Siirry suoraan sisältöön

Pedagogiset lähestymistavat (5op)

Toteutuksen tunnus: 1L00ET89-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.07.2019 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Sisko Mällinen
Vastuuhenkilö
Sisko Mällinen
Opintojakso
1L00ET89

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Kehyksenä kaikille osaamistavoitteille ovat opettajan työn ydinosaamisalueet, joita ovat arviointiosaaminen, kulttuuriosaaminen, opetus- ja ohjaamisosaaminen, kumppanuusosaaminen ja hyvinvointiosaaminen.

Opettajaopiskelija
- arvioi ja vertailee erilaisia opetuksen ja oppimisen järjestelyjä
- ymmärtää osaamisperusteisen opetussuunnitelman periaatteet
- suunnittelee konstruktivistisesti linjakasta opetusta ja ohjausta
- käyttää keskeisiä oppimiseen ja ohjaamiseen liittyviä käsitteitä
- vertailee erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja menetelmiä ja arvioi niiden soveltuvuutta omaan opetukseensa
- osaa perustella pedagogisia valintojaan
- ymmärtää arvioinnin merkityksen oppimisprosessin osana ja käyttää vaihtelevia arviointimenetelmiä.

Sisältö (Opintojakso)

Pedagogisella lähestymistavalla tarkoitetaan oppimista tukevien prosessien suunnitteluun, toteuttamiseen, ohjaamiseen ja arviointiin kuuluvia tavoitteenasetteluja ja valintoja.

Ydinkysymyksiä:
Mitä tarkoitetaan opetussuunnitelmalla ja miten oma koulutusalani liittyy kokonaisuuteen?
Millaista on linjakas opetuksen suunnittelu ja miten sillä tuetaan toteutusta?
Millaista on osallistavan pedagogiikan mukainen toiminta?
Millaista on reflektiivinen, tutkiva, kehittävä ja yrittäjämäinen ote opettamisessa ja oppimisessa?
Miten opettaja voi huomioida opiskelijoiden yksilöllisyyden, kokemusmaailman ja ammatillisen kasvun opetuksessaan ja ohjauksessaan?
Mikä on kohtaamisen, vuorovaikutuksen ja dialogisuuden merkitys ohjauksen välineenä?
Miten opettaja tunnistaa erilaisiin oppimistilanteisiin ja omaan persoonallisuuteensa soveltuvat opetusmenetelmät ja osaa toteuttaa ja kehittää niitä?
Miten tieto- ja viestintäteknologiaa, digitaalisuutta ja sosiaalista mediaa sovelletaan opetuksessa ja ohjauksessa.
Miten opettaja käyttää ja soveltaa erilaisia arviointimenetelmiä?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

HYVÄKSYTTY
Opettajaopiskelija
- yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
- reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta tietämiseensä ja osaamiseensa
- osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiin jakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
- analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

HYLÄTTY
Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi.

(Opintokokonaisuus arvioidaan suhteessa opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin. Opintokokonaisuuden/opintojakson itsearvioinnissa käytetään opetussuunnitelman kolmiportaista arviointikriteeristöä: kuvaileva osaaminen, soveltava osaaminen ja integroitunut osaaminen.)

Aika ja paikka

Pohjolankatu 10, Lappeenranta
Kevään kontaktipäivät 2020: 8.1., 29.1.,19.2., 11.3.,1.4., 22.4.,6.5., 27.5.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei tenttejä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itse-, ja vertaisarviointi, ryhmänopettajan antama palaute ja arviointi. Arviointi on osaamisperustainen. Arvioinnin perusteena ovat aktiivinen osallistuminen ryhmän oppimisprosessiin ja asiantuntijuuden jakaminen, pienryhmissä tomiminen, portfoliossa näkyväksi tehty oman osaamisen reflektointi ja kirjalliset ja suulliset oppimistehtävät sekä pienryhmänä kirjoitettu ankkuritehtävän raportti ja opetustuokio pienryhmän valitsemasta aiheesta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

itsenäinen ja pienryhmissä tapahtuva tiedonrakentelu
yhteiskirjoittaminen
sisällön tuotanto opitusta
opiskelijoiden omat opetustuokiot
opitun soveltaminen samanaikaisessa harjoittelussa ja omassa työssä

Oppimateriaalit

Moodlessa annettu suositeltu kirjallisuus ja opiskelijoiden oma tiedonhaku

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 x 26,7h, 133,5h josta 32h on lähiopetusta ja loput 101,5h itsenäistä ja pienryhmäopiskelua.

Sisällön jaksotus

Opetuksen suunnittelun eri tasot
Osaamisperustainen/-perusteinen OPS
Konstruktivistisesti linjakas suunnittelu
Palautteenanto ja dialogisuus
Arviointi
Opiskelijakeskeiset menetelmät
Opetusteknologia
Opetuksen eettiset periaatteet

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Samanaikainen opetus- ja ohjausharjoittelu omassa koulussa tai muussa aidossa oppimisympäristössä

Kansainvälisyys

-

Lisätiedot

Toteutus:
Opintojaksolla käytetään itsenäistä ja ryhmissä tapahtuvaa työskentelyä kontaktipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

yväksytty: Opettajaopiskelija
yhdistaa teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja ha­vaintoihinsa
reflektoi omaa toimintaansa, kokemuksiaan ja havaintojaan ja arvioi niiden vaikutusta
tietämiseensä ja osaamiseensa
osallistuu aktiivisesti ryhmän oppimisprosessiinjakamalla asiantuntijuuttaan, hakemalla tietoa ja luomalla kollaboratiivisesti tietoa niin verkossa kuin kontaktitapaamisissa
analysoi ja arvioi oppimistuloksia ja tehtyjä valintoja.

Hylätty: Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvio daan hylätyksi.

Siirry alkuun