Silvicultural Alternatives (6 cr)
Code: 6M00BH13-3009
General information
- Enrolment period
- 15.02.2020 - 15.03.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.03.2020 - 08.05.2020
- Implementation has ended.
- Credits
- 6 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Forestry
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Forestry
Objectives (course unit)
The student:
- understands how the forest owner´s different objectives and the objectives of ecological, economic and social sustainability influence the silvicutural decisions
- knows the wood production capacity of different tree species on different sites
- knows the alternative methods and arguments for stand management and forest regeneration and can apply different methods in practical situations
- knows how the decisions influence the profitability of forest management and knows how to make economical comparisons between different alternatives
- knows how to simulate different silvicultural decisions and is aware of how silvicultural decisions affect harvesting operations
-knows the risks related to forest management and means to control them
- knows the most important forest pests and diseases and the ways to control them.
Content (course unit)
Objectives of forest owners and their effect on silviculture, wood production capacity of native tree species on different sites, stand management and forest regeneration in special situations, forestry profitability calculations, use of stand management simulator computer program, forest pests and diseases and their control.
Location and time
11.3.-24.4.2020
Exam schedules
Lopputentti tiistaina 24.4.2020 klo 9.15-12. Uusintatentti
Assessment methods and criteria
Tutoriaalityöskentely 20 %
Lopputentti 50 %
Maastoharjoitukset 30%
Itseopiskelutehtävät on oltava tehtynä ja hyväksytty. Yhden tehtävän puuttuuminen opintojakson lopussa alentaa arvosanaa yhdellä, kahden kahdella, kolmen kolmella ja neljän neljällä arvosanayksiköllä.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Luennot, tutoriaalit, opetuskeskustelut, maastoharjoitukset ja -retkeilyt, itsenäinen opiskelu ja siihen liittyvät tehtävät
Learning materials
Tabulaan tallennetut linkit ja aineistot.
Huuskonen, S., Hynynen, J. & Valkonen, S. 2014. Metsänkasvatus. Menetelmät ja kannattavuus. Metla. Metsäkustannus.
Hynynen, J., Valkonen, S. & Rantala, S. 2005. Tuottava metsänkasvatus. Metsäkustannus. Metla.
Äijälä, O., Koistinen, A., Sved, J., Vanhatalo, K. & Väisänen, P. 2014. Metsänhoito. Hyvän metsänhoidon suositukset. Tapio. https://www.metsanhoitosuositukset.fi/wp-content/uploads/2019/06/Metsanhoidon_suositukset_Tapio_2019.pdf
Valkonen, S., Siren, M. & Piri, T. 2010. Poiminta- ja pienaukkohakkuut – vaihtoehtoja avohakkuille. Metsäkustannus Metla.
Valkonen, S. 2017. Metsän jatkuvasta kasvatuksesta. Metsäkustannus.
Pukkala, T., Lähde, E. & Laiho O. 2011. Metsän jatkuva kasvatus. Joen Forest Consulting. Bookwell.
Laki metsälain muuttamisesta
Student workload
Tutoriaalit ja niihin valmistautuminen 25 h
Maastoretkeilyt ja -harjoitukset 48 h
Luennot 18 h
Itsenäinen opiskelu ja harjoitusten teko 80 h
Content scheduling
Tutoriaalisykli 11.3..-22.4.2020: Harvennustavat ja harvennusreaktio, sekametsien kasvatus, kaksijaksoisten metsien kasvatus, alikasvosten hyväksikäyttö metsänuudistamisessa, eri-ikäisrakenteisten metsien kasvattaminen poiminta- ja pienaukkohakkuin, metsänkasvatuksen riskit ja merkittävimmät metsätuhoriskit ja niiden hallitsemisen keinot. Vaihtoehtoisiin metsänhoitomenetelmiin tutustuminen maastossa, menetelmien soveltamisen harjoittelu.
Itseopiskelutehtävä 1: Sekametsien kasvatus
Itseopiskelutehtävä 2: Harvennustavat ja harvennusreaktio
Itseopiskelutehtävä 3: Eri-ikäisrakenteisen metsän kasvatus
Itseopiskelutehtävä 4: Metsänkasvatuksen riskit ja niiden hallinta
Practical training and working life cooperation
1.4. 2020 maastoretkeily toteutetuilla hakkuukohteilla Lempäälässä., 8.4.2020 Vierailu LuKen Vesijaon tutkimusalueelle LuKen tutkijan johdolla, 15. Maastoharjoitus Tampereen kaupungin metsässä, purku 17.4.2020.
International connections
Ei ole
Further information
Läsnäolovelvollisuus tutoriaaleissa, maastoretkeilyillä ja maastoharjoituksessa ja sen purussa.
Itseopiskelutehtävät oltava tehty, ne arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija ei osallistunut tutoriaaleihin tai muuhun läsnäoloa edellyttäviin tapahtumiin eikä tehnyt korvaavia suorituksia. Opiskelija ei ole tehnyt tutoriaalimuistiinpanoja eikä valmistautunut purkututoriaaliin. Opiskelija ei ole tehnyt ja palauttanut tabulaan kaikkia annettuja tehtäviä tai niitä ei ole hyväksytty. Opiskelijan osaamisessa on huomattavia puutteita tai virheitä käsitteiden käytössä että metsänhoitomenetelmiä koskevissa perustiedoissa.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelijalla on tiedollisia puutteita metsänkasittelyä koskevissa käsitteissä ja menetelmissä. Opiskelija tuntee sekametsiä, kaksijaksoisia sekä erirakenteisia metsiä koskevat metsänhoitosuositukset, mutta ei ole kovin hyvin perillä suositusten perusteista. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat. Opiskelija on melko passiivinen tutoriaali-istunnoissa ja istuntoihin valmistautuminen on puutteellista. Opiskelija on jättänyt palauttamatta osan itseopiskelutehtävistä tai osaa ei ole hyväksytty.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien vaikutuksia, riskejä, soveltuvuutta ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa tehdä metsänkäsittelyratkaisun valinnan itsenäisesti käyttäen apuna metsänhoitosuosituksia. Opiskelija osaa tehdä vaikutusten, riskien ja kannattavuuden vertailuja erilaisten metsänhoidollisten menetelmien välillä. Opiskelija on jättänyt palauttamatta yhden itseopiskelutehtävän tai yksi on hylätty, ja hänen osaamisensa on muuten kiitettävä (5) tai oikein hyvä (4).
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Opiskelija hallitsee sekametsien, kaksijaksoisten sekä erirakenteisten metsien kasvatuksen menetelmät ja osaa arvioida näiden menetelmien soveltuvuutta, riskejä ja kannattavuutta erilaisissa metsiköissä ja kasvupaikoilla. Opiskelija osaa kuvata useita kohteelle mahdollisia vaihtoehtoisia metsänkäsittelyratkaisuja ja selostaa metsänomistajalle niiden hyviä ja huonoja puolia sekä niihin liittyviä riskejä. Opiskelija tuntee metsänhoitosuositukset hyvin ja on perehtynyt syvällisesti niiden taustalla olevaan tutkimustietoon. Opiskelija osaa käyttää tätä tietoa metsänkäsittelymenetelmän valinnassa ja sen perustelemisessa. Opiskelija tuntee tärkeimmät metsien kasvatukseen ja uudistamiseen vaikuttavat riskit ja tuhonaiheuttajat ja osaa arvioida ja kuvata niiden merkitystä metsänkasvatusmenetelmän valinnassa. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, retkeilyillä ja harjoituksissa, panostaa tutoriaali-istuntoihin ja on keskeisessä roolissa niissä. Opiskelija on palauttanut hyväksytysti kaikki itseopiskelutehtävät.