Lasten ja nuorten fysioterapia, harjoitustunnit (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00BA32-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2020 - 30.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 30.11.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Fysioterapeutti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Hanna Sahinoja
- Hannu Järvinen
- Maria Maljanen
- Laura Hilden
- Pirjo Lehto
- Vastuuhenkilö
- Maria Maljanen
- Opintojakso
- 7F00BA32
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa ohjata ja perustella liikkumisen apuvälineiden valintaa ja käyttöä,
- osaa arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisen kehityksen tasosta osana kokonaiskehitystä,
- osaa tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa,
- osaa toteuttaa tarkoituksenmukaisia ja tavoitteellisia lasten ja nuorten fysioterapiakeinoja,
- osaa suunnitella ja ohjata lasten ja nuorten fysioterapiaryhmiä.
Sisältö (Opintojakso)
- liikkumisen apuvälineet lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapeuttiset ryhmät
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla
Aika ja paikka
Perusryhmä ja proakatemiaryhmä osallistuvat harjoituksiin koululla (proakatemialaiset vain ennen ohjattua harjoittelua). Harjoitustunnit ovat pakollisia ja poissaoloista tulee korvaava käytännönkoe kysymys.
Lähiopetuksen harjoitustunnit koululla toteutuvat 10.8-.25.9.2020 Perusryhmällä harjoitustunnit jatkuvat ma 9.11.2020 ohjatun harjoittelu-opintojakson jälkeen. Ryhtitutkimisia toteutetaan yhteistyössä Ilves ry:n jääkiekkojunnujen kanssa Kauppi Sport Centerissä klo 17.00 tai lo 18.00 aikaan.
Soveltavan liikunnan ohjaukset toteutuvat Puistokoululla, jossa perusryhmä että proakatemiaryhmä ohjaavat yhdessä jaettujen ohjausvuorojen mukaan. (Vuorot jaetaan ensimmäisellä kerralla viikolla 34.)
Valtti-lapsen/nuoren kanssa liikkuminen tapahtuu perheen kanssa sovitusti eri paikoissa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Käytännönkokeet pidetään viikolla 39. Käytännönkoe tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen ohjattuun harjoitteluun lähtöä. Uusintamahdollisuus järjestetään viikon 39 loppu puolella.
Puistokoulun ohjaus tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Valtti-lapsen ohjaus aktiivisesti ja lapsi/perhekeskeisesti toteutettu ja raportti kirjoitettu aikataulun mukaisesti ja raportti hyväksytysti suoritettu.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Käytännön kokeet (0-5) - perusryhmä sekä proakatemiaryhmä - käytännön koe oltava ennen Ohjattua harjoitelua hyväksytysti suoritettuna.
Liikunnan ohjaukset Puistokoululla (hyväksytty/hylätty). Suunnitelma ohjauksesta lähetetään etukäteen sähköpostitse Puistokoulun fysioterapeutille sekä Pirjo Lehdolle.
Erityislasten liikunnan ohjaaminen eli soveltava liikunta - tehtävä kirjallisena palautus Tabulaan Pirjo Lehdolle ja Maria Maljaselle. Perusryhmä sekä proakatemia tekevät myös Erityisryhmien liikunnan ohjaaminen-tehtävän (Soveltava liikunta).
Muut ohjaustilanteet hyväksytysti suoritetut ( Valtti, ryhtitutkimiset, toimintavälinetutustumispäivä)
Arvioinnissa sovelletaan fysioterapeuttikoulutuksen yleisiä arviointikriteerejä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Harjoittelu yksilöllisesti ja ryhmässä
Harjoittelu, Itsenäinen harjoittelu, Tehtävät, Ohjaukset eri ohjaustilanteissa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Lasten ryhtitutkimukset (U13 2008ikäluokka) Kauppi Sport Centerissä yhteistyössä Ilves ry:n kanssa elo- syyskuussa pienryhmittäin.
Aktiivinen vastuullinen toiminta Valtti lapsen/nuoren kanssa yhteistyössä Vau:n kanssa.Valtti-ohjelma on Suomen Paralympiakomitean järjestämä hanke, jonka avulla pyritään löytämään erityistä tukea tarvitseville lapsille liikuntaharrastus.
Lapsiryhmien ohjaukset erityiskoululla (Puistokoulu) keskiviikko ja torstai aamuisin pro- että perusryhmä.
Lasten toimintaväline tutustumisiltapäivä yhteistyössä mahdollisesti työ- ja toimintakeskuksen kanssa, lisäksi verkko-opetusta aiheesta.
Kansainvälisyys
Halukkaille opiskelijoille pyritään järjestämään mahdollisuus osallistua Kv-viikon aikana (vk 41) kansainvälisten opettajien työpajoihin lasten ja nuorten fysioterapian aiheisiin liittyen, mahdollisesti yhdessä ohjaajansa kanssa; Mahdollisuudesta keskustellaan ja sovitaan erikseen ohjatun harjoittelun kentän alussa.
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävät opinnot ja suoritukset opintojaksolle hyväksymisen edellytyksenä.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla/ ohjaustilanteissa. Opiskelija ei keskity harjoitteluun. Opiskelijalla on poissaoloja harjoitustunneilta. Opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat kovin puutteelliset.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna. Opiskelijan tiedot ja taidot harjoitusten toteutuksessa ovat niukkoja. Opiskelija toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti ja perustelut toiminnalleen ovat puutteellisia. Opiskelijan valmistautuminen tehtäviin on puutteellista. Opiskelijan toiminnassa on epätarkoituksenmukaisuutta ja yksipuolisuutta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti ja perustelee toimintaansa pääosin hyvin. Opiskelija osaa pääpiirteittäin määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy osittain kliiniseen päättelyyn. Opiskelijan tieto-taito on hyvä ja hän valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti sekä harjoittelee aktiivisesti hyödyntäen ohjausta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa uutta tutkimustietoa, taitoa ja hyödyntää aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn. Opiskelija harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa perustella toimintaansa monipuolisesti. Opiskelija osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa erityiskouluohjauksissa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa. Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisen lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön/liikkeet ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti. Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen osaamisen rajat moniammatillisesti.