - 29.02.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 18.10.2020
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Business Operations
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Case Management in Social Services and Health Care, Specialisation Education
Teachers
Maija Koivunen
Toni Leander
Minna Niemi
Course
TK00FE99

Objectives (course unit)

Erikoistuja
1. Osaa suunnitella palvelujärjestelmästä (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) asiakkaan avun ja tuen tarpeisiin toimivan verkoston
2. Osaa toimia monialaisissa ja -ammatillisissa verkostoissa asiakkaan tarpeisiin vastaamiseksi
3. Osaa toimia vastuullisesti monialaisen ja -ammatillisen tiimin jäsenenä ja johtaa monialaista ja -ammatillista tiimiä
4. Osaa toimia vastuullisesti ja eettisesti palvelujen yhdyspinnoilla ja palvelujen integroinnissa sekä muotoilussa suhteessa asiakkaisiin, palvelujen tuottajiin ja palvelun järjestäjiin

Content (course unit)

- Monialainen yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, verkostotyö ja yhdyspintatyöskentely käsitteenä ja toimintana
- Moniammatillista yhteistyötä määrittävä lainsäädäntö, omatyöntekijä ja vastuutyöntekijä mallit
- Palvelujärjestelmäosaaminen (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori)
- Asiakaslähtöinen ja eettinen ajattelutapa moniammatillisessa työskentelyssä
- Asiakasymmärrys ja asiakaslähtöinen palvelumuotoilu asiakkaan palvelujen suunnittelussa
- Yhteistyöverkoston kartoittaminen
- Moniammatillisen työskentelyn menetelmät

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Hyväksytty
Opiskelija tuntee asiakas – ja palveluohjaukseen palvelujärjestelmää sekä osaa jäsentää asiakkaan tuen tarpeisiin liittyvää verkostoa. Hän osaa tarkastella asiakas – ja palveluohjaajan roolia osana monialaista ja -ammatillista verkostoa sekä ymmärtää vastuullisen toiminnan merkityksen verkostojen jäsenenä. Opiskelija osoittaa vastuullista ja eettisesti kestävää asiantuntijuutta toimia palvelujen yhtymäpinnoilla. Opiskelija kykenee perustelemaan valintojaan sekä reflektoimaan kriittisesti oman asiantuntijuuden kehittymistä.


Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.

Location and time

Lähipäivät 7.- 8.5.2020 klo 8.30-16, pakollinen läsnäolo

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Asiantuntija alustukset, itsenäinen opiskelu ja tiedonhankinta
Yhteistoiminnallinen työskentely, Flipped learning + kontaktiopetus (verkossa tai lähiopetuksena)
Oppimistehtävät: 1) ennakkotehtävä (tavoite; aiheeseen orientoituminen) 2) Case-tehtävä

Learning materials

-Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali– ja tervey-denhuollossa. Edita. Helsinki.
-Isoherranen, K. (2012). Uhka vai mahdollisuus: Moniammatillista yhteistyötä kehit-tämässä. (Väitöskirja)
Mäkisalo-Ropponen, M. (2011). Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla.
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä.
Tiilikka T., Majasaari H. & Saarikoski S. (toim.) (2018). Yhteistyössä toimien: käsityksiä monialaisuudesta ja moniammatillisuudesta sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjo-en ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 136, Seinäjoen ammattikorkeakoulu. URN: ISBN:978-952-7109-97-7
Virtanen, P. (2011). Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali– ja terveyspalvelujen ke-hittämiseen. Tekes.
Kanste, O., Timonen, O., Ylitalo. K, & Kyngäs, H. (2009). Hoitajajohtoinen toiminta-malli pitkäaikaissairaiden palveluohjauksessa. Englantilaisen community matron -mallin kuvaus. Hallinnon Tutkimus 2.2009.
Alahuhta, M. & Niemelä, E. 2(017). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden palveluiden toteutuminen - työntekijöiden ja johtavien viranhaltijoiden haastattelututkimus. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54:6-17.
Mönkkönen, K & Kekoni, T & Pehkonen, A. (toim.) (2019). Moniammatillinen yhteis-työ. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.

Go back to top of page