Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen etiikka ja vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV58-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 05.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.01.2020 - 23.02.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Milla Hiitti
Minna Tiainen
Vastuuhenkilö
Milla Hiitti
Pienryhmät
Pienryhmä 1 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 2 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmä 3 (Koko: 13 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Pienryhmä 3
Opintojakso
7K00EV58

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää sosiaali- ja terveysalan eettisen arvoperustan
- tuntee tulevan ammattinsa ammattieettiset ohjeet ja toimintaperiaatteet
- tiedostaa omat arvonsa ja lähtökohtansa ja osaa kuvata niitä suhteessa tulevan ammattinsa arvoihin ja eettisiin periaatteisiin
- tuntee kestävän kehityksen periaatteita muuttuvassa globaalissa maailmassa
- tuntee etiikan merkityksen suhteessa mediaan ja vaikuttamiseen
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten kanssa
- osaa toimia oman alansa tyypillisissä viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä verkostoissa
- osaa toimia haasteellisissa vuorovaikutustilanteissa.

Sisältö (Opintojakso)

- arvot, etiikka, moraali ja itsemääräämisoikeus
- ihmisen kunnioittaminen ja asiakaslähtöisyys
- etiikan teoreettisia lähtökohtia
- erilaiset ihmiskäsitykset
- ihmisoikeudet ja tasa-arvo
- eettinen päätöksenteko toiminnan eri ulottuvuuksilla
- ammattieettiset ohjeet
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työhyvinvointi
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammattilaisena sosiaalisessa mediassa
- monikulttuurinen hoitotyö
- haasteelliset vuorovaikutustilanteet ja erilaiset vuorovaikutuksen keinot
- puheeksi ottaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tunnistaa hoitotyön eettiset periaatteet sairaanhoitajan työssä
- osaa määritellä hoitotyön ihmiskäsityksen
- tietää hoitotyön arvot ja sairaanhoitajan eettiset ohjeet
- tuntee hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin ja tunnistaa ammatillisen vastuunsa osana hoitotyötä
- osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja työelämätaidoissa
- tietää mitä ovat tiimityötaidot
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata ja perustella eettistä ajattelua hoitotyössä
- ymmärtää hoitotyön ihmiskäsityksen hoitamisessa
- osaa perustella ja toimia hoitotyön arvojen, hoitotyön eettisten periaatteiden ja sairaanhoitajan eettisten ohjeiden mukaisesti
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa perustella ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen perusteluissa ammatillisesta vastuuta hoitotyössä
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia erilaisissa tiimeissä
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kriittisesti analysoida eettistä ajattelua ja ihmiskäsityksen merkitystä hoitotyössä
- osaa soveltaa hoitotyön arvoja, hoitotyön periaatteita ja sairaanhoitajan eettisiä ohjeita eri yhteyksissä
- ymmärtää hoitotyön eettisen päätöksentekoprosessin
- osaa analysoida kriittisesti ja perustella tilannekohtaisia ratkaisuja eettisen päätöksentekoprosessin mukaisesti osoittaen ammatillista vastuuta hoitotyössä
- osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
- osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
- osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
- harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa
- osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä
- arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti
- käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ryhmätentti 13.2. klo 8.30-11.
Oppimispäiväkirja vaikuttaa lisäksi arvosanaan max. yhden arvosanan laskevasti tai nostavasti.

Uusintatentit yksilösuorituksina examissa.
1. uusintatentti 16.3.-21.3.
2. uusintatentti 14.4.-20.4.

Muutos, kirjattu 19.3.2020:
Koronapandemian aiheuttamasta koulujen sulusta johtuen 1.uusintatentti järjestetään 18.3.20-22.3.20 tabulassa etätenttinä. Tentti on ollut mahdollista suorittaa examissa 16.3.-17.3.20

Muutos, kirjattu 14.4.2020:
Koronapandemian aiheuttamasta koulujen sulusta johtuen 2.uusintatentti järjestetään 15.4.20-21.4.20 tabulassa etätenttinä

Kokonaisuuden arvosanan korotus mahdollista syksyn korotuspäivänä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Tällä toteuksella on luentoja, harjoituksia, seminaarityöskentelyä ja opintokäynti. Lisäksi kirjoitetaan reflektiivinen oppimispäiväkirja.

Pienryhmätyöskentelyä, 2 lähtökohtaa. Toinen lähtökohta toteutetaan videointitehtävänä.

Opintovierailu Tampereen seudun näkövammaiset ry:n tiloihin. Vierailuajat 3.2. klo 13-15 ja 4.2. klo 13-15. Maksimissaan 20hlö/vierailu. Ryhmäjako vierailuihin tehdään orientaatiossa.

Orientaatiossa, opintokäynnillä, seminaaripäivinä ja pienryhmissä läsnäolovelvollisuus. Tällä toteutuksella opitaan tekemällä ja kokeilemalla asioita.

Oppimateriaalit

Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2012. Etiikka hoitotyössä. Juva: WSOY.

Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen (sosiaali- ja terveysalalla) 1-2 p. ja 3. uudistettu painos

Tunneilla käsitellyt artikkelit ja muu tunneilla käsitelty kirjallisuus

OHEISMATERIAALI:
Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
Sairaanhoitajaliitto: Sairaanhoitajien sosiaalisen median ohjeet
Sarvimäki, A. & Stenbock-Hult, B. 2009. Hoitotyön etiikka. Edita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuksen, pienryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun yhteistuntimäärä on 5x27h= 135h.
Lähiopetusta on noin 36h.

Sisällön jaksotus

Osa 1 Hoitotyö (sis. seminaarin, oppimispäiväkirjan ja opintokäynnin Tampereen seudun näkövammaiset ry:n tiloihin) 5 op
Osa 2 Pienryhmätyöskentely, 2 lähtökohtaa, joista toinen videointitehtävä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja

Siirry alkuun