Forestry Extension (6 cr)
Code: 6M00BH37-3007
General information
- Enrolment period
- 14.12.2019 - 31.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.01.2020 - 30.04.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
- Teachers
- Tiiti Kämäri
- Metsätalous Virtuaalihenkilö
- Ari Vanamo
- Person in charge
- Ari Vanamo
- Course
- 6M00BH37
Objectives (course unit)
The student:
- is able to find out the forest owner´s aims and match them with legislation, guidelines and with the aims of the organisation he or she represents
-can advise the forest owner in questions concerning management of forest property
-can help the forest owner to make decisions concerning forest management so that sustainability aspects (social, ecological, economic) are taken into account
- can plan and implement forestry extension events for variable target groups
- is able to write popular texts on forest issues
- can use electronic communication channels and social media in forestry extension
-can argue, explain and defend his/her opinions.
Content (course unit)
Application of legislation and guidelines concerning forestry, planning and realization of extension events and related pedagogic skills, finding out the forest owner's values and aims, personal counselling and related interpersonal communication skills.
Location and time
Alkuinfo opintojaksosta 9.1. klo 14-16 . Muuten opintojakso ajoittuu välille 12.2.- 29.4.
Assessment methods and criteria
1. Neuvonnan metsäpoliittinen tausta ja neuvonnan sisällöt (30 %)
a) Metsätaloutta koskevien säädösten ja suositusten verkkotentti 15 %
b) Talousneuvonnan laskuharjoitukset 15 %
c) MTK:n metsäpolitiikan korkeakoulukonferenssiin osallistuminen 25.-26.3. (Helsinki)
d) Metsäpolitiikan korkeakoulukonferenssin palaute- ja yhteenvetokeskusteluun osallistuminen TAMKilla 27.3.
2. Ryhmäneuvonnan harjoitukset (35 %)
a) Metsäveroneuvontatilaisuuteen osallistuminen (tammi-helmikuu) ja raportointi tästä ryhmäneuvonnan raportissa. Metsäveroneuvontatilaisuudessa seurataan sekä asiasisältöä (metsä omaisuutena) että tilaisuuden toteuttamista (metsäneuvonta)
b) Ryhmäneuvontatilaisuuden järjestäminen (maalis-huhtikuu),
-Enven opiskelijoille pidettävät oppitunnit/maastokohteet (englanniksi, huhtikuun alku
-4H:n toimeksiannon (koululaisten metsäpäivä) suunnittelu ja toteuttaminen (huhtikuu)
c) Kansainvälisen metsäpäivän suunnittelu ja toteuttaminen
Kaikista ylläolevista raportoidaan RYHMÄNEUVONNAN raportissa. Raportissa on mukana itsearviointi omasta suoriutumisesta. Lisäksi ryhmäneuvonnasta saadaan vertaispalautetta. Opettaja arvioi ryhmäneuvonnan raportin.
3. Henkilökohtaisen neuvonnan harjoitukset (35 %)
a) Metsänomistajan henkilökohtainen tapaaminen alkutalvella (viikkojen 3-7 aikana). Tavattavien metsänomistajien yhteystiedot annetaan opiskelijoille tammikuun aikana. Aluksi lyhyt suullinen raportointi metsänomistajatapaamisesta maaliskuun alussa (kirjalliset muistiinpanot tukena, opetuskeskustelu) (suoritettu). Neuvonnallinen maastokäynti tämän tai toisen metsänomistajan tilalla huhtikuussa (2-3 opiskelijan ryhmissä) + raportointi henkilökohtaisen neuvonnan raportissa.
b) Metsäneuvojan haastattelu (helmi-huhtikuu) ja haastattelun raportointi (numeroarviointi).
Henkilökohtaisen neuvonnan tilanteet (metsänomistajan tapaaminen, tilakäynti ja metsäneuvojan haastattelu) raportoidaan yhdellä raportilla = HENKILÖKOHTAISEN NEUVONNAN RAPORTTI. Vaikutus kokonaisarvioinnissa on 30 %
c) Argumentointiharjoituksiin osallistuminen ja niiden reflektointi henkilökohtaisen neuvonnan raportissa
d) Osallistuminen henkilökohtaisen puhelinneuvonnan pienryhmäharjoitukseen metsäkeskuksella (suoritettu) – henkilökohtaisen neuvonnan raporttiin reflektoidaan myös näitä kokemuksia
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, opetuskeskustelut, ryhmätyöt, erilaiset harjoitukset, integrointi viestintä- ja vuorovaikutustaitojen, metsä omaisuutena -opintojakson ja English for Forestry Professionals -opintojakson kanssa.
Learning materials
Tabulassa
Student workload
Lähiopetusta n. 50 h, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä n.110 h, yhteensä n.160 h.
Content scheduling
Opintojakso ajoittuu pääosin välille 12.2.-29.4.. Tätä ennen opintojakson yleisesittely ja 4H -toimeksiannon esittely. Opintojakson alussa käydään läpi neuvonnan sisällöllisiä kysymyksiä, viikosta 10 alkaen erilaisia henkilökohtaisen neuvonnan tilanteeseen liittyviä taitoja ja lopuksi ryhmäneuvontatilanteen järjestämistä.
Practical training and working life cooperation
Metsäkeskuksen vierailijaluennot ja henkilökohtaisen neuvonnan harjoitukset metsäkeskuksella, metsäneuvojan haastattelu, metsäveroneuvontatilaisuuden seuranta, metsänomistajan neuvontatilanne, 4H -piirin toimeksianto (koululaisten metsäpäivä)
International connections
Opetustilanteiden järjestäminen Enven opiskelijoille, kansainvälisen metsäpäivän järjestelyt
Further information
Opsia muutettu 2016: lisätty kestävyyden eri näkökulmat, sähköiset viestintäkanavat ja sosiaalinen media neuvonnan välineinä
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei tunne metsätalouteen liittyviä suosituksia eikä lainsäädäntöä. Hän ei osaa suunnitella neuvontatilanteita eikä toimia erilaisissa neuvontatilanteissa. Hän ei ole suorittanut vaadittuja harjoitustehtäviä eikä muita osasuorituksia.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija tuntee aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija osaa ohjattuna tehdä erilaisia taloudellisia vertailuja metsätalouden toimenpiteistä. Opiskelija osaa havainnoida vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Opiskelija tarvitsee huomattavasti ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Harjoitustehtävien ja raporttien palautus on huomattavasti myöhässä.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa käyttää aiheeseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Opiskelija osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan. Opiskelija on pääosin palauttanut harjoitustehtävät ja raportit ajallaan.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden. Opiskelija on palauttanut kaikki vaadittavat raportoinnit ajallaan.