Expertise in Interdisciplinary Collaboration (5cr)
Code: TK00FE99-3001
General information
- Enrolment period
- 31.01.2020 - 29.02.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 18.10.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Business Operations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Case Management in Social Services and Health Care, Specialisation Education
- Teachers
- Maija Koivunen
- Toni Leander
- Minna Niemi
- Course
- TK00FE99
Objectives (course unit)
Erikoistuja
1. Osaa suunnitella palvelujärjestelmästä (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori) asiakkaan avun ja tuen tarpeisiin toimivan verkoston
2. Osaa toimia monialaisissa ja -ammatillisissa verkostoissa asiakkaan tarpeisiin vastaamiseksi
3. Osaa toimia vastuullisesti monialaisen ja -ammatillisen tiimin jäsenenä ja johtaa monialaista ja -ammatillista tiimiä
4. Osaa toimia vastuullisesti ja eettisesti palvelujen yhdyspinnoilla ja palvelujen integroinnissa sekä muotoilussa suhteessa asiakkaisiin, palvelujen tuottajiin ja palvelun järjestäjiin
Content (course unit)
- Monialainen yhteistyö, moniammatillinen yhteistyö, verkostotyö ja yhdyspintatyöskentely käsitteenä ja toimintana
- Moniammatillista yhteistyötä määrittävä lainsäädäntö, omatyöntekijä ja vastuutyöntekijä mallit
- Palvelujärjestelmäosaaminen (julkinen, yksityinen ja kolmas sektori)
- Asiakaslähtöinen ja eettinen ajattelutapa moniammatillisessa työskentelyssä
- Asiakasymmärrys ja asiakaslähtöinen palvelumuotoilu asiakkaan palvelujen suunnittelussa
- Yhteistyöverkoston kartoittaminen
- Moniammatillisen työskentelyn menetelmät
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Hyväksytty
Opiskelija tuntee asiakas – ja palveluohjaukseen palvelujärjestelmää sekä osaa jäsentää asiakkaan tuen tarpeisiin liittyvää verkostoa. Hän osaa tarkastella asiakas – ja palveluohjaajan roolia osana monialaista ja -ammatillista verkostoa sekä ymmärtää vastuullisen toiminnan merkityksen verkostojen jäsenenä. Opiskelija osoittaa vastuullista ja eettisesti kestävää asiantuntijuutta toimia palvelujen yhtymäpinnoilla. Opiskelija kykenee perustelemaan valintojaan sekä reflektoimaan kriittisesti oman asiantuntijuuden kehittymistä.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.
Location and time
Lähipäivät 7.- 8.5.2020 klo 8.30-16, pakollinen läsnäolo
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Asiantuntija alustukset, itsenäinen opiskelu ja tiedonhankinta
Yhteistoiminnallinen työskentely, Flipped learning + kontaktiopetus (verkossa tai lähiopetuksena)
Oppimistehtävät: 1) ennakkotehtävä (tavoite; aiheeseen orientoituminen) 2) Case-tehtävä
Learning materials
-Helminen, J. (toim.) (2017). Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali– ja tervey-denhuollossa. Edita. Helsinki.
-Isoherranen, K. (2012). Uhka vai mahdollisuus: Moniammatillista yhteistyötä kehit-tämässä. (Väitöskirja)
Mäkisalo-Ropponen, M. (2011). Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla.
Mönkkönen, K. (2018). Vuorovaikutus asiakastyössä.
Tiilikka T., Majasaari H. & Saarikoski S. (toim.) (2018). Yhteistyössä toimien: käsityksiä monialaisuudesta ja moniammatillisuudesta sosiaali- ja terveysalalla. Seinäjo-en ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 136, Seinäjoen ammattikorkeakoulu. URN: ISBN:978-952-7109-97-7
Virtanen, P. (2011). Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali– ja terveyspalvelujen ke-hittämiseen. Tekes.
Kanste, O., Timonen, O., Ylitalo. K, & Kyngäs, H. (2009). Hoitajajohtoinen toiminta-malli pitkäaikaissairaiden palveluohjauksessa. Englantilaisen community matron -mallin kuvaus. Hallinnon Tutkimus 2.2009.
Alahuhta, M. & Niemelä, E. 2(017). Paljon sosiaali- ja terveyspalveluita käyttävien asiakkaiden palveluiden toteutuminen - työntekijöiden ja johtavien viranhaltijoiden haastattelututkimus. Sosiaalilääketieteellinen Aikakauslehti 54:6-17.
Mönkkönen, K & Kekoni, T & Pehkonen, A. (toim.) (2019). Moniammatillinen yhteis-työ. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.