Siirry suoraan sisältöön

Metsäneuvonta (6 op)

Toteutuksen tunnus: 6M00BH37-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.12.2019 - 31.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.01.2020 - 30.04.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettajat
Tiiti Kämäri
Metsätalous Virtuaalihenkilö
Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Opintojakso
6M00BH37

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija:
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa ohjata metsänomistajaa tekemään metsänhoitoa koskevia päätöksiä ottaen huomioon sosiaalisen, ekologisen ja taloudellisen kestävyyden
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtumia erilaisille kohderyhmille
- osaa kirjoittaa yleistajuisia metsäasioihin liittyviä tekstejä
-osaa käyttää sähköisiä viestintäkanavia ja sosiaalista mediaa metsäneuvonnassa
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan

Sisältö (Opintojakso)

Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.

Aika ja paikka

Alkuinfo opintojaksosta 9.1. klo 14-16 . Muuten opintojakso ajoittuu välille 12.2.- 29.4.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Neuvonnan metsäpoliittinen tausta ja neuvonnan sisällöt (30 %)

a) Metsätaloutta koskevien säädösten ja suositusten verkkotentti 15 %
b) Talousneuvonnan laskuharjoitukset 15 %
c) MTK:n metsäpolitiikan korkeakoulukonferenssiin osallistuminen 25.-26.3. (Helsinki)
d) Metsäpolitiikan korkeakoulukonferenssin palaute- ja yhteenvetokeskusteluun osallistuminen TAMKilla 27.3.

2. Ryhmäneuvonnan harjoitukset (35 %)

a) Metsäveroneuvontatilaisuuteen osallistuminen (tammi-helmikuu) ja raportointi tästä ryhmäneuvonnan raportissa. Metsäveroneuvontatilaisuudessa seurataan sekä asiasisältöä (metsä omaisuutena) että tilaisuuden toteuttamista (metsäneuvonta)

b) Ryhmäneuvontatilaisuuden järjestäminen (maalis-huhtikuu),
-Enven opiskelijoille pidettävät oppitunnit/maastokohteet (englanniksi, huhtikuun alku
-4H:n toimeksiannon (koululaisten metsäpäivä) suunnittelu ja toteuttaminen (huhtikuu)

c) Kansainvälisen metsäpäivän suunnittelu ja toteuttaminen

Kaikista ylläolevista raportoidaan RYHMÄNEUVONNAN raportissa. Raportissa on mukana itsearviointi omasta suoriutumisesta. Lisäksi ryhmäneuvonnasta saadaan vertaispalautetta. Opettaja arvioi ryhmäneuvonnan raportin.


3. Henkilökohtaisen neuvonnan harjoitukset (35 %)

a) Metsänomistajan henkilökohtainen tapaaminen alkutalvella (viikkojen 3-7 aikana). Tavattavien metsänomistajien yhteystiedot annetaan opiskelijoille tammikuun aikana. Aluksi lyhyt suullinen raportointi metsänomistajatapaamisesta maaliskuun alussa (kirjalliset muistiinpanot tukena, opetuskeskustelu) (suoritettu). Neuvonnallinen maastokäynti tämän tai toisen metsänomistajan tilalla huhtikuussa (2-3 opiskelijan ryhmissä) + raportointi henkilökohtaisen neuvonnan raportissa.

b) Metsäneuvojan haastattelu (helmi-huhtikuu) ja haastattelun raportointi (numeroarviointi).

Henkilökohtaisen neuvonnan tilanteet (metsänomistajan tapaaminen, tilakäynti ja metsäneuvojan haastattelu) raportoidaan yhdellä raportilla = HENKILÖKOHTAISEN NEUVONNAN RAPORTTI. Vaikutus kokonaisarvioinnissa on 30 %

c) Argumentointiharjoituksiin osallistuminen ja niiden reflektointi henkilökohtaisen neuvonnan raportissa

d) Osallistuminen henkilökohtaisen puhelinneuvonnan pienryhmäharjoitukseen metsäkeskuksella (suoritettu) – henkilökohtaisen neuvonnan raporttiin reflektoidaan myös näitä kokemuksia

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, erilaiset harjoitukset, integrointi viestintä- ja vuorovaikutustaitojen, metsä omaisuutena -opintojakson ja English for Forestry Professionals -opintojakson kanssa.

Oppimateriaalit

Tabulassa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta n. 50 h, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä n.110 h, yhteensä n.160 h.

Sisällön jaksotus

Opintojakso ajoittuu pääosin välille 12.2.-29.4.. Tätä ennen opintojakson yleisesittely ja 4H -toimeksiannon esittely. Opintojakson alussa käydään läpi neuvonnan sisällöllisiä kysymyksiä, viikosta 10 alkaen erilaisia henkilökohtaisen neuvonnan tilanteeseen liittyviä taitoja ja lopuksi ryhmäneuvontatilanteen järjestämistä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Metsäkeskuksen vierailijaluennot ja henkilökohtaisen neuvonnan harjoitukset metsäkeskuksella, metsäneuvojan haastattelu, metsäveroneuvontatilaisuuden seuranta, metsänomistajan neuvontatilanne, 4H -piirin toimeksianto (koululaisten metsäpäivä)

Kansainvälisyys

Opetustilanteiden järjestäminen Enven opiskelijoille, kansainvälisen metsäpäivän järjestelyt

Lisätiedot

Opsia muutettu 2016: lisätty kestävyyden eri näkökulmat, sähköiset viestintäkanavat ja sosiaalinen media neuvonnan välineinä

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei tunne metsätalouteen liittyviä suosituksia eikä lainsäädäntöä. Hän ei osaa suunnitella neuvontatilanteita eikä toimia erilaisissa neuvontatilanteissa. Hän ei ole suorittanut vaadittuja harjoitustehtäviä eikä muita osasuorituksia.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija osaa ohjattuna tehdä erilaisia taloudellisia vertailuja metsätalouden toimenpiteistä. Opiskelija osaa havainnoida vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Opiskelija tarvitsee huomattavasti ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Harjoitustehtävien ja raporttien palautus on huomattavasti myöhässä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Opiskelija osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan. Opiskelija on pääosin palauttanut harjoitustehtävät ja raportit ajallaan.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden. Opiskelija on palauttanut kaikki vaadittavat raportoinnit ajallaan.

Siirry alkuun