Metsänhoidon vaihtoehdot (6 op)
Toteutuksen tunnus: 6M00BH13-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.02.2020 - 15.03.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.03.2020 - 08.05.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Metsätalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
- tietää metsänomistajien erilaisten tavoitteiden sekä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävyyden merkityksen metsänhoidon ratkaisujen ohjaajana
-tuntee puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla
-tuntee erilaiset metsien kasvatuksen ja uudistamisen vaihtoehtoiset menetelmät ja niiden perustelut ja osaa soveltaa niitä erilaisiin tilanteisiin
-tuntee ratkaisujen vaikutuksen puuntuotannon kannattavuuteen ja osaa tehdä kannattavuusvertailuja eri vaihtoehtojen välillä
- osaa simuloida erilaisia metsien käsittelyratkaisuja
- tietää miten metsänkäsittelymenetelmän valinta vaikuttaa puunkorjuuseen
- tuntee metsien kasvatukseen liittyvär riskit ja niiden hallintakeinot
-tuntee keskeiset metsän kasvuun ja uudistumiseen vaikuttavat tuhot ja taudit ja sekä keinot torjua ja välttää niitä.
Sisältö (Opintojakso)
Metsien hoidon tavoitelähtöisyys, kotimaisten puulajien puuntuotosmahdollisuudet eri kasvupaikoilla, metsien kasvatus ja uudistaminen erikoistilanteissa (esim. erirakenteiskasvatus, 2- jaksoiset metsät, sekametsät), metsätalouden kannattavuuden laskenta, metsänkasvatussimulaattorin käyttö, metsätuhot ja -taudit sekä niiden torjunta.
Aika ja paikka
11.3.-24.4.2020
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Lopputentti tiistaina 24.4.2020 klo 9.15-12. Uusintatentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tutoriaalityöskentely 20 %
Lopputentti 50 %
Maastoharjoitukset 30%
Itseopiskelutehtävät on oltava tehtynä ja hyväksytty. Yhden tehtävän puuttuuminen opintojakson lopussa alentaa arvosanaa yhdellä, kahden kahdella, kolmen kolmella ja neljän neljällä arvosanayksiköllä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, tutoriaalit, opetuskeskustelut, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, itsenäinen opiskelu ja siihen liittyvät tehtävät
Oppimateriaalit
Tabulaan tallennetut linkit ja aineistot.
Huuskonen, S., Hynynen, J. & Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus. Menetelmät ja kannattavuus. Metla. Metsäkustannus.
Hynynen, J., Valkonen, S. & Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus. Metla.
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. 2014. Metsänhoito. Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio. https://www.metsanhoitosuositukset.fi/wp-content/uploads/2019/06/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf
Valkonen, S., Siren, M. & Piri, T. 2010. Poiminta- ja pienaukkohakkuut – vaihtoehtoja avohakkuille. Metsäkustannus Metla.
Valkonen, S. 2017. Metsän jatkuvasta kasvatuksesta. Metsäkustannus.
Pukkala, T., Lähde, E. & Laiho O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus. Joen Forest Consulting. Bookwell.
Laki metsälain muuttamisesta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tutoriaalit ja niihin valmistautuminen 25 h
Maastoretkeilyt ja -harjoitukset 48 h
Luennot 18 h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitusten teko 80 h
Sisällön jaksotus
Tutoriaalisykli 11.3..-22.4.2020: Harvennustavat ja harvennusreaktio, sekametsien kasvatus, kaksijaksoisten metsien kasvatus, alikasvosten hyväksikäyttö metsänuudistamisessa, eri-ikäisrakenteisten metsien kasvattaminen poiminta- ja pienaukkohakkuin, metsänkasvatuksen riskit ja merkittävimmät metsätuhoriskit ja niiden hallitsemisen keinot. Vaihtoehtoisiin metsänhoitomenetelmiin tutustuminen maastossa, menetelmien soveltamisen harjoittelu.
Itseopiskelutehtävä 1: Sekametsien kasvatus
Itseopiskelutehtävä 2: Harvennustavat ja harvennusreaktio
Itseopiskelutehtävä 3: Eri-ikäisrakenteisen metsän kasvatus
Itseopiskelutehtävä 4: Metsänkasvatuksen riskit ja niiden hallinta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
1.4. 2020 maastoretkeily toteutetuilla hakkuukohteilla Lempäälässä., 8.4.2020 Vierailu LuKen Vesijaon tutkimusalueelle LuKen tutkijan johdolla, 15. Maastoharjoitus Tampereen kaupungin metsässä, purku 17.4.2020.
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolovelvollisuus tutoriaaleissa, maastoretkeilyillä ja maastoharjoituksessa ja sen purussa.
Itseopiskelutehtävät oltava tehty, ne arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei osallistunut tutoriaaleihin tai muuhun läsnäoloa edellyttäviin tapahtumiin eikä tehnyt korvaavia suorituksia. Opiskelija ei ole tehnyt tutoriaalimuistiinpanoja eikä valmistautunut purkututoriaaliin. Opiskelija ei ole tehnyt ja palauttanut tabulaan kaikkia annettuja tehtäviä tai niitä ei ole hyväksytty. Opiskelijan osaamisessa on huomattavia puutteita tai virheitä käsitteiden käytössä että metsänhoitomenetelmiä koskevissa perustiedoissa.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä. Opiskelija tuntee sekametsiä, kaksijaksoisia sekä erirakenteisia metsiä koskevat metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin perillä suositusten perusteista. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat. Opiskelija on melko passiivinen tutoriaali-istunnoissa ja istuntoihin valmistautuminen on puutteellista. Opiskelija on jättänyt palauttamatta osan itseopiskelutehtävistä tai osaa ei ole hyväksytty.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien vaikutuksia, riskejä, soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa tehdä metsänkäsittelyratkaisun valinnan itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia. Opiskelija osaa tehdä vaikutusten, riskien ja kannattavuuden vertailuja erilaisten metsänhoidollisten menetelmien välillä. Opiskelija on jättänyt palauttamatta yhden itseopiskelutehtävän tai yksi on hylätty, ja hänen osaamisensa on muuten kiitettävä (5) tai oikein hyvä (4).
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta, riskejä ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa kuvata useita kohteelle mahdollisia vaihtoehtoisia metsänkäsittelyratkaisuja ja selostaa metsänomistajalle niiden hyviä ja huonoja puolia sekä niihin liittyviä riskejä. Opiskelija tuntee metsänhoitosuositukset hyvin ja on perehtynyt syvällisesti niiden taustalla olevaan tutkimustietoon. Opiskelija osaa käyttää tätä tietoa metsänkäsittelymenetelmän valinnassa ja sen perustelemisessa. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat ja osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä metsänkasvatusmenetelmän valinnassa. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, retkeilyillä ja harjoituksissa, panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä. Opiskelija on palauttanut hyväksytysti kaikki itseopiskelutehtävät.