Lasten ja nuorten fysioterapia, teoria (8 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00BA31-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2020 - 30.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2020 - 30.11.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Fysioterapeutti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Fysioterapeutin tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Anne-Marja Hammar
- Hanna Sahinoja
- Maria Maljanen
- Laura Hilden
- Pirjo Lehto
- Maarit Keskinen
- Tuija Laakso
- FYSIO Luennoitsija
- Vastuuhenkilö
- Maria Maljanen
- Opintojakso
- 7F00BA31
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää yhteiskunnan ja sen muutosten vaikutuksia perheeseen,
- ymmärtää lapsen sairastumisen aiheuttamaa kokemusta perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.
Sisältö (Opintojakso)
- motorinen kehitys osana lapsen kokonaiskehitystä
- viivästynyt kehitys
- lapsen kehitykseen liittyvät refleksit
- kiintymyssuhdeteoria ja varhainen vuorovaikutus
- sosioemotionaaliset häiriöt ja psyykkiset häiriöt lapsilla ja niiden fysioterapia
- autismin kirjon häiriöt ja fysioterapia
- oppimishäiriöiset lapset
- lasten ja nuorten hengitysfysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen lapsen fysioterapia
- psykofyysinen fysioterapia
- lääkkeet lasten sairauksissa
Aika ja paikka
Itsenäinen työskentely 3-7.8.2020
Lähiopetus 10.8.-30.11.2020
Jakson oppimisympäristönä Tuni Moodle (pääsy avataan kesäkuussa 2020)
Tampereen ammattikorkeakoulu
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Teoriakokeet ja kirjallinen tuotos (lopputyö) esityksineen vain perusryhmällä.
Teoria välikoe 18.9.2020
Tutortyöskentely arvioidaan 21.9.20 ja seminaariesitykset ke 23.9.20 tutorryhmittäin.
Kirjallinen lopputyö lasten ja nuorten fysioterapian itsevalitusta ja opettajan hyväksymästä teemasta sekä omien töiden lyhyet esitykset ma 23.11 ja ti 24.11.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely ja seminaariesitys ryhmässä (1-5)
Itsenäisentyöskentelyn viikon tehtävät, 2 tehtävää (hyväksytty/hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lasten ja nuorten fysioterapia alkaa 3.8.2020 alkaen, viikko 32 (3.-7.8.2020) on itsenäisen työskentelyn viikko, tehtävät annettu toukokuussa 2020. Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v. Tehtävät löytyvät myös Tuni Moodlesta, jonne pääsy avataan kesäkuussa 2020.
Lähiopetus alkaa 10.8.2020 perusryhmällä klo: 9.00 ja Proakatemialaisilla klo:12.30
Opetusmenetelmät: PBL, luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, itsenäinen työskentely, PBL tutorointi, seminaarit, verkko-opetus
Oppimateriaalit
Pääasiallisia lähteitä - täydentyy jakson kuluessa jokaisen opettajan toimesta:
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008 (4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Lapsen aivojen ja tunnesäätelyn kehitys. 2017. Aivotiedon Jalostamo. Jyväskylän yliopistonpaino
Sajaniemi ym. 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J. 2010: Nuoruusaika
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child
Kohtaamisopas.2018. Syömishäiriöliitto.
Probst, M. & Skjaerven L. 2018. Physiotherapy in mental health and psychiatry. Elsevier.
Sisällön jaksotus
Perusryhmä ja Proakatemiaryhmä tekevät: Itsenäiset tehtävät viikko 32 : 3.-7.8.2020.
Tehtävät liittyvät soveltavaan liikuntaan ja psykomotoriseen kehitykseen 0-7 v.
Lähiopetus alkaa 10.8.-25.9.2020 ja lähiopetus jatkuu perusryhmäläisillä vielä ohjatun harjoittelun jälkeen 9.11.2020- 30.11.2020.
Perusryhmä: Tutoristunnot toteutuvat maanantaisin aamupäivällä.
Sisällöllisten teemojen eteneminen:
tule-fysioterapia ja hengitysfysioterapia, neurologinen fysioterapia, psykofyysinen näkökulma ja psykiatrinen fysioterapia ennen harjoittelua & psykiatrinen hoitotyö harjoittelun jälkeen
Kehollisuus ja kokemuksellisuus kulkevat koko jakson ajan.
Perusryhmä ja proakaemiaryhmä osallistuvat orientaatioihin myös neuro ja tule- fysioterapian orientaatiot.
Soveltavaa liikuntaa ja toimitavälineitä opiskellaan teoriassa verkkokurssin avulla.
Kansainvälisyys
Kansainvälisyysviikko - osallistumismahdollisuus esityksiin viikolla 41 (5-9.10.2020)
Lisätietoja opiskelijoille
Ohjaajien, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous (Ohjaajakokous) - aktiivinen osallistuminen torstaina 17.9.2020 klo.12.30-16.00
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa. Opiskelijalla on haasteita tunnistaa ICF-periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä. Opiskelija valmistautuu tilanteisin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmään tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija tunnistaa vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa jäsentää kirjallisesti kuvaten lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tietää pääsääntöisesti ICF- periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä. Opiskelija osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella. Opiskelija valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelijalla on valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan ja opiskelija ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella. Opiskelija tietää ja osaa määritellä ICF-periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä.