Opetus- ja ohjaamisharjoittelu (10op)
Toteutuksen tunnus: 1L00ET91-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.07.2019 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 10 op
- Virtuaaliosuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Seppo Janhonen
- Opintojakso
- 1L00ET91
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.
Opettajaopiskelija
- asettaa itsenäisesti oppimis- ja osaamistavoitteita, suunnittelee, toteuttaa ja ohjaa opetussuunnitelman mukaisen opintojakson sekä arvioi asettamiensa oppimis- ja osaamistavoitteiden saavuttamista
- rakentaa ja kehittää yhteistyössä omien opiskelijoidensa kanssa erilaisia oppimisympäristöjä ja oppimisen polkuja
- antaa opiskelijoilleen oppimista edistävää ja motivoivaa palautetta oppimisesta
- arvioi omaa vuorovaikutusosaamistaan
- tunnistaa ja kehittää omaan opetus- ja ohjaamisosaamiseensa liittyviä vahvuuksia sekä kehittymistarpeita
- antaa rakentavaa vertaispalautetta muille opettajaopiskelijoille opetuksen suunnittelusta ja toteutuksesta.
Sisältö (Opintojakso)
Tässä opintojaksossa sovelletaan Pedagogisten lähestymistapojen sisältöjä käytännössä.
Ydinkysymys:
Miten rakennan oman opetus- ja ohjaamisharjoitteluni nykyaikaisten pedagogisten lähestymistapojen pohjalle?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.
HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.
(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)
Aika ja paikka
Ajoitus näkyy opinto-oppaan kautta.
Paikka: TAMK, Moodlessa ilmoitettu luokka.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan arviointi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tietoiskut
Itsenäinen tiedonhankinta
Itsenäinen harjoittelu oppilaitoksessa tms.
Oppimateriaalit
Ks Opinto-opas ja opettajan jakama materiaali
Osittain opiskelijoiden itse etsimä kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
10 x 27 h = 270 h, josta kontaktiopetusta noin 56 h. Kontaktiopetukseen limittyy osittain muidenkin opintojaksojen opetusta.
Sisällön jaksotus
Oppimisympäristöt
Toimintakulttuurit
Kehittyvä identiteetti
Erityinen tuki
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oj liittyy läheisesti Pedagogiset lähestymistavat sekä Yksilölliset ja joustavat opintopolut -oj:ihin.
Kansainvälisyys
Mahdollisuuksien tarjoutuessa käytetään hyväksi yhteistyötä kv-yhteistyökumppaneiden kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
BYOD. Oma kannettava tietokone tai tabletti aina mukana kontaktipäivissä
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.