Tutkimustyön perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7B00CV06-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.11.2019 - 08.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2020 - 20.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Bioanalyytikko
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 36
- Koulutus
- Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää tutkimusten jaottelutavat ja tutkimusprosessin eri vaiheet sekä pääpiirteittäin analysointimenetelmät
- osaa arvioida tutkimuksen eettisyyttä ja luotettavuutta tutkimuksen kaikissa vaiheissa
- tietää tutkimussuunnitelman sisältöön liittyvät asiat
Sisältö (Opintojakso)
Tutkimusten jaottelutavat ja tutkimustyypit
Tutkimusprosessin vaiheet: tutkimusaiheeseen perehtyminen, tutkimuksen suunnittelu, menetelmän valinta, aineiston hankinta, analysointi, tulosten esittäminen ja tarkastelu
Opinnäytetyösuunnitelma/Tutkimussuunnitelma
Tiedon luotettavuuden arviointi ja eettinen käyttö
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Alkutesti 9.1.
Koe 3.3. Uusintakoe Examissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti
Aktiivinen osallistuminen verkkokeskusteluihin. Raportti (pro gradu -tutkielma analyysi) voi nostaa tai laskea arvosanaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Alkutesti, aloitusluento, verkkotyöskentely. Pienryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu, gradu/tutkimuksellisen opinnäytetyön analyysi. Tarkempi jaksotus Tabulassa.
Oppimateriaalit
Alkutentti:
Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko & Sajavara Paula: Tutki ja kirjoita. 2009 tai vastaava. Tammi.
LISÄMATERIAALIA
Heikkilä T. 2014. Tilastollinen tutkimus. Edita.
Kananen J. 2011. Kvantti: kvantitatiivisen opinnäytetyön kirjoittamisen käytännön opas. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen J. 2014. Laadullinen tutkimus opinnäytetyönä: miten kirjoitan kvalitatiivisen opinnäytetyön vaihe vaiheelta. Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Liikanen E. 2009. Kliininen laboratoriotiede. Gaudeamus. Palmenia-sarja.
Tuomi, J. & Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi, Kustannusosakeyhtiö Tammi
Vilkka Hanna: Tutki ja kehitä. 2015. PS-kustannus.
Vilkka H & Airaksinen T. 2003. Toiminnallinen opinnäytetyö. Tammi.
INTERNET-MATERIAALI
Menetelmäopetuksen tietovaranto, http://www.fsd.uta.fi/menetelmaopetus/
Metodix, https://metodix.wordpress.com/
TAI VASTAAVAT TIEDOT
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op= 81h opiskelijan työtä
Kontaktiopetusta 6h/opiskelija. Raportti ja verkkotyöskentely 75h
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo pakollinen kaikilla kontaktitunneilla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osaa kuvata tutkimusprosessin vaiheita.
Opiskelija ei osaa tarkastella määrällistä eikä laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia.
Raporttia ei ole tehty hyväksytysti. Poissaoloja läsnäolotunneilta
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kuvata pinnallisesti tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija osaa tarkastella rajoittuneesti määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelijan tiedot tieteellisen tiedon perusteista ovat irrallisia, toteavalla tasolla.
Raportissa puutteita tai asiavirheitä.
Raportin ulkoasu ei vastaa TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjetta
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa kuvata hyvin tutkimusprosessin vaiheet.
Opiskelija tuntee määrällisen ja laadullisen tutkimusotteen periaatteet.
Opiskelijan tieteellisen tiedon perusteista ovat jäsentymättömiä.
Raportissa sisällöllisesti pieniä puutteita, menetelmäkirjallisuutta hyödynnetty raportissa.
Raportti on kirjoitettu pääsääntöisesti TAMKin kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisesti
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa tutkimusprosessia bioanalytiikan tutkimukseen.
Opiskelija osaa soveltaa määrällistä ja laadullista tutkimusotetta.
Opiskelija osaa arvioida terveystieteellistä ja bioanalytiikan tutkimusta.
Raportti kirjoitettu TAMK kirjallisen raportoinnin ohjeen mukaisesti
Raportissa on perustellen yhdistetty menetelmäkirjallisuutta omaan pohdintaan