Elämänkulun ja kehityksen psykologia (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL30-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2019 - 30.09.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2019 - 31.12.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Avoin AMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Avoin ammattikorkeakoulu
- Opettajat
- Minna Putous
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Tuija Laakso
- Vastuuhenkilö
- Riikkaelina Susipolku-Jensen
- Opintojakso
- 7S00EL30
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tarkastella elämänkulkua jatkumona sekä psyykkisenä, fyysisenä ja sosiaalisena synteesinä huomioiden eri elämänvaiheet ja elämäntapahtumat.
- osaa selittää kiintymyssuhdemallit ja niiden syntymisen sekä tarkastella niiden merkitystä ihmisen elämänkulussa.
- osaa kuvailla tunne-elämän kehittymistä ja sen merkitystä eri elämänvaiheissa
- osaa selittää seksuaalisen kehityksen ja seksuaalikasvatuksen merkityksen huomioiden psyykkisen, fyysisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
Sisältö (Opintojakso)
- Psykologista tietoa eri elämänvaiheista
- Tietoa kiintymysuhteista ja tunne-elämän merkityksestä eri elämänvaiheissa.
- Traumatietoa
- Tietoa elämänkulun eri mahdollisuuksista ihmisen psyykkisen eheytymisen kannalta
- Seksuaalinen kehitys ja seksuaalikasvatus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön. Valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia ei ole perusteltu teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja. Osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin. Osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja. Osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hylätty: Tavoitteisiin liittyviä ilmiöitä, teoriaa ja peruskäsitteistöä ei ole määritelty ja kuvattu riittävästi tai se on virheellistä. Sisällönhallinta epäjohdonmukaista ja puutteellista tai virheellistä. Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Kirjallisuustentti:
Saukkola, K., Laane, T. 2017. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen ja
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilaanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Tabulan ryhmätentti on auki 18-21.11.2019. Tenttiaika 3h.
-Kasvun prosessitehtävä palautus 12.12 mennessä
- Seksuaalisuus-tehtävä: esitykset 13-14.12.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Luennot
- Kirjallisuus
- Aktivoivat tehtävät
- Reflektointi
- Ryhmätyöskentely
- Elokuva
- Aidot oppimisympäristöt
- Oman minuuden ja elämän kokemuksen soveltaminen
- Oppinnollistaminen
Oppimateriaalit
Saukkola, K., Laane, T. 2017. Näe sydämellä. Luo arvostava yhteys lapseen.
Ahonen, L. 2017. Haastavat kasvatustilaanteet. Lämpimän vuorovaikutuksen käsikirja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op = 135h
Lähiopetus ja ryhmätyöskentely
Tenttikirjallisuuden opiskelu
Opinnollistamistehtävät
Sisällön jaksotus
Lauantai 24.8 klo 12.15 - 15.15 Johdanto kiintymyssuhdenäkökulmasta (Riikkaelina)
Perjantai 20.9 klo 13.00- 16.00 Tunne-elämänjatkumo 1 + Seksuaalisuustehtävä (Minna)
Perjantai 27.9 klo 9.00-12.00 Johdanto traumatietoon (Riikkaelina)
Perjantai 11.10 klo9-12 Tunne-elämän jatkumo 2 ja oppinnollistaminen: seksuaalisuus (Minna)
Perjantai 15.11 klo 13.00-16.00 Aikuisuuden kiintymyssuhteet: parisuhteet (Riikkaelina)¨
Perjantai 29.11 klo9-12 Vanhuus + keskustelu läheisen kanssa purku (Minna)
Perjantai 13.12
Tabula ryhmätentti:
18-21.11.2019
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kirjallisuustentti (0-5)
-Kasvun prosessitehtävä: Minun sukujuureni ja elämän tarinani: Minä ihmisenä (Hyväksytty-Täydennettävä/Hylätty)
- Seksuaalikasvatus + seksuaalisuuden monimuotoisuus -tehtävä (Hyväksytty-Täydennettävä/Hylätty). Kiitetettävällä voi nostaa kirjallisuustentin arvosanaa.