Siirry suoraan sisältöön

Strukturoitu tiedonhankinta (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00EV60-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 05.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.03.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tuija Rasku
Taina Peltonen
Vastuuhenkilö
Tuija Rasku
Ryhmät
19EH
Ensihoitajakoulutus 19EH
Opintojakso
7K00EV60

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa määritellä rajatun terveystieteellisen kysymyksen ja toteuttaa sen mukaisen strukturoidun tiedonhaun
- ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön perusteet
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
- tuntee tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia
- tunnistaa oman alansa tieteelliset/ammatilliset tiedonlähteet ja osaa hakea niistä tietoa suunnitelmallisesti
- osaa arvioida ja käyttää tiedonlähteitä

Sisältö (Opintojakso)

- strukturoitu tiedonhaku ja lähdekritiikki
- hyvän tieteellisen käytännön perusteet
- näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä
- oman alan keskeisimmät kansalliset ja kansainväliset tietokannat ja suositukset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää perusasiat strukturoidusta tiedonhausta
- hahmottaa näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa kuvata strukturoidun tiedonhaun prosessin
- ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa toteuttaa strukturoidun tiedonhaun perustellen
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa ja suosituksia hoitotyössä

Aika ja paikka

Toteutus nyt keväällä 2020 verkkototeutuksena 1.4 - 28.4.2020

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Moodle-tentti 28.4.2020,
1. uusinta examissa vk 20/2020, 2. uusinta examissa vk 22/2020

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Annettujen tehtävien suorittaminen aikataulussa ja ohjeistusten mukaan.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aivoriihipaneelit
Väittelytilaisuus
Seminaarityöskentely
Tiedonhaun harjoitukset informaatikon kanssa

Oppimateriaalit

Elomaa L & Mikkola H. 2010. Näytön jäljillä – Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä. Turun ammattikorkeakoulun oppimateriaaleja 12. Viides uudistettu painos. Turun ammattikorkeakoulu. Turku

Korhonen A., Jylhä V., Korhonen T. & Holopainen A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta. Tarpeesta tuloksiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op = 81 tuntia. Tarkempi aikataulu orientaatiomateriaalissa orientaatiotunnilla.

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria: sisältää aivoriihet, seminaari ja tentti. Tentti arvioidaan numeerisesti, seminaari- ja muut tehtävät hyväksytty/hylätty. Seminaariraportoinnissa mukana positiivishenkinen ja kehittävä palute kolleega-parille.

Osa 2: Informaatikon osuus: hyväksytty/hylätty

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutus toisen ryhmän mukana

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Aiheet ja esimerkit suoraan työelämästä

Kansainvälisyys

Osa materiaalista Uuden-Seelannin ja Australian ensihoidon opiskelijoiden tekemiä töitä.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma päivittyy orientaatiotuntiin mennessä.
Pakollinen 100% läsnäolo ensimmäisellä tapaamiskerralla, informaatikon tiedonhaun tunneilla, aivoriihessä ja seminaarissa. Kaikki annetut tehtävät on suoritettava hyväksytysti.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä aikataulun mukaisesti. Tehtävien suoritus ei yllä hyväksytyn tehtävän sisältöihin.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suorittanut tehtävät aikataulun mukaisesti. Tehtävän toteutuksessa on noudatettu annettuja materiaaliohjeita. Aiheen oma pohdinta jää kovin vähäiseksi eikä tehtävässä tulee esiin mitään uutta tai kehittämiskohtaa hoitotyön kehittämiseksi.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suorittanut tehtävät ajallaan ja ohjeistusta noudattaen. Tehtävässä on hyödynnetty kriittistä ajattelua ja tuotu esiin käytännön kehittämiskohtia tutkittujen tutkimusten valossa.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on suorittanut tehtävät aikataulun mukaisesti ja noudattaen annettuja ohjeita. Opiskelija on perehtynyt syvällisemmin kokoamiinsa aineistoihin ja tuonut esiin ammatillista ja kehittää analysointia ja pohdintaa. Opiskelija on tuonut esiin materiaalin avulla kehittämisskohtia käytännön hoitotyöhön.

Siirry alkuun