Siirry suoraan sisältöön

Tutkimustyön perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7B00CV06-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.11.2019 - 08.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2020 - 20.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Bioanalyytikko
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 36
Koulutus
Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Opettajat
Marja Jaronen
Eeva Liikanen
Vastuuhenkilö
Kirsi Mansikkamäki
Opintojakso
7B00CV06

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää tutkimusten jaottelutavat ja tutkimusprosessin eri vaiheet sekä pääpiirteittäin analysointimenetelmät
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta tutkimuksen kaikissa vaiheissa
- tietää tutkimussuunnitelman sisältöön liittyvät asiat

Sisältö (Opintojakso)

Tutkimusten jaottelutavat ja tutkimustyypit
Tutkimusprosessin vaiheet: tutkimusaiheeseen perehtyminen, tutkimuksen suunnittelu, menetelmän valinta, aineiston hankinta, analysointi, tulosten esittäminen ja tarkastelu
Opinnäytetyösuunnitelma/Tutkimussuunnitelma
Tiedon luotettavuuden arviointi ja eettinen käyttö

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Alkutesti 9.1.
Koe 3.3. Uusintakoe Examissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti
Aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin. Raportti (pro gradu -tutkielma analyysi) voi nostaa tai laskea arvosanaa.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Alkutesti, aloitusluento, verkkotyöskentely. Pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, gradu/tutkimuksellisen opinnäytetyön analyysi. Tarkempi jaksotus Tabulassa.

Oppimateriaalit

Alkutentti:
Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko & Sajavara Paula: Tutki ja kirjoita. 2009 tai vastaava. Tammi.

LISÄMATERIAALIA
Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Kananen J. 2011. Kvantti: kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi, Kustannusosakeyhtiö Tammi
Vilkka Hanna: Tutki ja kehitä. 2015. PS-kustannus.
Vilkka H & Airaksinen T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Tammi.
INTERNET-MATERIAALI
Menetelmäopetuksen tietovaranto, http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
Metodix, https://metodix.wordpress.com/

TAI VASTAAVAT TIEDOT

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

3 op= 81h opiskelijan työtä
Kontaktiopetusta 6h/opiskelija. Raportti ja verkkotyöskentely 75h

Lisätietoja opiskelijoille

Läsnäolo pakollinen kaikilla kontaktitunneilla.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei osaa kuvata tutkimusprosessin vaiheita.
Opiskelija ei osaa tarkastella määrällistä eikä laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia.
Raporttia ei ole tehty hyväksytysti. Poissaoloja läsnäolotunneilta

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.
Raportissa puutteita tai asiavirheitä.
Raportin ulkoasu ei vastaa TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.
Opiskelijan tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.
Raportissa sisällöllisesti pieniä puutteita, menetelmäkirjallisuutta hyödynnetty raportissa.
Raportti on kirjoitettu pääsääntöisesti TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisesti

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.
Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.
Raportti kirjoitettu TAMK kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisesti
Raportissa on perustellen yhdistetty menetelmäkirjallisuutta omaan pohdintaan

Siirry alkuun