Gastronomic Menu Planning (5 cr)
Code: 8T00EV82-3001
General information
- Enrolment period
- 10.06.2020 - 17.08.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 19.08.2020 - 08.10.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Hospitality Management
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Hospitality Management
Objectives (course unit)
The student is able to design menus according to the business idea.
The student is able to use machinery and equipment technology appropriately in the business.
The student is able to plan and lead the event and ordering process.
Content (course unit)
To WHOM are the food and drink menus planned?
WHAT must be considered in menu planning?
HOW events and ordering processes are carried out?
Assessment criteria, satisfactory (1-2) (course unit)
The student identify different business ideas and main principles of menu planning.
The student performs in a controlled manner the design and implementation of gastronomic events and ordering processes.
The student is able to use selected raw materials using machines and equipment, but is unable to justify her/his choices.
The student can give and receive feedback.
The student looks and evaluates things from her/his own point of view.
The student recognizes the importance of ergonomics and occupational safety in the use of machinery and equipment.
Assessment criteria, good (3-4) (course unit)
The student know how to structure the meaning of business idea in relation to menu planning principles.
The student can plan and implement gastronomic events and ordering processes based on her/his own choices.
The student is able to use raw materials and methods taking into account machine and equipment technology.
The student can give and receive feedback actively and constructively.
The student is able to cooperate with ergonomics and occupational safety and is ready to develop her/his interaction skills.
The student takes responsibility and undertakes the activities of the group in addition to her/his own activities.
Assessment criteria, excellent (5) (course unit)
The student understands comprehensively the meaning of business idea in menu planning.
The student is able to plan and lead gastronomic events and ordering processes, evaluating and combining different solutions.
The student is able to choose the right raw materials and methods considering machine and equipment technology.
The student is able to analyze feedback and is committed to developing itself and the work community responsibly.
The student is able to work flexibly and foresight, and bring the service process into an economical and wellbeing perspective, taking into account the requirements of the community and industry.
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Joku tehtävä tai suoritus puuttuu.
Location and time
Aikataulu
ETÄOPETUS ZOOMISSA:
Join Zoom Meeting
https://tuni.zoom.us/j/64700072372?pwd=VkxtUm1LUjBpMUk2THhSUWw2eEdhdz09
Meeting ID: 647 0007 2372
Passcode: 469257
Keskiviikko 19.8.2020 klo 9-15 Opintojakson aloitus. Prosessit ja liikeidealähtöisen ruokalistasuunnittelun periaatteet. Tiimiesittelyn ja -pelisääntöjen sekä gastronomisen lista-analyysitiimitehtävän työstäminen (breakout rooms)
Torstai 20.8.2020 klo 9-13 Alustusluento "Klassisesta trendeihin". Ruokalista-analyysitehtävien purku. Klo 13-14 Tuutoriopettajien tunti by Eija ja Taija
Keskiviikko 26.8.2020 klo 9-15 Menusuunnittelu ja ruokalista markkinointivälineenä (ulkoasu, kieli), tiimitehtäviä, huom! klo 13-14.30 Scandic-ketjun listasuunnitteluperiaatteet; vieraana Aki Koivuniemi
Torstai 27.8.2020 klo 9-14 Ruokalistasuunnittelu: hinnoittelu/vakiointi, käytönopastus/kone-ja laiteteknologia -tehtävä (sovitaan videointiaikataulu 3.9.)
Keskiviikko 2.9.2020 klo 8.30-11 tiimit 1-3 ja klo 11-13.30 tiimit 4-6 ja klo 13.30-16 tiimit 7-10 Aistinvarainen arviointi, ruoan & viinin yhdistäminen Catering Studio, (kone- ja laiteteknologiatehtävän työstäminen)
Torstai 3.9.2020 klo 9-12 käytönopastus/kone-ja laiteteknologia -tehtävän työstäminen ZOOM/koulu
Keskiviikko 9.9.2020 klo 9-10.30 Viinin valmistus ja valkoiset rypälelajikkeet -luento. Tiimiohjaukset klo 11-11.30 tiimi 10, klo 11.45-12.15 tiimi 9, klo 12.30-13 tiimi 8, klo 13.15-13.45 tiimi 7, klo 14-14.30 tiimi 6
Torstai 10.9.2020 klo 9-10.30 Juomalistasuunnittelu ja punaiset rypälelajikkeet -luento. Tiimiohjaukset klo 11-11.30 tiimi 5, klo 11.45-12.15 tiimi 4, klo 12.30-13 tiimi 3, klo 13.15-13.45 tiimi 2, klo 14-14.30 tiimi 1
Keskiviikko 16.9.2020 klo 9-15 Tapahtuma-/tilaustarjoiluprosessin johtaminen, käytönopastus/kone- ja laiteteknologiatehtävän viimeistely tiimeittäin Zoom/koulu
Torstai 17.9.2020 klo 9-14 Käytönopastus/kone-ja laiteteknologia -tehtävien esitykset Zoom (esitys 10-15 min. + keskustelu = yht. 20 min. per tiimi),
Keskiviikko 23.9.2020 klo 9-11 Marian viinitasting tiimit 8-10 Catering Studio ja klo 12.00-14.00 tiimit 5-7 Catering Studio, tiimeillä 1-4 tiimityöskentelyä itsenäisesti (listasuunnittelutehtävän esitys, opponointi)
Torstai 24.9.2020 klo 10-12 Marian viinitasting tiimit 1-4 Catering Studio, tiimeillä 5-10 tiimityöskentelyä itsenäisesti listasuunnittelutehtävän esitys, opponointi)
Keskiviikko 30.9.2020 TAMKissa klo 9-13, Tiimien 1-5 listasuunnittelutehtävien esitykset + opponoinnit/Zoom
TILAT: tiimit 1-3 ja 5 luokassa H1-21, tiimit 7 ja 8 luokassa H1-26, tiimit 6 ja 9 luokassa H0-21 ja tiimit 4 ja 10 luokassa H2-25
klo 13-15 MOODLETENTTI TAMKISSA (HUOM! tentin luokkatilat H1-21 tiimit 1-6, H1-26 tiimit 7-10. Oma kone ja laskin mukaan tenttiin!)
Torstai 1.10.2020 ZOOM klo 9-14 Tiimien 6-10 listasuunnittelutiimitehtävien esitykset ja opponoinnit
Keskiviikko 7.10.2020 ZOOM klo 9-15 Tiimien itse- ja vertaisarviointikeskustelut aikataulun mukaan
Torstai 8.10.2020 ZOOM klo 9-14 Tiimien itse- ja vertaisarviointikeskustelut erillisen aikataulun mukaan
Uusintatentti klo 14.15-16.15 koululla H1-21, ilmoittaudu tenttiin ja ota laskin mukaan
Exam schedules
Tentti keskiviikko 30.9.2020 klo 13.00-15.00
1. Uusintatentti 8.10.2020 klo 14.15-16.15
2. Uusintatentti 30.10.2020 klo 13.00-15.00
Assessment methods and criteria
Listasuunnittelutehtävä ( 0—5, 40 %)
Ammatillinen osallistuminen (vertaisarviointi, viikkotehtävät, Zoom-etäopetus, 0—5, 20 %)
Moodlen listasuunnittelutentti (yksilötehtävä, 0—5, 40 %)
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot; lähi- ja etäopetus (Zoom)
Harjoitukset
Tiimityöt
Tentti
Learning materials
Suositeltavia kirjoja/lähteitä
Berglund, J., Rinta-Huumo, A. & Vahtera, A. 2011. Ruoasta viiniin. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Joutjärvi, M. & Nuutila, J. 2005. Ruokasanasto. Helsinki: WSOY.
Määttälä, S., Nuutila, J. & Saranpää, T. 2008. Juhlapalvelu, suunnittele ja toteuta. Helsinki: WSOY.
Pakarinen, L., Kekäläinen S. & Pasanen, R. 2011. Viinit. Yhdistä ruoka ja juoma. Readme.fi. Hämeenlinna: Kariston Kirjapaino Oy.
Rauha-Puntalo, S. 2019. Suomalaisen ruokakulttuurin kehitys sadan vuoden aikana. http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296401
Sillanpää, M. 2002. Säännöstelty huvi. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
Student workload
5 op = 135 h opiskelijan työtä, josta
3 op ohjattua lähi- tai etäopetusta ja 2 op itsenäistä työtä
Content scheduling
Lähi-/etäopetus Zoomissa
1. periodissa keskiviikkoisin klo 9-15 ja torstaisin klo 9-14
Tarkempi aikataulu opintojakson Moodlessa
Completion alternatives
AHOT