Tutkimus työvälineenä (5op)
Toteutuksen tunnus: 3H00CU40-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2019 - 31.12.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Liiketalous
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojaksolla opitaan tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä ja niiden soveltamista.
Opiskelija
- osaa asettaa tutkimusongelman
- osaa soveltaa teoriaa tutkimuksen tekemisessä
- osaa laatia tutkimussuunnitelman
- osaa valita sopivan tutkimustyypin
- osaa valita sopivan tutkimusaineiston keruumenetelmän ja käyttää sitä
- osaa laatia sopivia kysymyksiä ja muita tarvittavia mittareita
- osaa käyttää tutkimuksen arviointikriteerejä
- osaa soveltaa tutkimuksen tekemisen eettisiä ja juridisia kriteerejä
- osaa kirjoittaa tutkimusraportin
- osaa käyttää tilasto-ohjelmaa
Sisältö (Opintojakso)
Mitä tutkimus on ja mitä se sisältää?
Mitä tarkoittaa laadullinen ja määrällinen tutkimus?
Miten tutkimusprosessi etenee?
Miten tutkimus toteutetaan käytännössä?
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
1. vuoden opintojaksot tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Määrällinen tutkimus: Palautettava harjoitustyö
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
luennot
harjoitukset
harjoitustyö
oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
Heikkilä, Tarja: Tilastollinen tutkimus.
Verkkomateriaalia
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Määrällinen tutkimus:
luennot ja harjoitukset lähikerroilla (12 h)
Itsenäinen työskentely: kurssimateriaalin perehtyminen, harjoitukset ja harjoitustyö (68 h)
Tutkimuksen perusteet ja laadullinen tutkimus:
luennot ja harjoitukset lähikerroilla (7 h)
itsenäinen työskentely ja oppimispiväkirjan laatiminen (46 h)
Sisällön jaksotus
Tutkimustyön perusteet ja laadullinen tutkimus:
16.1. Tutkimustyön perusteet ja tutkimusetiikka
21.2. Laadullisen tutkimuksen lähetymistavat ja menetelmät
20.3. Sisällönanalyysi
Määrällinen tutkimus:
17.1. Havaintomatriisi, jakaumataulukot ja -kuviot
20.2. Ryhmittäin kuvaaminen
19.3. Tunnusluvut ja niiden tulkinta
17.4. Edelliset aiheet
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Sovittava erikseen opettajien kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Säännöllinen lähikerroille osallistuminen on tärkeää.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole palauttanut harjoitustyötä tai läpäissyt tenttiä. Opiskelija ei ole ymmärtänyt kurssin sisältöä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa.