Henkilödokumentti (5 op)
Toteutuksen tunnus: 2E00BR01-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 09.12.2018 - 07.01.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.01.2019 - 19.03.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Media-ala
- Toimipiste
- TAMK Mediapolis
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 15
- Koulutus
- Media-alan tutkinto-ohjelma
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa ideoida pienimuotoisen henkilödokumentin. Hän osaa kehitellä dokumentin teemoja, ilmaisukeinoja ja toteutustapoja. Opiskelija osaa toteuttaa henkilöhaastatteluja ja tunnistaa eettisen vastuunsa henkilödokumentin teossa. Opiskelija tuntee dokumentin tuotantoprosessin ja julkaisukanavat Suomessa.
Sisältö (Opintojakso)
Dokumentaarinen ilmaisu ja työmenetelmät radiossa ja televisiossa. Dokumentti-ideoiden kehittely ryhmätöinä. Tuotantoryhmien organisointi ja hankkeiden aikataulutus. Pienten ääni- tai videomuodossa olevien henkilödokumenttien tai demojen toteutus.
Aika ja paikka
Aika ja paikka: Kurssin kokoontumiset Tampereen Yliopistolla ma 7.1.2019 - 18.3.2019 viikoittain maanantaisin klo 13-16, PÄÄT rh. A21
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suoritustapa:
Luentojen ja harjoitusten (40h) lisäksi kurssiin kuuluu itsenäistä työskentelyä (60h). Suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa, dokumenttisuunnitelman palautusta ja sekä idean työstämistä että oman työn kehittämistä palautteen pohjalta, osallistumista ryhmän ideoiden kehittämiseen, reflektoivaa työraporttia sekä palautteeseen osallistumista.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Henkilödokumenttikurssilla opiskelijat tekevät yhteisestä teemasta valitsemastaan aiheesta henkilödokumentin radioon (kesto noin 6 min) tai pienimuotoisen henkilödokumentin (noin 5 min) televisiolle. Kurssilla tutustutaan aluksi dokumentaariseen ilmaisuun sekä dokumentin tekemisen työtapojen eroihin ja yhtäläisyyksiin radiossa ja televisiossa.
Opiskelijat pitävät kurssin aikana projektipäiväkirjaa, jossa analysoidaan ja reflektoidaan oman dokumenttihankkeen tavoitteita ja työn edetessä tehtyjä ratkaisuja. Valmiit työt lähetetään kevään aikana Radio Moreenin tai Yliopistotelevision kautta. Radiolle tehdyt harjoitustyöt voivat osallistua huhtikuussa järjestettävien Radiofestivaalien dokumenttikilpailuun.
Oppimateriaalit
Oheiskirjallisuus (sopimuksen mukaan jokin/jotkin seuraavista):
Aaltonen, Seikkailu todellisuuteen, Like 2011
Karisto & Leppänen: Todellisia tarinoita: radiodokumentin tekeminen. Edita 1997
Hirvonen: Käsikirjoittaminen, Art House 2003
Biewen & Dilworth: Reality radio: telling true stories in sound 2010
Kilborn: Confronting reality: An introduction to television documentary Manchester UP 1997
Kriwaczek: Documentary for the small screen. Focal Press, 1997
Saksala: Asiaa ruudussa. TV-dokumentin anatomia. Like, 2008.
Sisällön jaksotus
Vuoden 2019 kurssiohjelma 7.1.2019 - 19.3.2019 viikoittain klo 13-16, PÄÄT rh. A21
1. Ma 7.1.2019
- Kurssin järjestäytyminen
- Mitä kurssilla syntyy ja miten?
- Mikä on dokumentti
Seuraavalle kerralle valmiiksi: rajattu idea
2. Maanantai 14.1.
- Miten dokumenttia tarjotaan tuotantoyhtiölle/tv:lle (Arto Koskinen)
- Ideoiden kehittely: ajatuksesta projektiksi
- Pitsaus ja synopsis
Seuraavalle kerralle valmiiksi: Kehitetty ideaehdotus, synopsis, lopullinen aihe ja lähestymistapa
3. Maanantai 21.1.
-Televisiodokumentti: dokumentaarinen ilmaisu ja työmenetelmät televisiossa/ Vierailija Markku Heikkinen
- Aiheiden lukkoon lyönti ja mahdollisten ryhmien organisointi, töiden aikataulutus
4. Maanantai 28.1.
- YLEn Audiopäivä, Mediapoliksen Kino-auditoriossa klo 12-15.30
5. Maanantai 4.2.
- Dokumentaarisen ilmaisun näkökulmia. Vierailija Hannu Karisto YLE
- Tilannepäivitys: Missä mennään?
- Materiaalia kuultavaksi/katsottavaksi
6. Maanantai 11.2.
- dokumentin äänisuunnittelu (Ari Koivumäki)
-Töiden kehittely: materiaalia kuultavaksi/katsottavaksi
7. Maanantai 18.2.
- Töiden kehittely: materiaalia kuultavaksi/katsottavaksi
8. PERIODITAUKO/TALVILOMAVIIKKO 9
9. Maanantai 4.3.
- Töiden kehittely: materiaalia kuultavaksi/katsottavaksi
Moodleen: lopulliset palautteen pohjalta viilatut versiot
10. Maanantai 11.3.
Loppuarviointi
- Valmiiden töiden kuuntelu ja katselu
- Palautekeskustelu ja arviointi
- Kurssin päätös
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajat:
Vastuuopettaja: Marko Ala-Fossi
Seppo Kangaspunta (TV)
Ari Koivumäki (TAMK, radio)
Arto Koskinen (TAMK, käsikirjoittaminen ja TV)
Lisäksi kurssilla on vierailevia luennoitsijoita.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Tyydyttävä 1
Työtehtävien
työtoiminnan
osaaminen
* Suorittaa annettuja
tehtäviä ohjattuna ja
avustettuna.
* Suunnittelee ja
toteuttaa yhdessä sovitun
tehtävän.
* Valitsee
tarkoituksenmukaiset
välineet ja työtavat
tehtävän
suorittamiseksi.
* Työote on suorittava,
puutteita kehittämisessä
ja palautteen
vastaan ottamisessa ja
antamisessa
* Tarkastelee asioita
omasta näkökulmastaan.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyvä 3
Ammatin osaaminen
* Suorittaa itsenäisesti keskeisiä
tehtäviä ja toimii
työyhteisönsä/projektiryhmän
aktiivisena jäsenenä.
* Kuvaa toteutetun työprosessin,
perustelee tehdyt ja tulevat
valinnat.
* Arvio omaa toimintaansa
* Osallistuu vaihtoehtoisten
ratkaisujen kehittämiseen. Ottaa
vastaan ja antaa aktiivisesti
palautetta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kiitettävä 5
Työkulttuurin
osaaminen
* Suhteuttaa
työprosessinsa
yhteisön/projektin
kokonaistavoitteisiin ja
arvioi toimintaansa
suhteessa niihin.
* Kuvaa osaamisensa
nykytilaa ja asettaa
kehittymistavoitteita, luo
itsensä ja työnsä
kehittämiseksi
vaadittavan polun
* Tutkii ja kokeilee
erilaisia vaihtoehtoja
ratkaisuihin, etsii, ottaa
vastaan ja antaa
aktiivisesti palautetta
* Tunnistaa
yhteisön/projektin
vahvuudet ja
kehittämiskohteet.
*Toimii rakentavasti
ryhmän jäsenenä,
ryhmähenkeä luoden ja
ylläpitäen ja muita
ryhmän jäseniä tukien.
* Osaa arvioida ja
kehittää toimintaansa
ammattimaisesta
näkökulmasta