Työhyvinvointi, työsuojelu ja työturvallisuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00DP35-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 17.01.2021 - 24.02.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.03.2021 - 30.04.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakso perehdyttää opiskelijan esimiehen velvollisuuksiin työhyvinvoinnissa, työsuojelussa ja työturvallisuudessa sekä antaa käsityksen ko. asioiden merkityksestä työyhteisössä.
Opiskelija:
- ymmärtää työhyvinvoinnin merkityksen organisaation johtamisessa ja omassa esimiestyössä
- työsuojelun tavoitteet ja merkityksen työyhteisössä
- työturvallisuuteen liittyvät esimiehen vastuut ja velvollisuudet.
Sisältö (Opintojakso)
Mitä työhyvinvointiin liittyviä vastuita esimiehellä on?
Mitä työsuojeluun kuuluu ja miten sitä hoidetaan työpaikoilla?
Kuinka työterveyshuolto järjestetään ja kuka siitä vastaa?
Mitä työturvallisuusjohtaminen sisältää ja mitä vastuita esimiehellä on siihen liittyen?
Miksi esimiehen oma työhyvinvointi on tärkeää?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija osaa kuvata työhyvinvointiin, työsuojeluun ja työturvallisuuteen liittyviä asioita. Hän pystyy nimeämään esimiehen vastuita ja velvollisuuksia ko. asioihin liittyen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija tuntee organisaation työhyvinvointiin, työsuojeluun ja työturvallisuuteen liittyvät asiat ja osaa soveltaa ja vertailla niitä työyhteisön toiminnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija ymmärtää esimiehen vastuut ja velvollisuudet liittyen työhyvinvointiin, työsuoje-luun ja työturvallisuuteen ja ymmärtää niiden merkityksen organisaation johtamisessa. Hän soveltaa oppimiaan asioita käytännön tilanteissa ja osaa toimia työyhteisössä vastuullisesti ja kehittää ko. asioita.
Aika ja paikka
4. periodi/kevät 2020
Etäopetus (Zoom)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Työsuojelun ja työturvallisuuden sääntely: Moodle-tentti 14.-16.4.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Työsuojelun ja työturvallisuuden sääntely:
Moodle-tentti, jonka maksimipistemäärä on 30 pistettä.
Lisäksi ennakkotehtäväpaketit (2 kpl) tulee palauttaa annetussa määräajassa. Palauttamatta jätetyt tehtävät vähentävät tenttipisteitä 3 p./palauttamatta jäänyt tehtävä.
Juridiikan osuuden arvosana määräytyy seuraavasti: 15-17 p.-> 1, 18-20 p. > 2, 21-23 p. -> 3, 24-26 p.-> 4, 27-30 p. -> 5
Työsuojelu:
Työhyvinvointi 2,5 op:
Ryhmätehtävä 50% työhyvinvoinnin osuudesta ja yksilötehtävä 50% työhyvinvoinnin osuudesta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etätapaamiset (luennot, tehtävät, keskustelut) Zoomissa
Harjoitustehtävät
Pohdintatehtävät
Oppimateriaalit
Työsuojelun ja työturvallisuuden sääntely:
Moodleen tarkemmin linkitetyt: Eduhouse-palvelun tallenteet, Työturvallisuuskeskuksen materiaalit ja Työsuojelu.fi -sivuston materiaalit
Moodlessa jaettu muu kurssimateriaali
Zoom-kerroilla tehdyt tehtävät
Työhyvinvointi:
Ryhmätehtävä työhyvinvoinnin teemasta ja yksilötehtävä työhyvinvoinnin kehittämisestä organisaatiossa
Harri Virolainen: Kokonaisvaltainen työhyvinvointi
Riitta Hyppänen: Työhyvinvointi johtaa tuloksiin
Moodlessa työhyvinvoinnin alueelta tietolähteitä, linkkejä yms.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työsuojelun ja työlainsäädännön sääntely:
Ennakkotehtävät Moodlessa
Zoom-tapaamiset
Työhyvinvointi:
Ryhmätehtävä ja sen esitys Zoomissa
Kehittämistehtävä (yksilö) Moodlessa
Sisällön jaksotus
Työsuojelun ja työturvallisuuden sääntely 2,5 op -> 67 h
Työsuojelu 2,5 op -> 67
Työhyvinvointi 2,5 op
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija saavuttaa opintojakson vaatimukset perustasolla. Opiskelija ymmärtää opintojakson/aihealueen käsitteitä ja malleja sekä pystyy hahmottamaan niiden välisiä lainalaisuuksia.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson/aihealueen sisältöä hyvällä tasolla. Opiskelija osaa määritellä aihepiirin teemoja ja malleja sekä pystyy soveltamaan opittuja aihealueita käytännössä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson/aihealueen tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija on sisäistänyt oppimansa ja pystyy analysoimaan ja soveltamaan aihealueen teemoja laaja-alaisesti myös käytännössä.