Siirry suoraan sisältöön

Työntekijäkokemuksen johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 8U00DR22-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 05.01.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.01.2020 - 14.03.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Restonomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettajat
Päivi Mayor
Mika Boedeker
Vastuuhenkilö
Satu Kylmälä
Opintojakso
8U00DR22

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija osaa
-kehittää henkilöstön johtamisosaamistaan
-analysoida palvelualojen töitä, työtehtäviä, henkilöstöjohtamista ja työkulttuureja
-tutkia, kehittää ja rikastaa työntekijäkokemusta
-hyödyntää tilanteen vaatimaa johtamista
-suunnitella ja kehittää edellä mainittujen pohjalta palveluyritysten henkilöstöstrategiaa
-suunnitella ja toteuttaa työntekijäkokemukseen liittyvän kehittämishankkeen

Sisältö (Opintojakso)

-palvelualojen henkilöstöjohtamisen parhaat käytänteet/menettelytavat, haasteet ja kehittämisilmiöt
-työntekijäkokemukseen vaikuttavat tekijät
-tunnetietoisuus
-tiedolla johtaminen työntekijäkokemuksen parantamisessa
-palveluorganisaatioiden henkilöstöstrategiat

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä työntekijäkokemukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistöt
- tuntee erilaisia menettelytapoja työntekijäkokemuksen kehittämiseen
- tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa soveltaa henkilöstön kehittämisen työkaluja ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman työkalun työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja perustella valintansa
- osaa kuvata ja arvioida esimiehenä oman henkilöstöjohtamisensa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti työntekijäkokemuksen johtamiseen liittyviä asioita ja niiden välisiä suhteita
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja, perustella niitä ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja johtamiseksi
- käyttää palautetta ja tietoa systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun ja hyvinvoinnin kehittämisen välineenä

Aika ja paikka

Lähikerrat:

23.1.2020 klo 16.30 - 20.00

12.3.2020 klo 16.30 - 20.00 - TILA: C2-12

14.3.2020 klo 8.30 - 14.00 - TILA: B5-31

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssi arvioidaan seuraavasti:

Pienryhmissä tehtävät kirjalliset tehtävät:

- Osa 1) Työntekijäkokemus työntekijän näkökulmasta: 50 % arvosanasta
- Osa 2) Työntekijäkokemuksen johtaminen ja sen kehittäminen: 50 % arvosanasta

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi koostuu interaktiivista lähikerroista ja projektityöskentelystä pienryhmissä.

Oppimateriaalit

Annetaan luennolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä on 5 opintopisteen kurssi, mikä vastaa noin 135 tuntia opiskelijan opiskeluaikaa.

Sisällön jaksotus

Lähikerrat:

23.1.2020 klo 16.30 - 20.00 : Kurssin avaus, ryhmäytyminen, tunteet ja työntekijäkokemus

Kirjoitustehtävä ryhmissä osa 1) Työntekijäkokemus työntekijän näkökulmasta
Kirjoitustehtävä ryhmissä osa 2) Muotoile ideaali työntekijäkokemus ja pohdi, miten muutos saadaan johtamisen avulla aikaan

12.3.2020 klo 16.30 - 20.00: Osan 2 esitykset / mahdollinen vierailija

14.3.2020 klo 8.30 - 14.00: Osan 2 esitykset / mahdollinen vierailija

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista tapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Projektityö käsittelee osallistujien omia työyhteisöjä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

• Opiskelijat osaavat tunnistaa ja määritellä työntekijäkokemukseen liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä kirjallisessa työssään. He tuntevat erilaisia menettelytapoja työntekijäkokemuksen kehittämiseen. Näiden tarkastelu on kuitenkin yksipuolista ja erilaisia näkökulmia on vähän.
• Kolmea kirjallista tai muuta lähdettä on hyödynnetty
• Käsiteltyjä asioita on vähän reflektoitu oman työn ja kokemusten kautta
• Raportin lopulliseen versioon on mahdollisesti käytetty ryhmän vertaispalautetta, mutta tämä jää epäselväksi
• Raportin muodossa on yritetty seurata TAMKin virallisia raportointiohjeita, mutta siinä on vielä selkeitä puutteita

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

• Opiskelijat osaavat soveltaa henkilöstön kehittämisen työkaluja ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman työkalun työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja perustella valintansa kirjallisessa työssään. He osaavat
osaa kuvata ja arvioida esimiehenä oman henkilöstöjohtamisensa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
• Työn lopullisessa muodossa on käytetty saatua palautetta.
• 4-9 tai useampaa kirjallista ja muuta lähdettä on hyödynnetty ansiokkaasti
• Käsiteltyjä asioita on reflektoitu melko hyvin oman työn ja kokemusten kautta
• Raportin muodossa on seurattu melko hyvin TAMKin virallisia raportointiohjeita (esim. suorat lainaukset tulee aina merkitä)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

• Opiskelijat ymmärtävät laaja-alaisesti työntekijäkokemuksen johtamiseen liittyviä asioita ja niiden välisiä suhteita ja osoittavat tämän kirjallisessa työssään. He ovat hyödyntäneet erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja, perustelleet ne hyvin työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja johtamiseksi.
• Työn lopullisessa muodossa on käytetty palautetta ja tietoa systemaattisesti.
• 10 tai useampaa kirjallista ja muuta lähdettä on hyödynnetty ansiokkaasti
• Käsiteltyjä asioita on reflektoitu erittäin hyvin oman työn ja kokemusten kautta
• Raportin muodossa on seurattu täydellisen hyvin TAMKin virallisia raportointiohjeita (esim. suorat lainaukset tulee aina merkitä)

Siirry alkuun