Digitaaliset järjestelmät toiminnan johtamisessa (10 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00DQ60-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2020 - 09.10.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.10.2020 - 17.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 70
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa hyödyntää digitaalisia järjestelmiä johtamisessa sekä arvioida niiden käytettävyyttä.
Sisältö (Opintojakso)
MITÄ digitaalisia järjestelmiä alalla voidaan hyödyntää?
MIKSI tiedolla johtaminen on tärkeää palveluliiketoiminnan kehittämisessä?
MITEN liikeidea vaikuttaa tietojärjestelmien hyödyntämiseen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- tunnistaa alan tietojärjestelmiä ja niihin liittyvää peruskäsitteistöä
- osaa käyttää ohjattuna alan tietojärjestelmiä. Osaa kuvata sähköisten järjestelmien merkityksen yrityksen toiminnassa ja johtamisessa
- osaa arvioida käytettävyyttä omasta näkökulmasta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa vertailla alan tietojärjestelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön
- osaa valita sopivimman järjestelmän liikeidean mukaisesti ja perustella valintansa. - Osaa hyödyntää järjestelmiä suunnittelussa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toimintansa lisäksi myös tiimin toimintaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa analysoida alan tietojärjestelmästä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä
- osaa arvioida erilaisia sähköisiä järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien kanssa.
Aika ja paikka
19.10.- 17.12.2020 (arvioinnit tulevat myöhemmin)
TAMK, Kuntokatu 3 (aloitusviikko mahdollisuuksien mukaan), muutoin opiskelu on etäopiskelua ja tapahtuu mm. zoomin välityksellä. Kurssille tulee zoom-linkki (julkaistaan moodlessa) ja on käytettävissä koko kurssin ajan.
Kurssi toteutetaan viikoilla 43-51 (9 viikkoa)
-maanantaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin klo 9 ja 15 välillä, myös muita aikoja opiskelijan on syytä varata tiimien työskentelylle sekä henkilökohtaisten tehtävien yms. tekemiseen
-kurssin aikataulu julkaistaan moodlessa
-aikataulu tarkentuu myös tässä tilassa ennen kurssin alkua
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
1. tentti 26.11.2020
2. tentti ma 14.12.2020
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-Tentit (moodletentti - monivalinnat, o/v +tenttiessee ennakkotehtävänä moodletenttiin saavuttaessa), yksilösuorituksena, arviointi 0-5 tehtävistä saatujen pisteiden mukaan, 30 % kokonaisarvosanasta
-Liiketoimintajärjestelmä digitaalisin keinoin -tiimitehtävä (raportti ja esitys) + opponointi, 0-5, 30 % kokonaisarvosanasta (arvioinnin kohteet moodlessa)
-Oppimispäiväkirja yksilö, hyväksytty/täydennettävä
-Digimarkkinoinnin analyysi yksilö, 0-5, 20 % kokonaisarvosanasta
-Ammatillinen osallistuminen yksilö/tiimi, 0-5, 20 % kokonaisarvosanasta
Ammatillisen osallistumisen arvioinnissa huomioidaan seuraavat osa-alueet.
tuntitehtävät, itse- ja vertaisarvionnit (yksilö/tiimi)
poissaolot, myöhästymiset (etä-/tiimityö)
aktiivinen osallistuminen etäopetukseen Zoomissa
sitoutuminen tiimityöskentelyyn yhteisten pelisääntöjen mukaisesti
palveluasenne, ”hospitality”
valmius ja joustavuus muuttuvissa tilanteissa
esiintyminen ja toiminta eri verkostoissa
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot, webinaarit, paneelit, neuvottelut
-tiimityöskentely ja työskentelyn ohjaaminen
-esitykset, virtuaalinäyttelyt
Oppimateriaalit
Oppimateriaali ja/tai linkit ovat moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
kurssin laajuus on 10 op
opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan työtä, joka koostuu etäluennoista ja webinaareista, tunti-/viikkotehtävien tekemisestä, materiaaleihin perehtymisestä, tiimityöskentelystä (tiimitehtävät), oppimispäiväkirjan kirjoituksesta
Sisällön jaksotus
Etäluentoihin ja webinaareihin liittyvän materiaaliin perehtyminen + tentit, oppimispäiväkirja, 3 op
Liiketoimintajärjestelmä digitaalisin keinoin -tiimitehtävä + opponointi, 3 op
Digimarkkinoinnin analyysi, 2 op
Ammatillinen osallistuminen (luennot + tehtävät, harjoitukset), 2 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-webinaari- ja paneelikeskusteluun osallistujat elinkeinosta
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssi toteutuu pääasiassa tai kokonaan etäopiskeluna, ensimmäisen viikon aikana (viikko 43) koronatilanteen mahdollistaessa kokoontuminen TAMKilla, tästä ilmoitetaan lähempänä kurssian alkamista.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- tunnistaa alan digit. järjestelmiä ja niihin liittyvää peruskäsitteistöä
- osaa käyttää ohjattuna alan digit. järjestelmiä
- osaa kuvata digit. järjestelmien merkityksen yrityksen toiminnassa ja johtamisessa
- osaa arvioida käytettävyyttä omasta näkökulmasta
- toimii osana sidosryhmiä ml. tiimi
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa vertailla alan tietojärjestelmiä ja soveltaa niitä käytäntöön
- osaa valita sopivimman järjestelmän liikeidean mukaisesti ja perustella valintansa
- osaa hyödyntää järjestelmiä suunnittelussa ja käytännön ongelmien ratkaisussa
- ottaa vastuuta ja sitoutuu oman toimintansa lisäksi myös sidosryhmien ml. tiimin toimintaan.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- osaa analysoida alan digit.järjestelmistä saatua tietoa ja käyttää sitä johtamisen välineenä
- osaa arvioida erilaisia digit. järjestelmiä ja luoda uusia ratkaisutapoja niiden käyttöön ja hyödyntämiseen
- osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti eri sidosryhmien ml. tiimin kanssa.