Siirry suoraan sisältöön

Ohjausosaaminen ja sähköinen viestintä (3op)

Toteutuksen tunnus: 7K00CT71-3034

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 09.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 02.02.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Maija Korpikoski
Johanna Granlund
Vastuuhenkilö
Maija Korpikoski
Opintojakso
7K00CT71

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen ja opetuksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
-osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä ohjaus- ja opetusmenetelmiä eri konteksteissa
-osaa käyttää ja suunnitella sähköisiä ohjausmenetelmiä ja materiaaleja
-osaa arvioida eri ohjaus- ja opetusmenetelmien vaikuttavuutta

Sisältö (Opintojakso)

-erilaiset ohjaus-/opetusfilosofiat
-ohjaus- ja opetusprosessi: tarpeen arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
-ohjaus erilaisissa kohtaamistilanteissa erilaisilla menetelmillä
-ohjaus ja viestintä tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäen
-ohjauksen vaikuttavuuden arviointi

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

Alkuvaiheen opinnoista on suoritettava 30 op ennen keskivaiheen opintoihin siirtymistä.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Läsnäolopakollinen seminaarit, joissa esitykset "Onnistuuko ohjaus" -teemoista ja ohjaustuotos raportteineen. Ei tenttiä.
Opintojakson arvosana koostuu ryhmä ja/tai yksilötehtävistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitava seminaariesitys ohjausosaamisen teoriasta (50% arvioinnista) ja ohjaustilanteen suunnittelu ja kirjallinen raportti (50% arvioinnista).
Voi tarkentua vielä orientaatioon mennessä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät ja itsenäinen työskentely. Ohjaamistilanteen suunnittelu, toteutus ja raportointi.

Oppimateriaalit

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Erilaiset ajankohtaiset, sähköiset ohjausalustat. Terveyskylän eri talot, ODA-hankkeen sisällöt, Sairaanhoitajaliiton sähköisten palveluiden strategia
Muut ajankohtaiset digitaaliset ohjausalustat, materiaalit ja artikkelit aiheesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1 teoria: luento-opetus 4h-6h (voi täydentyä), seminaari 4h, ohjaustilanne ja 69h itsenäistä opiskelua (seminaariesityksen valmistelu, ohjaustilanteen suunnittelu ja raportointi)
Osa 2 kirjoitusviestinnässä orientaatio ja kirjoituspaja

Sisällön jaksotus

Osa 1: Teoria
Osa 2: Kirjoitusviestintä (sisältää tehtävän ja raportin)
Tarkemmin osista:
Osa 1: Teoria
Toteutuksen orientaatiossa on läsnäolovelvollisuus.
Tehtävä 1. Ohjausosaamisen (ohjausopetus) tehtävän tekeminen ja esittäminen esitysseminaarissa. Suullinen vertaisarviointi. Esitysseminaarissa läsnäolovelvollisuus. Poissaolo esitysseminaarista korvataan osallistumalla toisen toteutuksen esitysseminaariin.
Tehtävä 2. Ohjaustilanteen suunnitelu, toteuttaminen ja kirjallinen raportointi.

Osa 2: Kirjoitusviestintä
Kirjoitusviestintä -workshop: max 20 opiskelijan ryhmä. Essee, josta 50 % tulee olla workhoppiin osallistuessa valmiina, otetaan mukaan workshopiin. Omat tietokoneet mukaan. Poissaolo korvataan toiseen workshopiin osallistumisella opiskelijamäärän rajoissa. Sisältää erillisen oman osaamisen arvioinnin.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksoon sisältyy gerontologian opintojaksoon liittyvä kokemusoppimisen ohjaamistilanne. Jos et suorita gerontologian opintojaksoa samanaikaisesti, ohjaamistilanne toteutetaan eri tavalla. Ohjeistus orientaatiossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson tiedot voivat tarkentua orientaatioon mennessä.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Ei ole palauttanut annettuja tehtäviä
• Ei ole osallistunut ryhmätöihin eikä lähiopetukseen
• Ei osaa arvioida omaa ja ryhmän toimintaa
• Ei ole päässyt kurssin tavoitteisiin

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät: ryhmätyöt eivät ole täysin tehtävänannon mukaisia, tehtävissä ja essee -tehtävässä on puutteita
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen vain vähän
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa epärealistisesti ja epäasiallisesti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin tyydyttävästi

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti ja kunnioittavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin hyvin

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija:
• Palauttaa annetut tehtävät tehtävänannon mukaisesti ja ajallaan
• Osallistuu ryhmätöihin ja lähiopetukseen aktiivisesti, kantaa vastuuta ryhmän tuotoksista
• Arvioi omaa ja ryhmän toimintaa realistisesti, kunnioittavasti, rakentavasti ja oivaltavasti
• Opiskelija on päässyt kurssin tavoitteisiin erityisen hyvin

Siirry alkuun