Siirry suoraan sisältöön

SCIL Kesä 2019 1 (6op)

Toteutuksen tunnus: NN00DD91-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.04.2019 - 12.07.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.06.2019 - 05.07.2019
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 - 6
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
10 - 120
Vastuuhenkilö
Eija Syrjämäki
Opintojakso
NN00DD91

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

SCIL- yleiset osaamistavoitteet

• opiskelija kykenee tunnistamaan ja kuvaamaan ratkaistavan ongelman sekä määrittelemään kehitysprojektin tavoitteet ja lopputuloksen sisältämän arvon yhdessä projektitiimin jäsenten kanssa.
• opiskelija osaa suunnitella projektin toteutuksen osana tiimiä ja hyödyntää ketteriä projektityöskentelymenetelmiä osana poikkitieteellistä ja monikultuurillista projektitiimissä
• opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa tavoitellun lopputuloksen asiakas- ja käyttäjälähtöisesti, hyödyntäen tätä tukevia menetelmiä (esim. palvelumuotoilu)
• opiskelija osaa soveltaa, hyödyntää ja hankkia uusia oman alansa tietoja ja menetelmiä projekteissa tavoiteltavan lopputuloksen aikaansaamiseksi
• opiskelija kykenee ottamaan vastuuta oman toimintaympäristön kehittämisestä sekä tunnistamaan oman osaamisensa ja työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta
• opiskelija osaa viestiä selkeästi ja täsmällisesti projektin edistymisestä ja lopputuloksesta asiakkaalle ja muille sidosryhmille

Projektikohtaisten henkilökohtaisten osaamistavoitteiden määrittäminen:
• opiskelija määrittelee ja kirjaa henkilökohtaiset projektikohtaiset osaamistavoitteensa, jotka käydään läpi ja hyväksytään yhdessä projektin valmentajan kanssa (nk. learning agreement)
• henkilökohtaisissa osaamistavoitteissa määritellään omaan alaan osaamistavoitteiden kehittäminen, ottaen huomioon opiskelijan henkilökohtaisen oppimissuunnitelman ja opiskelijan roolin projektissa

Sisältö (Opintojakso)

Smart Campus Innovation Lab (SCIL) on Tampereen korkeakouluyhteisön laajuinen oppimis- ja innovaatioalusta. SCIlissä eri aloilta tulevat opiskelijat ja henkilökunta pääsevät työskentelemään yhdessä monikulttuurisissa tiimeissä Tampereen korkeakouluyhteisön kehittämiseksi.
SCILissä opiskelija on asiantuntija.

Aika ja paikka

3.6.-5.7. (+16.8.) Proakatemia, Finlaysoninkuja 21 A, 5. kerros
3.6. kick-off Y-kampus Kaupin tiloissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yleisesti arvioinnin keskiössä ovat
- omien oppimistavoitteiden saavuttaminen,
- muiden oppimisen tukeminen
- asiakkaalle tuotettava arvo ja
- yleiset työelämä- ja projektityötaidot (mm. aikataulun noudattaminen, aktiivisuus, innostus, yrittäjämäisyys)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

SCIL Kesä 2019 on viiden viikon kestoinen intensiivinen oppimiskokemus. Formaatti on kehitysprojekti, joka tehdään oikealle asiakkaalle oikeaan tarpeeseen. Opiskelijat muodostavat projektitiimin, joka on vastuussa asiakkaan ongelman ymmärtämisestä, ratkaisujen löytämisestä ja arvokkaan lopputuotoksen valmistamisesta.
SCIL projekteihin voivat osallistua kaikkien alojen opiskelijat, joilla on halua kehittää omaa asiantuntijuuttaan ja osaamistaan. Projekteissa opiskelijat ovat keskiössä ja tiimit suunnittelevat ja toteuttavat projektin käyttäjäkeskeistä suunnittelua ja projektityökaluja hyödyntäen. Eri alojen mentorit ja SCIL valmentajat ovat tukemassa tiimejä. Projektin asiakkaat ovat Tampereen korkeakouluyhteisön jäseniä.
Smart Campus Innovation Lab (SCIL) on Tampereen korkeakouluyhteisön laajuinen oppimis- ja innovaatioalusta. SCIlissä eri aloilta tulevat opiskelijat ja henkilökunta pääsevät työskentelemään yhdessä monikulttuurisissa tiimeissä Tampereen korkeakouluyhteisön kehittämiseksi.

Oppimateriaalit

KIRJAT:
Ash Maurya, 2012. Running Lean. O'Reilly Media.
John Kotter, 2014. Our Iceberg Is Melting. Macmillan.
Osterwalder, Pigneur (et al): Value Proposition Design: How to Create Products and Services Customers Want. John Wiley & Sons.
Steven Pinker. 2015. The Sense of Style. Penguin Books.
JA Etsi tietoa tiimioppimisesta pohdi sen merkityksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projektitiimeihin osallistuminen edellyttää aktiivista läsnäoloa normaaleihin toimistotyöaikoihin arkipäivinä. Menestyksekäs tiimi työskentelee täysipäiväisesti.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Arviointi koostuu neljästä osasta:
- opiskelija: oman oppimisen reflektointi ja arviointi (Tehtyjen tuntien määrä korreloi annettavien opintopisteiden määrän kanssa)
- tiimi: reflektointi ja arviointi muiden oppimisen tukemiseen liittyen
- valmentaja: reflektointi ja arviointi yleisten työelämä- ja projektityötaitojen osaamisesta tai kehittymisestä
- asiakas: arviointi työn kokonaislaadusta
Kokonaisarvion perustana on asiakkaan antama arviointi. Opiskelijan oma arviointi, tiimin arviointi ja valmentajan arviointi voivat vaikuttaa arviointiin ja annettavaan kokonaisopintopistemäärään.
Hyväksytyn arvioinnin saaminen edellyttää aktiivista osallistumista, opiskelijan oman oppimisen reflektointia, tiimin antamaa reflektointia ja asiakkaalta saatua palautetta.
Hylätty arvosana annetaan jos osallistuminen tiimin työskentelyyn ja työskentelyprosessiin ei täytä yllä mainittuja kriteerejä.

Siirry alkuun