Biographical Documentary (5 cr)
Code: 2E00BR01-3006
General information
- Enrolment period
- 09.12.2018 - 07.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 08.01.2019 - 19.03.2019
- Implementation has ended.
- Credits
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Media
- Campus
- TAMK Mediapolis
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 15
- Degree programmes
- Degree Programme in Media
Objectives (course unit)
The students are able to come up and implement a small scale documentary of a person, to develop topics suitable for a documentary and to design expression and implementation methods. The students know the principles of acquiring personal interviews and other material. They know the ethical and artistic demands of a documentary. The students know the distribution channels and customers for documentaries in Finland. They are able to evaluate documentaries critically.
Content (course unit)
Lectures about documentary expression and working methods in radio and television. Developing documentary ideas in groups. Organising groups and scheduling projects. Under teacher’s supervision, the groups assemble to listen to and watch the assignments being produced and to discuss how the projects should progress. Final evaluation.
Location and time
Aika ja paikka: Kurssin kokoontumiset Tampereen Yliopistolla ma 7.1.2019 - 18.3.2019 viikoittain maanantaisin klo 13-16, PÄÄT rh. A21
Assessment methods and criteria
Suoritustapa:
Luentojen ja harjoitusten (40h) lisäksi kurssiin kuuluu itsenäistä työskentelyä (60h). Suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa, dokumenttisuunnitelman palautusta ja sekä idean työstämistä että oman työn kehittämistä palautteen pohjalta, osallistumista ryhmän ideoiden kehittämiseen, reflektoivaa työraporttia sekä palautteeseen osallistumista.
Assessment scale
0-5
Teaching methods
Henkilödokumenttikurssilla opiskelijat tekevät yhteisestä teemasta valitsemastaan aiheesta henkilödokumentin radioon (kesto noin 6 min) tai pienimuotoisen henkilödokumentin (noin 5 min) televisiolle. Kurssilla tutustutaan aluksi dokumentaariseen ilmaisuun sekä dokumentin tekemisen työtapojen eroihin ja yhtäläisyyksiin radiossa ja televisiossa.
Opiskelijat pitävät kurssin aikana projektipäiväkirjaa, jossa analysoidaan ja reflektoidaan oman dokumenttihankkeen tavoitteita ja työn edetessä tehtyjä ratkaisuja. Valmiit työt lähetetään kevään aikana Radio Moreenin tai Yliopistotelevision kautta. Radiolle tehdyt harjoitustyöt voivat osallistua huhtikuussa järjestettävien Radiofestivaalien dokumenttikilpailuun.
Learning materials
Oheiskirjallisuus (sopimuksen mukaan jokin/jotkin seuraavista):
Aaltonen, Seikkailu todellisuuteen, Like 2011
Karisto & Leppänen: Todellisia tarinoita: radiodokumentin tekeminen. Edita 1997
Hirvonen: Käsikirjoittaminen, Art House 2003
Biewen & Dilworth: Reality radio: telling true stories in sound 2010
Kilborn: Confronting reality: An introduction to television documentary Manchester UP 1997
Kriwaczek: Documentary for the small screen. Focal Press, 1997
Saksala: Asiaa ruudussa. TV-dokumentin anatomia. Like, 2008.
Content scheduling
Vuoden 2019 kurssiohjelma 7.1.2019 - 19.3.2019 viikoittain klo 13-16, PÄÄT rh. A21
1. Ma 7.1.2019
- Kurssin järjestäytyminen
- Mitä kurssilla syntyy ja miten?
- Mikä on dokumentti
Seuraavalle kerralle valmiiksi: rajattu idea
2. Maanantai 14.1.
- Miten dokumenttia tarjotaan tuotantoyhtiölle/tv:lle (Arto Koskinen)
- Ideoiden kehittely: ajatuksesta projektiksi
- Pitsaus ja synopsis
Seuraavalle kerralle valmiiksi: Kehitetty ideaehdotus, synopsis, lopullinen aihe ja lähestymistapa
3. Maanantai 21.1.
-Televisiodokumentti: dokumentaarinen ilmaisu ja työmenetelmät televisiossa/ Vierailija Markku Heikkinen
- Aiheiden lukkoon lyönti ja mahdollisten ryhmien organisointi, töiden aikataulutus
4. Maanantai 28.1.
- YLEn Audiopäivä, Mediapoliksen Kino-auditoriossa klo 12-15.30
5. Maanantai 4.2.
- Dokumentaarisen ilmaisun näkökulmia. Vierailija Hannu Karisto YLE
- Tilannepäivitys: Missä mennään?
- Materiaalia kuultavaksi/katsottavaksi
6. Maanantai 11.2.
- dokumentin äänisuunnittelu (Ari Koivumäki)
-Töiden kehittely: materiaalia kuultavaksi/katsottavaksi
7. Maanantai 18.2.
- Töiden kehittely: materiaalia kuultavaksi/katsottavaksi
8. PERIODITAUKO/TALVILOMAVIIKKO 9
9. Maanantai 4.3.
- Töiden kehittely: materiaalia kuultavaksi/katsottavaksi
Moodleen: lopulliset palautteen pohjalta viilatut versiot
10. Maanantai 11.3.
Loppuarviointi
- Valmiiden töiden kuuntelu ja katselu
- Palautekeskustelu ja arviointi
- Kurssin päätös
Further information
Opettajat:
Vastuuopettaja: Marko Ala-Fossi
Seppo Kangaspunta (TV)
Ari Koivumäki (TAMK, radio)
Arto Koskinen (TAMK, käsikirjoittaminen ja TV)
Lisäksi kurssilla on vierailevia luennoitsijoita.
Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Tyydyttävä 1
Työtehtävien
työtoiminnan
osaaminen
* Suorittaa annettuja
tehtäviä ohjattuna ja
avustettuna.
* Suunnittelee ja
toteuttaa yhdessä sovitun
tehtävän.
* Valitsee
tarkoituksenmukaiset
välineet ja työtavat
tehtävän
suorittamiseksi.
* Työote on suorittava,
puutteita kehittämisessä
ja palautteen
vastaan ottamisessa ja
antamisessa
* Tarkastelee asioita
omasta näkökulmastaan.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Hyvä 3
Ammatin osaaminen
* Suorittaa itsenäisesti keskeisiä
tehtäviä ja toimii
työyhteisönsä/projektiryhmän
aktiivisena jäsenenä.
* Kuvaa toteutetun työprosessin,
perustelee tehdyt ja tulevat
valinnat.
* Arvio omaa toimintaansa
* Osallistuu vaihtoehtoisten
ratkaisujen kehittämiseen. Ottaa
vastaan ja antaa aktiivisesti
palautetta.
Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
Kiitettävä 5
Työkulttuurin
osaaminen
* Suhteuttaa
työprosessinsa
yhteisön/projektin
kokonaistavoitteisiin ja
arvioi toimintaansa
suhteessa niihin.
* Kuvaa osaamisensa
nykytilaa ja asettaa
kehittymistavoitteita, luo
itsensä ja työnsä
kehittämiseksi
vaadittavan polun
* Tutkii ja kokeilee
erilaisia vaihtoehtoja
ratkaisuihin, etsii, ottaa
vastaan ja antaa
aktiivisesti palautetta
* Tunnistaa
yhteisön/projektin
vahvuudet ja
kehittämiskohteet.
*Toimii rakentavasti
ryhmän jäsenenä,
ryhmähenkeä luoden ja
ylläpitäen ja muita
ryhmän jäseniä tukien.
* Osaa arvioida ja
kehittää toimintaansa
ammattimaisesta
näkökulmasta