Yrityksen viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00DZ71-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.11.2020 - 11.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Minna-Kaisa Korpela
- Vastuuhenkilö
- Minna-Kaisa Korpela
- Ryhmät
-
20ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Myyntiosaaminen
- Opintojakso
- 3H00DZ71
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojaksolla syvennetään neuvottelu- ja kokoustaitoja, yritysviestinnän ja digitaalisen viestinnän osaamista.
Opiskelija osaa
- hyödyntää digitaalista viestintää yrityksen toiminnassa
- käyttää tuloksellisia neuvottelu- ja kokoustaitoja
- esiintyä liike-elämän tilanteissa luontevasti
- laatia kirjallisia tuotoksia yrityksen tarpeisiin.
Sisältö (Opintojakso)
Mitä on digitaalinen viestintä?
Miten neuvotellaan ja toimitaan tuloksellisesti kokouksessa?
Miten esiinnytään asiantuntijana vakuuttavasti eri tilanteissa?
Miten kirjoitetaan asiatyylisiä yritysviestinnän tekstejä?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa kuvailla yritysviestinnän toimintatapoja sekä peruskäsitteitä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee yritysviestinnän toimintatapoja sekä peruskäsitteitä. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa yritysviestinnän toimintatapoja sekä peruskäsitteitä. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella toimintavaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Opintojaksolla ei järjestetä tenttiä. Osaaminen ja oppiminen osoitetaan ja arvioidaan kirjallisten ja suullisten tehtävien avulla. Tehtävien ohjeet ja aikataulutiedot täsmentyvät opintojakson aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista opetukseen sekä kirjallisten ja suullisten tehtävien suorittamista asetettujen oppimis-, laatu- ja aikataulutavoitteiden mukaan.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmä- ja yksilötehtävät, viestintä- ja vuorovaikutusharjoitukset, esitykset, itse- ja vertaisarviointi; koronapandemian aikana kaikki opetus Zoomissa.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään Moodlea sähköisenä oppimisympäristönä. Opetusmateriaali, verkkolinkit, kirjalistat, tehtäväohjeet ja -palautukset, suoritusvaatimukset, jakson aikataulu ym. käytännön asiat keskitetään sinne. Opettaja lähettää opintojaksoa koskevat viestit Moodlen kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhden opintopisteen laskennallinen työaika on noin 27 tuntia. Lähiopetusta on niukasti, joten opiskelijoiden tulee panostaa itsenäiseen opiskeluun (apuna Moodle, jossa selkeät ohjeistukset) ja annettuihin tehtäviin.
Sisällön jaksotus
Opintojakson aikataulu, sisällöt ja vaaditut suoritukset esitellään lähiopetuskerrolla, ja ne ovat nähtävillä Moodlessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely
Lisätietoja opiskelijoille
Kirjallinen viestintä: Asiatyylisen, sujuvan tekstin tuottaminen tavoite- ja kohderyhmälähtöisesti; kaupan alan tekstit ja tekstityöpajat; tekstin suunnittelu, prosessointi, viimeistely. Lähtökohtana yritysviestinnän tarpeet.
Kielen- ja tekstinhuollon perusteita; verkon tarjoamat työkalut; sosiaalinen media ammatillisen verkkoviestinnän välineenä 2020-luvulla; kriisiviestintä
Vuorovaikutus: vakuuttavan viestinnän elementit; liike-elämän neuvottelu- ja esiintymistaitojen kehittäminen; empatia ja tunnetaidot ammatillisessa viestinnässä
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistu lähi- eikä verkko-opetukseen eikä suorita/palauta annettuja tehtäviä.
Hylätytyt tehtäväsuoritukset: opiskelija ei hallitse asiatyyliä, ei osaa viestiä tilannekohtaisesti eikä kykene kohdentamaan viestejään tavoitteiden ja kohderyhmän mukaan. Kielessä ja ilmaisussa on runsaasti puutteita sekä rakenne-, muoto- ja tyylivirheitä. Opiskelija ei hahmota yhteisöviestinnän merkitystä eikä kykene käytännön sovellusten tuottamiseen.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii ymmärrettävästi ja asiatyylisesti jäljitellen malleja ja ohjeita. Olennainen tieto välittyy, joskin viestien tavoite- ja tilannekohtaisessa jäsentämisessä on puutteita. Viestien rakentaminen on hapuilevaa, ja kielellisen ilmaisun muoto- ja tyyliseikoissa on huomautettavaa. Opiskelija hahmottaa yhteisöviestinnän merkityksen sekä kykenee soveltamaan tietojaan ja osaamistaan tyydyttävästi.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii jäsentyneesti ja havainnollisesti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Olennainen tieto välittyy selkeästi ja perustellusti. Viestit ovat helposti vastaanotettavia, sujuvia ja tekstit melko virheettömiä. Opiskelija ymmärtää yhteisöviestinnän merkityksen selkeästi sekä kykenee soveltamaan tietojaan ja osaamistaan onnistuneesti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostavasti ja vuorovaikutteisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä monipuolisesti. Opiskelija osaa jäsentää ja tiivistää olennaisen tiedon erinomaisesti ja hallitsee tilannekohtaisen kielen, ilmaisun ja tyylin. Opiskelija ymmärtää yhteisöviestinnän merkityksen monipuolisesti sekä osoittaa viestintäkeinojen asiantuntevaa ja sujuvaa hallintaa.