Siirry suoraan sisältöön

Vuorovaikutus- ja esiintymistaidot (3 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BL45-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.12.2019 - 12.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2020 - 30.04.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Eija Lähteenmäki
Opintojakso
6M00BL45

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- ymmärtää viestintä- ja vuorovaikutustaitojen merkityksen osana ammattitaitoa
-osaa arvioida omaa viestintä- ja vuorovaikutusosaamistaan
- osaa havainnoida ja arvioida muiden viestintää sekä sopeuttaa omaa viestintäänsä tilanteeseen sopivaksi
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta.

Sisältö (Opintojakso)

Asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet metsäalalla. Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen. Kokous- ja neuvottelutaidon teoria ja tapakulttuuri. Ryhmädynamiikka.

Aika ja paikka

Kevät 2020, TAMKin pääkampus

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tietoisku ja yritysesittely arvioidaan asteikolla 0 - 5.
Video-CV ja viestijäkuva + kehittymissuunnitelma arvioidaan asteikolla hyv./hyl.
Aktiivinen osallistuminen.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, harjoitukset ja arvioitavat esitykset

Oppimateriaalit

Oppimateriaali jaetaan Tabulan kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Opiskelija laatii opintojakson aikana video-CV:n. Video-CV:t katsotaan ja niitä kommentoidaan pienryhmissä. Saatu vertaispalaute kirjataan opintojakson päätteeksi kirjoitettavaan viestijäanalyysiin.
- Opiskelija valmistelee ja pitää opintojakson aikana kaksi puhe-esitystä: metsäaiheisen tietoiskun ja yritysesittelyn. Yritysesittely kuvataan kokonaan tai osittain. Opiskelija katsoo taltioinnin ja kirjaa siitä lyhyen itsearvioinnin viestijäanalyysiin.
- Opiskelijat osallistuvat kansainvälisen metsäpäivän järjetelyjen ja ohjelman toteutukseen.
- Opintojakson päätteeksi kukin laatii itsestään kirjallisen viestijäanalyysin ja kirjaa kehittymissuunnitelman.

Sisällön jaksotus

- opintojakson ja tehtävien esittely
- video-CV
- esiintymisjännitys
- ammatillinen vuorovaikutus
- puhe-esitykseen valmistautuminen
- tietoiskut
- yritysesittelyt
- viestijäanalyysi ja kehittymissuunnitelma

Lisätiedot

Integrointi opintojaksoihin metsä omaisuutena ja metsäneuvonta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on suorittamattomia tehtäviä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut opetukseen ja suorittanut annetut tehtävät. Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellä mainitun lisäksi:
Opiskelija on suorittanut kaikki tehtävät tehtävänantoa noudattaen ja aikataulun mukaisesti. Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Edellä mainitun lisäksi:
Opiskelija on osallistunut tuntikeskusteluun aktiivisesti ja rakentavasti. Hän viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.

Siirry alkuun