Siirry suoraan sisältöön

Palvelutarpeiden arviointi ja työkäytännöt (5op)

Toteutuksen tunnus: TK00FE98-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Asiakas- ja palveluohjauksen erikoistumiskoulutus
Opettajat
Maija Koivunen
Toni Leander
Opintojakso
TK00FE98

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Erikoistuja
1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa
4. Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa

Sisältö (Opintojakso)

- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
- Asiakaslähtöinen työote
- Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
- Voimavaralähtöinen työskentely
- Osallisuuden vahvistamisen menetelmät

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty
Tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin työkäytäntöjä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. Näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa toteuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. Ymmärtää asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa heidän osallisuuttaan prosessissa.


Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.

Aika ja paikka

Lähipäivät 12.-13.3.2020, pakollinen läsnäolo

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Asiantuntija-alustukset (”kontaktialustuksena”, verkkovälitteisenä alustuksena ja/ tai videotallenteena)
Erikoistujaryhmän yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen (mm. palveluohjausprosessin kuvaaminen (eri asiakasryhmät)
Oppimistehtävät: 1) ennakko-oppimistehtävä ja 2) oppimistehtävä
Oppimisen sekä ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen ohjaus verkko- oppimisympäristössä
Itsenäinen opiskelu ja ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen (mm. tutustuminen palveluohjaushankkeiden loppu- ja arviointiraportteihin)

Oppimateriaalit

Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja tervey-denhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
Liikanen, S-L. (2015). Palveluohjauksen käytäntöjä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla, s. 43–61. Helsinki: Edita.
Piirainen, K. (2019). Sosiaalisen kuntoutuksen vastuullinen asiakasohjaus – nykytila ja tulevaisuus. Teoksessa K. Piirainen & M. Kivirinta (toim.) Turvaverkko paikkaa-massa. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 4, s. 38–55. (Diak Työelämä 16). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-325-4
Vuokila-Oikkonen, P., Kylli, E. & Siira, T. (2019). Matalan kynnyksen palveluohjausta kehittämässä. Teoksessa K. Piirainen & M. Kivirinta (toim.) Turvaverkko paikkaa-massa. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 4, s. 124–136. (Diak Työelämä 16). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-325-4

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin työkäytäntö-jä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. Näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa to-teuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauk-sen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. Ymmärtää asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähi-piirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa hei-dän osallisuuttaan prosessissa.

Siirry alkuun