Assessment of Support Needs and Client Work Practices (5cr)
Code: TK00FE98-3001
General information
- Enrolment period
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Business Operations
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Case Management in Social Services and Health Care, Specialisation Education
- Teachers
- Maija Koivunen
- Toni Leander
- Course
- TK00FE98
Objectives (course unit)
Erikoistuja
1. Osaa arvioida yhdessä asiakkaan kanssa palvelujen ja tuen tarpeet kokonaisvaltaisesti, huomioiden asiakkaan hyvinvoinnin ja terveyden, elinolosuhteet, elämänkulun, toiminta- ja työkyvyn sekä voimavarat ja niiden pohjalta suunnitella asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita
2. Osaa toteuttaa, koordinoida, dokumentoida ja arvioida asiakas- ja palveluohjausprosessin
3. Hallitsee asiakas- ja palveluohjauksen käytäntöjä ja menetelmiä asiakastyön muuttuvissa tilanteissa
4. Osaa vahvistaa asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä osallisuutta asiakas- ja palveluohjausprosessissa
Content (course unit)
- Asiakas- ja palveluohjausprosessi ja sen eri vaiheet
- Palvelutarpeen arviointi ja asiakastyössä käytettävät suunnitelmat
- Asiakasosallisuus
- Lähiverkoston kartoittaminen
- Palveluohjauksessa käytettävät keskeiset menetelmät
- Asiakaslähtöinen työote
- Ennaltaehkäisevä työ ja varhainen tuki
- Voimavaralähtöinen työskentely
- Osallisuuden vahvistamisen menetelmät
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Hyväksytty
Tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin työkäytäntöjä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. Näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa toteuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauksen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. Ymmärtää asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähipiirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa heidän osallisuuttaan prosessissa.
Täydennettävä/hylätty
Yllä olevat tavoitteet eivät toteudu.
Location and time
Lähipäivät 12.-13.3.2020, pakollinen läsnäolo
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
Asiantuntija-alustukset (”kontaktialustuksena”, verkkovälitteisenä alustuksena ja/ tai videotallenteena)
Erikoistujaryhmän yhteistoiminnallinen työskentely ja osaamisen jakaminen (mm. palveluohjausprosessin kuvaaminen (eri asiakasryhmät)
Oppimistehtävät: 1) ennakko-oppimistehtävä ja 2) oppimistehtävä
Oppimisen sekä ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittymisen ohjaus verkko- oppimisympäristössä
Itsenäinen opiskelu ja ammatillisen osaamisen ja asiantuntijuuden kehittäminen (mm. tutustuminen palveluohjaushankkeiden loppu- ja arviointiraportteihin)
Learning materials
Helminen, J. (toim.) (2017) Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja tervey-denhuollossa. Helsinki: Edita. (sivut 78–258)
Liikanen, S-L. (2015). Palveluohjauksen käytäntöjä. Teoksessa P. Näkki & T. Sayed (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla, s. 43–61. Helsinki: Edita.
Piirainen, K. (2019). Sosiaalisen kuntoutuksen vastuullinen asiakasohjaus – nykytila ja tulevaisuus. Teoksessa K. Piirainen & M. Kivirinta (toim.) Turvaverkko paikkaa-massa. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 4, s. 38–55. (Diak Työelämä 16). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-325-4
Vuokila-Oikkonen, P., Kylli, E. & Siira, T. (2019). Matalan kynnyksen palveluohjausta kehittämässä. Teoksessa K. Piirainen & M. Kivirinta (toim.) Turvaverkko paikkaa-massa. Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 4, s. 124–136. (Diak Työelämä 16). Helsinki: Diakonia-ammattikorkeakoulu. Saatavilla http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-325-4
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tuntee asiakkaan palvelujen ja tuen tarpeiden kokonaisvaltaisen arvioinnin työkäytäntö-jä ja käyttää niitä asiakaslähtöisesti. Näyttää kykenevänsä suunnittelemaan asiakkaan tarpeisiin soveltuvia palveluita. Tuntee asiakas- ja palveluohjausprosessin ja osoittaa to-teuttavansa prosessin asiakaslähtöisesti. Käyttää soveltaen asiakas- ja palveluohjauk-sen työkäytäntöjä ja -menetelmiä. Ymmärtää asiakkaan sekä hänen perheensä ja lähi-piirinsä merkityksen asiakas- ja palveluohjausprosessissa ja osoittaa vahvistavansa hei-dän osallisuuttaan prosessissa.