Skip to main content

Physiotherapy for Children and Adolescents, Practical Lessons (6 cr)

Code: 7F00BA32-3006

General information


Enrolment period
01.06.2020 - 30.08.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 30.11.2020
Implementation has ended.
Credits
6 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Physiotherapy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Hanna Sahinoja
Hannu Järvinen
Maria Maljanen
Laura Hilden
Pirjo Lehto
Person in charge
Maria Maljanen
Course
7F00BA32

Objectives (course unit)

Students
- can guide the use and justify the choices for movement aids
- are able to evaluate and make conclusions of motor development of child as part of the development of the whole individual
- are able to support children and adolescent in different physical training and physiotherapy situations
- are able to select and put into practice effective physiotherapy for children and adolescents
- are able to plan and instruct different kinds of group physiotherapy for children and adolescents

Content (course unit)

- movement equipment of children and adolescent
- physiotherapy groups for children and adolescents
- physiotherapeutic assessment and guiding in child centred way

Location and time

Perusryhmä ja proakatemiaryhmä osallistuvat harjoituksiin koululla (proakatemialaiset vain ennen ohjattua harjoittelua). Harjoitustunnit ovat pakollisia ja poissaoloista tulee korvaava käytännönkoe kysymys.

Lähiopetuksen harjoitustunnit koululla toteutuvat 10.8-.25.9.2020 Perusryhmällä harjoitustunnit jatkuvat ma 9.11.2020 ohjatun harjoittelu-opintojakson jälkeen. Ryhtitutkimisia toteutetaan yhteistyössä Ilves ry:n jääkiekkojunnujen kanssa Kauppi Sport Centerissä klo 17.00 tai lo 18.00 aikaan.
Soveltavan liikunnan ohjaukset toteutuvat Puistokoululla, jossa perusryhmä että proakatemiaryhmä ohjaavat yhdessä jaettujen ohjausvuorojen mukaan. (Vuorot jaetaan ensimmäisellä kerralla viikolla 34.)
Valtti-lapsen/nuoren kanssa liikkuminen tapahtuu perheen kanssa sovitusti eri paikoissa.

Exam schedules

Käytännönkokeet pidetään viikolla 39. Käytännönkoe tulee olla hyväksytysti suoritettu ennen ohjattuun harjoitteluun lähtöä. Uusintamahdollisuus järjestetään viikon 39 loppu puolella.
Puistokoulun ohjaus tulee olla suoritettu hyväksytysti.
Valtti-lapsen ohjaus aktiivisesti ja lapsi/perhekeskeisesti toteutettu ja raportti kirjoitettu aikataulun mukaisesti ja raportti hyväksytysti suoritettu.

Assessment methods and criteria

Käytännön kokeet (0-5) - perusryhmä sekä proakatemiaryhmä - käytännön koe oltava ennen Ohjattua harjoitelua hyväksytysti suoritettuna.
Liikunnan ohjaukset Puistokoululla (hyväksytty/hylätty). Suunnitelma ohjauksesta lähetetään etukäteen sähköpostitse Puistokoulun fysioterapeutille sekä Pirjo Lehdolle.
Erityislasten liikunnan ohjaaminen eli soveltava liikunta - tehtävä kirjallisena palautus Tabulaan Pirjo Lehdolle ja Maria Maljaselle. Perusryhmä sekä proakatemia tekevät myös Erityisryhmien liikunnan ohjaaminen-tehtävän (Soveltava liikunta).
Muut ohjaustilanteet hyväksytysti suoritetut ( Valtti, ryhtitutkimiset, toimintavälinetutustumispäivä)
Arvioinnissa sovelletaan fysioterapeuttikoulutuksen yleisiä arviointikriteerejä.

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Harjoittelu yksilöllisesti ja ryhmässä
Harjoittelu, Itsenäinen harjoittelu, Tehtävät, Ohjaukset eri ohjaustilanteissa

Practical training and working life cooperation

Lasten ryhtitutkimukset (U13 2008ikäluokka) Kauppi Sport Centerissä yhteistyössä Ilves ry:n kanssa elo- syyskuussa pienryhmittäin.
Aktiivinen vastuullinen toiminta Valtti lapsen/nuoren kanssa yhteistyössä Vau:n kanssa.Valtti-ohjelma on Suomen Paralympiakomitean järjestämä hanke, jonka avulla pyritään löytämään erityistä tukea tarvitseville lapsille liikuntaharrastus.
Lapsiryhmien ohjaukset erityiskoululla (Puistokoulu) keskiviikko ja torstai aamuisin pro- että perusryhmä.

Lasten toimintaväline tutustumisiltapäivä yhteistyössä mahdollisesti työ- ja toimintakeskuksen kanssa, lisäksi verkko-opetusta aiheesta.

International connections

Halukkaille opiskelijoille pyritään järjestämään mahdollisuus osallistua Kv-viikon aikana (vk 41) kansainvälisten opettajien työpajoihin lasten ja nuorten fysioterapian aiheisiin liittyen, mahdollisesti yhdessä ohjaajansa kanssa; Mahdollisuudesta keskustellaan ja sovitaan erikseen ohjatun harjoittelun kentän alussa.

Further information

Edeltävät opinnot ja suoritukset opintojaksolle hyväksymisen edellytyksenä.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla/ ohjaustilanteissa. Opiskelija ei keskity harjoitteluun. Opiskelijalla on poissaoloja harjoitustunneilta. Opiskelijan perustiedot ja -taidot ovat kovin puutteelliset.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna. Opiskelijan tiedot ja taidot harjoitusten toteutuksessa ovat niukkoja. Opiskelija toimii ohjaustilanteissa ulkokohtaisesti ja kaavamaisesti ja perustelut toiminnalleen ovat puutteellisia. Opiskelijan valmistautuminen tehtäviin on puutteellista. Opiskelijan toiminnassa on epätarkoituksenmukaisuutta ja yksipuolisuutta.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti ja perustelee toimintaansa pääosin hyvin. Opiskelija osaa pääpiirteittäin määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy osittain kliiniseen päättelyyn. Opiskelijan tieto-taito on hyvä ja hän valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti sekä harjoittelee aktiivisesti hyödyntäen ohjausta.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa soveltaa uutta tutkimustietoa, taitoa ja hyödyntää aiemmin oppimaansa. Opiskelija osaa määrittää fysioterapeuttisen diagnoosin ja pystyy kliiniseen päättelyyn. Opiskelija harjoittelee aktiivisesti, osaa arvioida harjoitteluaan, oppimistaan sekä osaa perustella toimintaansa monipuolisesti. Opiskelija osaa toimia hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa erityiskouluohjauksissa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa. Opiskelija valitsee tarkoituksenmukaisen lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön/liikkeet ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja roolit tarkasti. Opiskelija tunnistaa oman ammatillisen osaamisen rajat moniammatillisesti.

Go back to top of page