Skip to main content

Physiotherapy for Children and Adolescents, Theory (8 cr)

Code: 7F00BA31-3006

General information


Enrolment period
01.06.2020 - 30.08.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 30.11.2020
Implementation has ended.
Credits
8 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Physiotherapy
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Anne-Marja Hammar
Hanna Sahinoja
Maria Maljanen
Laura Hilden
Pirjo Lehto
Maarit Keskinen
Tuija Laakso
FYSIO Luennoitsija
Person in charge
Maria Maljanen
Course
7F00BA31

Objectives (course unit)

Students
- know changes of society and how they affect a family
- are aware of the effects of an illness on children and family
- know the effects of illnesses on movement and functional ability of a child or an adolescent and on the whole development of an individual
- are able to find evidence based knowledge and to use it in physiotherapy
- are able to select appropriate and effective assessment strategies for movement abilities and the functions of a child or an adolescent and are able to use clinical reasoning and to plan treatment strategies
- know the effects of the most common medication for children’s’ diseases

Content (course unit)

- motor development of a child as part of the whole development of an individual
- delayed development of a child
- reflexes in child’s development
- attachment theory and early interaction
- socioemotional disorders and mental disorders of children and adolescents and physiotherapy
- autism disorders and physiotherapy
- children with learning difficulties
- respiratory physiotherapy with children and adolescents
- musculo-skeletal problems of children and adolescents
- neurological problems and physiotherapy with children and adolescents
- physiotherapy in mental health problems of children and adolescents
- required medication

Location and time

Independent work 3.-7.8.2020
Teaching 10.8.-30.11.2020
Tampere University of Applied Sciences

Exam schedules

Examination of theory on 18.9.20
Tutor work is evaluated on 21.9.20 and seminar presentations with tutorgroups on Wed 23.9.20
Final independent writen assignment and presentations 23.11 amd 24.11

Assessment methods and criteria

Teoriavälikoe (1-5)
Tutortyöskentely ja seminaariesitys ryhmässä (1-5)
Itsenäisentyöskentelyn viikon tehtävät, 2 tehtävää (hyväksytty/hylätty)
Kirjallinen lopputyö ja esitys (1-5)

Assessment scale

0-5

Teaching methods

Independent studies 3-7.8.2020 - two assignments.
Teaching at school starts on Monday 10.8.2020 at 8.30.
Teaching methods: Problem based learning (PBL) - Lectures, discussions in groups, independent work, PBL tutorials, seminars, online learning

Learning materials

Sources:
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008(4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Lapsen aivojen ja tunnesäätelyn kehitys. 2017. Aivotiedon Jalostamo. Jyväskylän yliopistonpaino
Sajaniemi, n ym 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J 2010: Nuoruusaika
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child
Kohtaamisopas. 2018. Syömishäiriöliitto.
Probst, M. & Skjaerven L. 2018. Physiotherapy in mental health and psychiatry. Elsevier.

Content scheduling

Tutorials on Monday mornings.
Teaching 10.8.-25.9.2020 and after clinical training period 9.11.2020-30.11.2020.
Themes Neurological physiotherapy, musculo-sceletal physiotherapy, physiotherapy in breathing problems and psychophycial and mental probelms of children an adolescent. Body awareness experiences.

International connections

International week in Tamk week 41 (5-9.10.2020) - participating is possible.

Further information

Ohjaajien, opettajien ja opiskelijoiden yhteistyökokous (Ohjaajakokous) - aktiivinen osallistuminen torstaina 17.9.2020 klo.12.30-16.00

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelijan perustiedoissa on puutteita ja tietojen soveltaminen on virheellistä. Opiskelija välttää aktiivista osallistumista oppimistilanteissa. Opiskelija laiminlyö valmistautumista eikä hyödynnä saamaansa palautetta.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija tunnistaa ja osaa määritellä ydinkohdat lasten ja nuorten fysioterapian sisällöistä, peruskäsitteistä ja ilmiöistä, mutta tiedon aktiivinen jäsentäminen on vaikeaa. Opiskelijalla on haasteita tunnistaa ICF-periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä. Opiskelija valmistautuu tilanteisin vaihtelevasti tai niukasti. Opiskelija osallistuu ryhmään tavoitteelliseen toimintaan. Opiskelija tunnistaa vain osittain vuorovaikutustaitojaan ja ammatillista toimintaansa.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa jäsentää kirjallisesti kuvaten lasten ja nuorten fysioterapiaan liittyvien tietojen, ilmiöiden ja käsitteiden välisiä yhteyksiä. Opiskelija tietää pääsääntöisesti ICF- periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä. Opiskelija osaa käyttää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä lasten ja nuorten fysioterapian alueella. Opiskelija valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti tilanteisiin. Opiskelijalla on valmiutta kehittää vuorovaikutustaitojaan ja opiskelija ottaa vastuuta opiskeluun liittyvistä asioista.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa yhdistää aiemmin opittua, uutta tutkimustietoa ja parhaita käytänteitä joustavasti, luovasti ja tarkoituksenmukaisesti lasten ja nuorten fysioterapian alueella. Opiskelija tietää ja osaa määritellä ICF-periaatteet lapsen ja nuoren toimintakyvyssä. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan kehittävästi ja osoittaa toiminnallaan ammattitaitonsa aktiivista kehittämistä. Opiskelija toimii yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti sekä ymmärtää oman fysioterapeuttisen osaamisensa rajat moniammatillisessa yhteistyössä.

Go back to top of page