Uudet viisasten kivet a) (15 op)
Toteutuksen tunnus: 8T00BB26-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.06.2020 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 27.08.2020 - 18.03.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 15 op
- Virtuaaliosuus
- 15 op
- TKI-osuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Verkossa tapahtuva opiskelu
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 0
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa kiinnittää huomiota toimialalla ja yhteiskunnassa oleviin ja syntyviin ilmiöihin, trendeihin ja heikkoihin signaaleihin
- osaa hakea uutta tutkimustietoa oman urapolkunsa mukaisesti ja tuottaa sen pohjalta konkreettisia ideoita toimialan kehittämiseen.
Sisältö (Opintojakso)
MITÄ mahdollisuuksia ala tarjoaa?
MIKSI kehittäminen, innovointi ja visiointi kuuluvat restonomin kompetenssiin ja mitä työkaluja näissä tarvitaan?
MITEN voin löytää ja tunnistaa oman urapolkuni?
Aika ja paikka
Opintojakso alkaa virtuaalisesti torstaina 27.8.2020 klo 16.30-20.00 tutkimustyön perusteet osiolla (Zoom)
Syksyn osuus on kokonaisuudessaan virtuaalinen.
Opintojakso jatkuu tammikuussa 2021 opintojakson muilla osioilla.
Kevään UVK a:n virtuaaliset kontaktikerrat ovat:
14.01.2021 16.30 - 20.00
15.01.2021 08.00 - 16.00
16.01.2021 08.30 - 14.30
30.01.2021 08.30 - 14.30
25.02.2021 16.30 - 20.00
26.02.2021 08.00 - 16.00
27.02.2021 08.30 - 14.30
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kirjallisuuden tentti 18.3. klo 16.30 -18.40
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutkimustyön perusteet osio:
-Tutkimusanalyysi 50%
-Tutkimuksen toteuttaminen 50%
Kirjallisuus:
-hyväksytty tenttisuoritus
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-luennot
-harjoitukset
-tiimityöskentely
-tutkimustyö
-kehittämis-/projektityö
-tentti
Oppimateriaalit
Tutkimustyön perusteet (3 op)
-Virtuaaliaineisto (Moodle)
-Heikkilä, Tarja. 2010 (tai uudempi). Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
-Hirsjärvi, S., Remes P., Sajavaara, P. 2009. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
-Menetelmäopetuksen valtakunnallinen tietovaranto.
Kirjallisuus (5op)
Kirjallisuuspaketti (ohjeistus Moodlessa)
Kehittäminen (7op)
Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti. WSOYpro Oy. 2014, 3.painos
Muu materiaali kehittämistehtävän mukaan
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutkimustyön perusteet (3 op):
Luennot
Itsenäinen työskentely ja tehtävät:
Tutkimusanalyysi (yksilötehtävä) 1,5 op
Tutkimuksen toteuttaminen (tiimitehtävä) 1,5 o
Kehittämisprojekti (7 op)
Etäopiskelu
Kehittämistyö
yhteensä 189 h
Kirjallisuus (5op)
135 h
Sisällön jaksotus
Tutkimustyön perusteet (3 op):
Aloitus 27.8. klo 16.30-20.00 (ZOOM)
Mitä tutkimus on, tutkimuksen suunnittelu ja toteutus?
Mitä on määrällinen ja laadullinen tutkimus?
Miten tutkimusaineisto kerätään, kuvataan ja analysoidaan?
Miten tutkimuksen tulosten luotettavuutta arvioidaan?
Kirjallisuus 5 op kevät 2021
Itsenäistä työskentelyä, ryhmätentti 18.3.2021
Kehittäminen 7 op kevät 2021
Aloitus 14.1.2021 klo 16.30-20.00 (Teams)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämään tehtävä tutkimus
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tutkimustyön perusteet (3op)
-osaa tunnistaa ja määritellä tutkimustyöhön liittyvät peruskäsitteet
-suoriutuu annetuista tehtävistä ohjatusti
-tarkastelee ja arvioi asioita vain omasta näkökulmastaan
Kirjallisuus (5op)
Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa).
Kehittäminen (7op)
Ammatillinen osallistuminen ei ole ollut aktiivista. Kehittämistyössä on puutteita. Työssä on hyödynnetty niukasti uutta tutkimustietoa ja – artikkeleita. Kehittämistyöstä voidaan tulkita, että opiskelija ei ole täysin sisäistänyt asiaa. Työssä on niukasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus ei ole suhteessa opintojakson resursseihin
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tutkimustyön perusteet (3op)
-osaa valita ja soveltaa erilaisia tutkimusmenetelmiä
-sitoutuu aktiivisesti tiimityöhön
Kirjallisuus (5op)
Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa).
Kehittäminen (7op)
Ammatillinen osallistuminen on ollut hyvää tasoa. Kehittämistyö on onnistunut hyvin. Tehtävä on suoritettu ja suunnitelmia on noudatettu. Hyödynnetty uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty omaa pohdintaa. Kehittämistyöstä voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian. Kehittämistyö on esitelty koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tutkimustyön perusteet (3op)
-osaa arvioida ratkaisuvaihtoehtoja erilaisten tutkimusongelmien ratkaisuun
-osaa arvioida ja analysoida tutkimustuloksia
-toimii tiimissä vastuullisesti ja rakentavasti
Kirjallisuus (5op)
Hyväksytty kirjallisuustentti (omat arviointikriteerit Tabulassa).
Kehittäminen (7op)
Ammatillinen osallistuminen on ollut kiitettävää. Kehittämistyö on onnistunut erinomaisesti. Selkeä ja monipuolinen asian käsittely ja toimivat suunnitelmat. Työssä on hyödynnetty monipuolisesti uutta tutkimustietoa sekä –artikkeleita. Työhön on liitetty ansiokkaasti omaa pohdintaa. Kehittämistyö voi tulkita, että opiskelija on sisäistänyt asian ja hallitsee sen. Kehittämistyö on esitelty asianmukaisesti koko ryhmälle ja toteutettu suunnitelmien mukaan. Työn laajuus on suhteessa opintojakson resursseihin.