Työntekijäkokemuksen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 8U00DR22-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 25.11.2019 - 05.01.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 23.01.2020 - 14.03.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Restonomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 35
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa
-kehittää henkilöstön johtamisosaamistaan
-analysoida palvelualojen töitä, työtehtäviä, henkilöstöjohtamista ja työkulttuureja
-tutkia, kehittää ja rikastaa työntekijäkokemusta
-hyödyntää tilanteen vaatimaa johtamista
-suunnitella ja kehittää edellä mainittujen pohjalta palveluyritysten henkilöstöstrategiaa
-suunnitella ja toteuttaa työntekijäkokemukseen liittyvän kehittämishankkeen
Sisältö (Opintojakso)
-palvelualojen henkilöstöjohtamisen parhaat käytänteet/menettelytavat, haasteet ja kehittämisilmiöt
-työntekijäkokemukseen vaikuttavat tekijät
-tunnetietoisuus
-tiedolla johtaminen työntekijäkokemuksen parantamisessa
-palveluorganisaatioiden henkilöstöstrategiat
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tunnistaa ja määritellä työntekijäkokemukseen liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistöt
- tuntee erilaisia menettelytapoja työntekijäkokemuksen kehittämiseen
- tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa soveltaa henkilöstön kehittämisen työkaluja ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman työkalun työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja perustella valintansa
- osaa kuvata ja arvioida esimiehenä oman henkilöstöjohtamisensa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- ymmärtää laaja-alaisesti työntekijäkokemuksen johtamiseen liittyviä asioita ja niiden välisiä suhteita
- osaa etsiä erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja, perustella niitä ja kokeilla uudenlaisia toimintamalleja työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja johtamiseksi
- käyttää palautetta ja tietoa systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun ja hyvinvoinnin kehittämisen välineenä
Aika ja paikka
Lähikerrat:
23.1.2020 klo 16.30 - 20.00
12.3.2020 klo 16.30 - 20.00 - TILA: C2-12
14.3.2020 klo 8.30 - 14.00 - TILA: B5-31
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssi arvioidaan seuraavasti:
Pienryhmissä tehtävät kirjalliset tehtävät:
- Osa 1) Työntekijäkokemus työntekijän näkökulmasta: 50 % arvosanasta
- Osa 2) Työntekijäkokemuksen johtaminen ja sen kehittäminen: 50 % arvosanasta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi koostuu interaktiivista lähikerroista ja projektityöskentelystä pienryhmissä.
Oppimateriaalit
Annetaan luennolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä on 5 opintopisteen kurssi, mikä vastaa noin 135 tuntia opiskelijan opiskeluaikaa.
Sisällön jaksotus
Lähikerrat:
23.1.2020 klo 16.30 - 20.00 : Kurssin avaus, ryhmäytyminen, tunteet ja työntekijäkokemus
Kirjoitustehtävä ryhmissä osa 1) Työntekijäkokemus työntekijän näkökulmasta
Kirjoitustehtävä ryhmissä osa 2) Muotoile ideaali työntekijäkokemus ja pohdi, miten muutos saadaan johtamisen avulla aikaan
12.3.2020 klo 16.30 - 20.00: Osan 2 esitykset / mahdollinen vierailija
14.3.2020 klo 8.30 - 14.00: Osan 2 esitykset / mahdollinen vierailija
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista tapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Projektityö käsittelee osallistujien omia työyhteisöjä.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
• Opiskelijat osaavat tunnistaa ja määritellä työntekijäkokemukseen liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä kirjallisessa työssään. He tuntevat erilaisia menettelytapoja työntekijäkokemuksen kehittämiseen. Näiden tarkastelu on kuitenkin yksipuolista ja erilaisia näkökulmia on vähän.
• Kolmea kirjallista tai muuta lähdettä on hyödynnetty
• Käsiteltyjä asioita on vähän reflektoitu oman työn ja kokemusten kautta
• Raportin lopulliseen versioon on mahdollisesti käytetty ryhmän vertaispalautetta, mutta tämä jää epäselväksi
• Raportin muodossa on yritetty seurata TAMKin virallisia raportointiohjeita, mutta siinä on vielä selkeitä puutteita
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
• Opiskelijat osaavat soveltaa henkilöstön kehittämisen työkaluja ja valita eri vaihtoehdoista sopivimman työkalun työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja perustella valintansa kirjallisessa työssään. He osaavat
osaa kuvata ja arvioida esimiehenä oman henkilöstöjohtamisensa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.
• Työn lopullisessa muodossa on käytetty saatua palautetta.
• 4-9 tai useampaa kirjallista ja muuta lähdettä on hyödynnetty ansiokkaasti
• Käsiteltyjä asioita on reflektoitu melko hyvin oman työn ja kokemusten kautta
• Raportin muodossa on seurattu melko hyvin TAMKin virallisia raportointiohjeita (esim. suorat lainaukset tulee aina merkitä)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
• Opiskelijat ymmärtävät laaja-alaisesti työntekijäkokemuksen johtamiseen liittyviä asioita ja niiden välisiä suhteita ja osoittavat tämän kirjallisessa työssään. He ovat hyödyntäneet erilaisia toimintatapoja ja vaihtoehtoja, perustelleet ne hyvin työntekijäkokemuksen kehittämiseksi ja johtamiseksi.
• Työn lopullisessa muodossa on käytetty palautetta ja tietoa systemaattisesti.
• 10 tai useampaa kirjallista ja muuta lähdettä on hyödynnetty ansiokkaasti
• Käsiteltyjä asioita on reflektoitu erittäin hyvin oman työn ja kokemusten kautta
• Raportin muodossa on seurattu täydellisen hyvin TAMKin virallisia raportointiohjeita (esim. suorat lainaukset tulee aina merkitä)