Siirry suoraan sisältöön

Opettajuuden kehittyminen ja kehittämistyö (10op)

Toteutuksen tunnus: 1L00ET94-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2019 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Sirpa Levo-Aaltonen
Sisko Mällinen
Opintojakso
1L00ET94

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opettajaopiskelija
- laatii henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS), joka sisältää omat opintoja koskevat tavoitteet sekä päivittää HOPSia ja tavoitteita opintojensa aikana
- reflektoi, arvioi ja kehittää omaa ihmis-, tieto- ja oppimiskäsitystään (käyttötietoaan)
- reflektoi ja arvioi oman opettajaosaamisensa kasvua kunkin opintokokonaisuuden lopussa
- laatii koko opintojen ajan oman opettajuutensa kasvua ja opettajaidentiteettiään hahmottavaa portfoliota.
- laatii kehittämistyön:
- tunnistaa oman toimintansa, työnsä, työyhteisönsä ja ammattialansa kehittämistarpeita sekä rajaa niistä tarkoituksenmukaisen kehittämiskohteen sekä
- kehittää omaa ammatillista osaamistaan kehittämistyön tekemisessä
- kuvaa ja arvioi kehittämistyön tuloksia ja johtopäätöksiä kirjallisessa raportissa
- arvioi kehittämisprosessia, omaa tutkimus- ja kehittämisosaamistaan sekä omaa ja ryhmän oppimista.

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson keskeiset sisällöt ovat henkilökohtainen opintosuunnitelma (HOPS), portfolio ja kehittämistyö. HOPS on lähinnä opintojen suunnittelun ja edistämisen tuki. Portfolio on kuvaus opettajaopiskelijan oman opettajaidentiteetin ja -osaamisen kasvusta. Kehittämistyö on opettajaopintojen tuella karttuvan, konkreettisessa kohteessa osoitetun pedagogisen osaamisen ilmentymä. Nämä kaikki ovat pitkäkestoisia, opintokokonaisuudesta toiseen jatkuvia prosesseja. HOPSin ja portfolion laatiminen aloitetaan opintojen alussa. Kehittämistyö aloitetaan hiukan myöhemmin ja HOPSin tavoitteiden mukaisesti.

Ydinkysymyksiä:
Mitkä TAOKin opetussuunnitelman ydinosaamiset ovat sinulle tutumpia, mitkä vieraampia? Huomaathan, että samannimiset ydinosaamiset määrittyvät eri tavoin eri opintokokonaisuuksissa.
Millainen opintosuunnitelma (HOPS) liittäisi sinun omat tavoitteesi opetussuunnitelman tavoitteisiin?
Mikä tarkoitetaan opettajan ihmis-, tieto- ja oppimiskäsityksellä (käyttötiedolla)?
Miten voit tehdä käyttötiedostasi tietoisemman?
Millainen portfolio ilmentäisi sinun opettajaosaamistasi parhaiten?
Millaisen pedagogisen kehittämishaasteen tunnistat omassa oppilaitoksessasi tai jossain muussa organisaatiossa tai jossakin hankkeessa? Miten oma pedagoginen osaamisesi olisi liitettävissä tuohon kehittämiskohteeseen?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Aika ja paikka

Pohjolankatu 10, Lappeenranta
Kevään kontaktipäivät 2020: 8.1., 29.9.,19.2., 11.3.,1.4., 22.4.,6.5., 27.5

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itse-, ja vertaisarviointi, kehittämistyön toimeksiantajan arviointi ja palaute, ryhmänopettajan antama arviointi ja palaue. Arviointi on osaamisperustainen. Arvioinnin perusteena ovat aktiivinen osallistuminen ryhmän oppimisprosessiin ja asiantuntijuuden jakaminen, pienryhmissä toimiminen, kehittämistyön raportti ja esitys, portfoliossa näkyväksi tehty oman osaamisen reflektointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Oppimateriaalit

Moodlessa annettu suositeltu kirjallisuus ja opiskelijoiden oma tiedonhaku

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Portfolio ja HOPS 5 x 26,7h
Kehittämistyö 5 x 27,6h

Sisällön jaksotus

Kehittämistyön ideointi
Kehittämistyön suunnitelma ja sen esitys
Välikatsaus ja vertaispalaute
Työn toteutus kohdeorganisaatiossa
Raportointi
Kehittämistyön esitys

Omien oppimistavoitteiden laatiminen koko koulutukselle ja tarkemmin eri opintokokonaisuuksiin (HOPS)
Tavoitteiden saavuttamisen reflektointi ja HOPSin päivitys
Käyttötieto
Ammatillisen opettajaidentiteetin kehittymisen seuranta ja näkyväksi tekeminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistyö tehdään koulun tai muun organisaation toimeksiannosta

Kansainvälisyys

-

Lisätiedot

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty: Opettajaopiskelija
yhdistaa teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja ha­vaintoihinsa
reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta
tietämiseensä ja osaamiseensa
osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiinjakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

Hylätty: Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvio daan hylätyksi.

Siirry alkuun