Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön asiakaslähtöiset toiminnot arjessa (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00DX19-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.06.2020 - 01.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 20.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Ilona Jylhäsalo
Hanna Viitala
Heimo Outinen
Riika Riihelä
Vastuuhenkilö
Ilona Jylhäsalo
Opintojakso
7K00DX19

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Hoitotyö
Opiskelija
-osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikkumiseen ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja niihin liittyvät hoitotyön auttamismenetelmät ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
-ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- osaa yksilövastuisen hoitotyön ja omahoitajana toimimisen periaatteet
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen perusteet
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- osaa saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön
- ottaa vastuun omasta oppimisestaan ja työskentelystään pienryhmässä ja sitoutuu tavoitteelliseen ongelmanratkaisuprosessiin pienryhmän kanssa

Anatomia ja fysiologia:
Opiskelija
- tietää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä
- osaa veren ja verenkiertoelimistön sekä hengityselimistön rakenteen ja toiminnan

Sisältö (Opintojakso)

Hoitotyö 4 op
- ihmisen perustarpeet; lepo, liikkuminen, ravitsemus, erittäminen, puhtaus, ja hoitotyön auttamismenetelmät sekä terveyden edistäminen näillä alueilla
- seksuaalisuuden huomioiminen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmät
- suomalaiset ravitsemussuositukset
- yksilövastuinen hoitotyö
- ergonominen työskentelytapa hoitotyössä
- kuntouttava työtapa potilaan avustamisessa
- saattohoidon periaatteet

Anatomia ja fysiologia 2 op
- kudokset
- veren, verenkiertoelimistön ja hengityselimistön rakenne ja toiminta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Hoitotyö
Opiskelija
- tietää ihmisen lepoon, liikuntaan, ravitsemukseen, erittämiseen ja puhtauteen sekä kanssakäymiseen liittyvät perustarpeet ja nimeää hoitotyön auttamismenetelmiä näillä alueilla
- tietää eri tarkkailualueiden normaaliarvot
- tietää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja sen puheeksi ottamisen menetelmiä
- tietää kuntouttavan hoitotyön ja ergonomisen työskentelytavan perusteet
- tietää joitakin terveyttä edistävän ravitsemuksen yksityiskohtia tai esimerkkejä
- tietää saattohoidon periaatteita

Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- tunnistaa anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakennetta ja toimintaa osittain

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Hoitotyö
Opiskelija
- osaa perustiedot potilaan lepoon, ravitsemukseen, erittämiseen, puhtauteen, liikuntaan ja kanssakäymiseen liittyvistä tarpeista ja tietää perustellen niihin liittyviä hoitotyön auttamismenetelmiä ja osaa edistää terveyttä näillä alueilla
- ymmärtää potilaan seksuaalisuuden huomioimisen merkityksen hoitotyössä ja tietää sen puheeksi ottamisen menetelmien käytön
- osaa terveyttä edistävän ravitsemuksen keskeiset asiat osana kokonaisuutta
- osaa kuntouttavan hoitotyön periaatteet
- osaa ergonomisen työskentelytavan periaatteet hoitotyössä ja tietää miten niitä sovelletaan potilaan avustamisessa
- tietää saattohoidon periaatteet ja saa valmiuksia kuolevan potilaan hoitotyöhön

Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- tietää anatomiassa ja fysiologiassa ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan ja osaa kuvata toimintojen suhdetta toisiinsa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Hoitotyö
Opiskelija
- analysoi, pohtii, perustelee ja yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin

Anatomia ja fysiologia
Opiskelija
- osaa kuvata ihmisen elimistön rakenteen ja toiminnan loogisesti ja syvällisesti sekä osoittaen kokonaisuuden hallintaa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

HUOM!
Toteutussuunnitelma päivittyy syksyllä vallitsevan koronatilanteen mukaisesti.
Tentti luokassa (paperitentti) perjantaina 9.10.2020 klo 9-10.30 (tentin kesto 90min).
Uusinnat tenttiterraariossa.
1. Uusinta viikolla 45, examissa
2. Uusinta viikolla 48, examissa

Anatomian ja fysiologian tentti viikolla 41 (5.10.-9.10.) TuniMoodlessa.
Anatomian ja fysiologian uusintatentit seuraavasti:
1. uusinta: 2.11.-13.11.2020 TuniMoodlessa
2. uusinta: 30.11.-11.12.2020 TuniMoodlessa

Uusinta- ja korotustentit pidetään tenttiterraariossa.
Korotustentit ovat viikoilla 44 - 45/syksy 2020 ja viikoilla 12 - 13/kevät 2021. Ota yhteys viimeistään kolme viikkoa aikaisemmin opintojakson opettajaan sähköpostitse.

Ennen ravitsemustieteen luentoja (15.9) tehdään lisäksi tenttiterraariossa ravitsemussuositusten verkkotesti. Hyväksytyssä suorituksessa tulee olla 74% oikein (22/30). Verkkotestin uusinta on mahdollista koko toteutuksen käynnissäolo-ajan. Muista varata examista paikka oman toteutuksen tentistä ELI muista laittaa oikea toteutusnumero kun varaat tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

HOITOTYÖ:
Hoitotyön teorian (4op) arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Osallistuminen opetukseen. Orientaatiotunnilla ja pienryhmätyöskentelyssä pakollinen läsnäolo. Arviointi 0-5.
Ravitsemussuositusten verkkotestin tekeminen sovitussa aikataulussa. Arviointi hyväksytty/hylätty.
ANATOMIA JA FYSIOLOGIA:
Anatomian ja fysiologian (2 op) arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 60% maksimipisteistä.

PIENRYHMÄTYÖSKENTELY:
Pienryhmätyöskentelyssä pakollinen 100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen toimintaan. Vaadittujen tehtävien palauttaminen aikataulun mukaisesti. Arviointi hyväksytty/hylätty.
Läsnäolo kaikilla kontaktiopetuskerroilla. Ryhmän lukujärjestykseen on varattu aikaa yhteisen mindmapin ja seminaariesityksen työstämistä varten. Pienryhmätyöskentelyn ohjeet ja aikataulu opintojaksototeutuksen tunimoodlessa.
Mikäli opiskelija omassa ryhmässään ei osallistu pienryhmätoimintaan, tai pienryhmä ei palauta annettujen ohjeiden mukaisesti laadittua ryhmätyöpalautusta viimeistään 1.10.2020 opiskelija tai pienryhmä ei voi osallistua 7.10.2020 pidettävään oppimistehtävän purkuun. Pienryhmän suorittaminen tapahtuu ryhmätyöskentelyn osalta toisen ryhmän opintojaksototeutuksella. Arviointi hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, cbcl-työskentely, pienryhmätyöskentely, ohjattu itsenäinen työskentely, tabulatyöskentely, opetuskeskustelut, opetussimulaatio, seminaari, ryhmätyöt, verkkotestit.

Oppimateriaalit

HOITOTYÖN OSUUS:
Tenttikirjat:
Rautava-Nurmi, H. & Westergård, A. & Henttonen, T. & Ojala, M. & Vuorinen, S. 2019. Hoitotyön taidot ja toiminnot. Helsinki: Sanoma Pro Oy tai Iivanainen, A. & Syväoja, P. 2016 (tai 2012). Hoida ja kirjaa. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Sairaanhoitajan käsikirja: Nenämahaletkun käyttö.

Ryttyläinen K. & Valkama S. 2010. Seksuaalisuus hoitotyössä. Helsinki: Edita. s.1-157

Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2014. www.vrn.fi

Suositeltava kirjallisuus:

Ergonomiaan; Tamminen-Peter, L.& Wickström, G. 2013. Potilassiirrot - Taitava avustaja aktivoi ja auttaa.Työterveyslaitos.

Ravitsemukseen: Ravitsemushoito. Suositus sairaaloihin, terveyskeskuksiin, palvelu- ja hoitokoteihin sekä kuntoutuskeskuksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunta 2010. www.vrn.fi

Painehaavaan liittyvää: Hoitosuositus Painehaavan ehkäisy ja tunnistaminen aikuispotilaan hoitotyössä. 2015. Hoitotyön tutkimussäätiö.wwww.hotus.fi

Estä painehaava- Duodecimin verkkokurssi: http://www.oppiportti.fi/op/dvk00056

Saattohoitoon liittyvään: Hyvän saattohoidon suositukset.2011. Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä = Social- och hälsovårdsministeriets broschyrer = Brochures of the Ministry of Social Affairs and Health : 2011:3.http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-3118-3

Muu tunneilla osoitettu materiaali.
ANATOMIAN JA FYSIOLOGIAN OSUUS:
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. 2016 tai vanhempi. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Tortora & Derrickson. Principles of anatomy and physiology. Harper Collins Publishers
3. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. SanomaPro.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6op = 6x27h=162h (hoitotyön osuus 4 op ja anatomia ja fysiologia 2 op)

Kontaktiopetusta:

Hoitotyön teoria 4x 6h+ ravitsemus 2h =26h

Pienryhmä 3x 4h = 12h

Anatomia ja fysiologia opetus 2x 6h=12h + pienryhmät

Sisällön jaksotus

Osa 1 Hoitotyö Peppiin Laajuus: 4 Painokerroin: 4
Osa 2 Pienryhmätyöskentely Peppiin Laajuus: 0 Painokerroin: 0
Osa 3 Anatomia ja fysiologia Peppiin Laajuus: 2 Painokerroin: 2
Osa 4 Ravitsemussuositukset Peppiin Laajuus: 0 Painokerroin: 0

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Orientaatio keskiviikkona 2.9.2020 klo 12.30-15.45, läsnäolo pakollinen kaikille.
Pienryhmätyöskentely: läsnäolo pakollinen kaikilla kontaktiopetuskerroilla.
HOITOTYÖ:
Hoitotyön opetuksessa käydään toteutuksen tavoitteiden mukaisesti opeteltavia hoitotyön perusteita läpi. Hoitotyön opetukseen sisältyy ravitsemustieteen luentoja 2h. Ennen ravitsemustieteen luentoja tehdään tenttiterraariossa ravitsemussuositusten verkkotesti. Hyväksytyssä suorituksessa tulee olla oikein (22/30). Verkkotestin uusinta on mahdollista koko toteutuksen käynnissä oloajan.
ANATOMIA JA FYSIOLOGIA:
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-Kudokset: Opiskelija ymmärtää peruskudostyyppien rakenteen ja tavan, jolla ne muodostavat elimiä.
-veri ja verenkiertoelimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa veren koostumuksen, tuntee sen merkityksen homeostasian ylläpidossa ja erilaisten aineiden ja lämmön kuljetuksessa. Opiskelija ymmärtää veren osuuden elimistön puolustuksessa sekä tuntee veren hyytymistapahtuman. Opiskelija osaa sydämen rakenteen ja sen toimintakierron sekä tuntee suuret verisuonet ja niiden rakenteen. Opiskelija ymmärtää verenpaineen muodostukseen vaikuttavat perustekijät sekä verenpaineen merkityksen hemodynamiikalle. Opiskelija osaa verenpaineeseen liittyvän terminologian sekä ymmärtää verenkierron säätelyn.
-hengityselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija tuntee hengitystiet sekä keuhkojen rakenteen. Opiskelija osaa selittää keuhkotuuletuksen, keuhkorakkuloissa tapahtuvan kaasujenvaihdon, kaasujen kuljetuksen veressä sekä ymmärtää soluhengityksen merkityksen. Opiskelija ymmärtää ventilaation merkityksen homeostasian ylläpidossa, tuntee ventilaation säätelyn ja hengitystilavuudet.

Siirry alkuun