Strukturoitu tiedonhankinta (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00EV60-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.11.2019 - 05.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.03.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Tuija Rasku
- Taina Peltonen
- Vastuuhenkilö
- Tuija Rasku
- Ryhmät
-
19EHEnsihoitajakoulutus 19EH
- Opintojakso
- 7K00EV60
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa määritellä rajatun terveystieteellisen kysymyksen ja toteuttaa sen mukaisen strukturoidun tiedonhaun
- ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön perusteet
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
- tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia
- tunnistaa oman alansa tieteelliset/ammatilliset tiedonlähteet ja osaa hakea niistä tietoa suunnitelmallisesti
- osaa arvioida ja käyttää tiedonlähteitä
Sisältö (Opintojakso)
- strukturoitu tiedonhaku ja lähdekritiikki
- hyvän tieteellisen käytännön perusteet
- näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä
- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää perusasiat strukturoidusta tiedonhausta
- hahmottaa näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kuvata strukturoidun tiedonhaun prosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa toteuttaa strukturoidun tiedonhaun perustellen
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja suosituksia hoitotyössä
Aika ja paikka
Toteutus nyt keväällä 2020 verkkototeutuksena 1.4 - 28.4.2020
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Moodle-tentti 28.4.2020,
1. uusinta examissa vk 20/2020, 2. uusinta examissa vk 22/2020
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Annettujen tehtävien suorittaminen aikataulussa ja ohjeistusten mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aivoriihipaneelit
Väittelytilaisuus
Seminaarityöskentely
Tiedonhaun harjoitukset informaatikon kanssa
Oppimateriaalit
Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku
Korhonen A., Jylhä V., Korhonen T. & Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op = 81 tuntia. Tarkempi aikataulu orientaatiomateriaalissa orientaatiotunnilla.
Sisällön jaksotus
Osa 1: Teoria: sisältää aivoriihet, seminaari ja tentti. Tentti arvioidaan numeerisesti, seminaari- ja muut tehtävät hyväksytty/hylätty. Seminaariraportoinnissa mukana positiivishenkinen ja kehittävä palute kolleega-parille.
Osa 2: Informaatikon osuus: hyväksytty/hylätty
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutus toisen ryhmän mukana
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Aiheet ja esimerkit suoraan työelämästä
Kansainvälisyys
Osa materiaalista Uuden-Seelannin ja Australian ensihoidon opiskelijoiden tekemiä töitä.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutussuunnitelma päivittyy orientaatiotuntiin mennessä.
Pakollinen 100% läsnäolo ensimmäisellä tapaamiskerralla, informaatikon tiedonhaun tunneilla, aivoriihessä ja seminaarissa. Kaikki annetut tehtävät on suoritettava hyväksytysti.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä aikataulun mukaisesti. Tehtävien suoritus ei yllä hyväksytyn tehtävän sisältöihin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut tehtävät aikataulun mukaisesti. Tehtävän toteutuksessa on noudatettu annettuja materiaaliohjeita. Aiheen oma pohdinta jää kovin vähäiseksi eikä tehtävässä tulee esiin mitään uutta tai kehittämiskohtaa hoitotyön kehittämiseksi.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut tehtävät ajallaan ja ohjeistusta noudattaen. Tehtävässä on hyödynnetty kriittistä ajattelua ja tuotu esiin käytännön kehittämiskohtia tutkittujen tutkimusten valossa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on suorittanut tehtävät aikataulun mukaisesti ja noudattaen annettuja ohjeita. Opiskelija on perehtynyt syvällisemmin kokoamiinsa aineistoihin ja tuonut esiin ammatillista ja kehittää analysointia ja pohdintaa. Opiskelija on tuonut esiin materiaalin avulla kehittämisskohtia käytännön hoitotyöhön.