Palvelujen suunnittelu ja palveluliiketoimintamallit (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00DZ67-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 23.11.2020 - 08.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.01.2021 - 01.06.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Mika Jokinen
- Niina Syrjälä
- Vastuuhenkilö
- Mika Jokinen
- Ryhmät
-
20ALITALiiketalouden tutkinto-ohjelma 2020, monimuoto, Myyntiosaaminen
- Opintojakso
- 3H00DZ67
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojaksolla perehdytään palvelujen suunnitteluun ja erilaisiin palveluliiketoimintamalleihin.
Opiskelija osaa
- määritellä palveluliiketoiminnan muodot ja palveluliiketoimintamallit
- suunnitella palveluita ja käyttää apunaan palvelumuotoilua
Sisältö (Opintojakso)
Mitä ovat palveluliiketoiminnan mallit?
Miten palveluita suunnitellaan?
Miten palveluprosessi toimii?
Miten palveluja muotoillaan?
Mitä on tuotteistaminen?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija tietää palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija hallitsee palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija osaa ratkaista aihealueeseen liittyviä käytännön ongelmia ja perustella ratkaisunsa. Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön tilanteisiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija on tehnyt annetut tehtävät. Opiskelija osaa palvelujen suunnitteluun ja tuotteistamiseen liittyvät peruskäsitteet. Opiskelija pystyy ratkaisemaan ja analysoimaan aihepiiriin liittyviä käytännön ongelmia. Opiskelija osaa perustella ratkaisunsa kattavasti. Opiskelija osaa tarvittaessa myös itse etsiä tietoa ja suunnitella ratkaisuvaihtoehtoja haastaviin tilanteisiin.
Aika ja paikka
Toteutus alkaa tammikuussa ja kestää toukokuun loppuun asti. Ohjattuja valmennuskertoja on kerran kuussa. Koronan takia lähiopetus on epävarmaa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tarkentuu myöhemmin ja tiedotetaan kurssin Moodlessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palvelumuotoilun tentti (yksilö), painotus 20%
Palvelumuotoilu case (ryhmä), painotus 50%
Tuotteistaminen (ryhmä), painotus 30%
Arviointiasteikko on 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä käytetään mm. etävalmennusta, virtuaalisia workshoppeja, tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.
Oppimateriaalit
Tuulaniemi, J, (2011) Palvelumuotoilu
Sivistystoimen työkalupakki palvelumuotoiluun
The Lean Service Creation Handbook (Futurice)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 30%
Tiimityöskentely 60%
Sisällön jaksotus
Palvelumuotoilu 3 op.(tammi-huhti)
Tuotteistamine 2 op. (huhti-touko)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa palvelumuotoilutoimeksiannon parissa.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssilla hyödynnettävä toimeksianto tulee valmentajien kautta. Tiimien ei tarvitse hakea itse toimeksiantoa/toimeksiantajaa.