Sosiaalipedagogiikka työorientaationa (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL36-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.07.2019 - 30.11.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Avoin AMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija:
Tietää sosiaalipedagogiikan peruslähtökohtia
Osaa kuvata sosiaalipedagogiikan keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen
Osaa kehittää omaa sosiaalipedagogista käyttöteoriaansa
Tunnistaa sosiaalipedagogisen orientaation varhaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä ja tietää erilaisia sosiaalipedagogiikan työorientaatiota
Osaa ajatella kriittisesti ja tiedostaen
Sisältö (Opintojakso)
Sosiaalipedagogiikan peruskäsitteet: osallisuus, yhteisöllisyys, pedagoginen suhde, integraatio, emansipaatio, dialogisuus ja toiminnallisuus
Sosiaalipedagogiikan perusorientaatiot eri toimintaympäristöissä
Sorrettujen pedagogiikka
Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa, kansalaiskasvatuksessa ja sosiaalityössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Kuvaa ja tietää sosiaalipedagogisen orientaation perusajatukset, käsitteet ja toimintatavat.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Kykenee kertomaan monipuolisesti ja laaja-alaisesti sosiaalipedagogisen toiminnan lähtökohdista ja merkityksistä sosiaalialan työssä sekä hieman analysoimaan niiden avulla sosiaalista todellisuutta ja työtään.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Kykenee luomaan kokonaisvaltaisen ja teoreettisesti perustellun ajattelumallin sosiaalipedagogiikasta ja kykenee analysoimaan sen avulla omaa työotettaan ja sosiaalista todellisuutta kriittisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole suorittanut kaikkia kurssin osa-alueita, tai ei ole läpäissyt luento- ja kirjallisuustenttiä.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti, 26.10-31.1.2019
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Itsenäiset kirjalliset tehtävät (3kpl), palautus Tabulaan viimeistään 31.1.2020 mennessä.
Kurssiarvosanan korotus tutkintosäännön mukaan. (ks. tutkintosääntö)
Jos opiskelija saa hylätyn arvioinnin tai ei osallistu kuulusteluun, hänellä on kaksi uusintasuorituskertaa. Ellei opiskelija pysty osoittamaan perusteltua syytä poissaoloonsa kuulustelusta tai uusinnasta, poissaolo katsotaan hylätyksi suoritukseksi. Itsenäisen tehtävän osalta tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijalla on kaksi kertaa mahdollisuus täydentää tehtäväänsä, jos tehtävä on hylätty.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1. Osallistuminen lähiopetukseen HYV/HYL
2. Kirjallinen tehtävä 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, dialogiset ryhmät,ryhmätyöt, tentit
Oppimateriaalit
Oppimateriaali:
Nivala & Ryynänen: Sosiaalipedagogiikka
Suositeltava kirjallisuus:
Varhaiskasvatuksen kirjallisuus ja tutkimus sosiaalipedagogiikan soveltamiseen.
Lähiopetuksen materiaalit
Freire, Paulo : Sorrettujen pedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op 5x 27h=135h
Kontaktiopetus 12h
Itsenäinen opiskelu 123h
Sisällön jaksotus
26.10.2019 12.45 - 15.15 EM/ Johdanto sosiaalipedagogiikkaan
08.11.2019 14.00 - 16.30 RY/ Sosiaalipedagogiikka varhaiskasvatuksessa
( kasvatusajattelu, kasvatuksen päämäärä yms. )
29.11.2019 14.00 - 15.30 EM/ Sosiaalipedagoginen kasvatustyö (Pedagoginen suhde, dialoginen pedagogiikka)
30.11.2019 12.30-15.15 / RY/ Sosiaalipedagoginen toimintakulttuuri varhaiskasvatuksessa (Osallisuus, yhteisöllisyys)
Lisätietoja opiskelijoille
Poissaolojen korvaus:
Perehdy lähiopetuksessa käsiteltyihin teemoihin ja materiaaleihin, ja kirjoita reflektiivinen 1-2 sivun mittainen raportti. Palauta Tabulan keskustelualustalle viikon sisään.